5 مورد استفاده عسل در صنعت داروسازی و خواص درمانی آن

5 مورد استفاده عسل در صنعت داروسازی و خواص درمانی آن
عسل محصولی طبیعی است که توسط زنبورهای کارگر در کلونی های زنبورعسل (عمدتاً گونه Apis mellifera) از شهد یا نکتار گل ها تولید می شود و تا کنون حاوی بیش از 200 ترکیب مختلف شناخته شده است.

عسل محصولی طبیعی است که توسط زنبورهای کارگر در کلونی های زنبورعسل (عمدتاً گونه Apis mellifera) از شهد یا نکتار گل ها تولید می شود و تا کنون حاوی بیش از 200 ترکیب مختلف شناخته شده است. این ترکیبات که توسط تحقیقات علمی مختلف مستندسازی شده اند، دارای فعالیت ها و خواص بیولوژیکی و دارویی مختلف هستند. این خواص، طیف گسترده ای از خواص را از خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، ضدمیکروبی تا خاصیت ضد فشارخون و ضد هیپوگلایسمی (کمبود مشهود قند خون) و... شامل می شود. عسل به دلیل وجود انبوهی از ترکیبات زیست فعال و منحصربفرد همراه با خواص فیزیکوشیمیایی خاص آن، در طول تاریخ به طور گسترده ای توسط بشر در کاربردهای مختلف به کار گرفته شده است.

این خواص متنوع و گسترده باعث شده که علاوه بر کاربرد گسترده غذایی و استفاده به عنوان طعم دهنده، عسل به منظور اهداف درمانی نیز بکار رود. البته استفاده درمانی از عسل محدودیت هایی نیز داشته است که یکی از مهم ترین موارد آن به فرم فیزیکی مایع عسل و ایجاد مشکل در استفاده از آن به اشکال مختلف به دلیل این فرم فیزیکی آن برمی گردد. به همین دلیل است که محققان و پزشکان تا کنون عسل را در طیف وسیعی از فرمولاسیون ها مانند ژل ها، پمادها، خمیرها، قرص ها و... گنجاندند تا استفاده از آن در کاربردهای مختلف راحت تر یا در دسترس تر طی مدت زمانی نسبتاً طولانی باشد.

"

استفاده از عسل توسط انسان در کاربردهای مختلف به خوبی در طول تاریخ مستند شده است. برای قرن ها از عسل به عنوان داروی طبیعی برای مدیریت طیف گسترده ای از بیماری ها در طب مصر، یونان، ایران، چین و هند باستان استفاده شد که در طب تمدن اسلامی و اروپای قرون وسطی نیز ادامه یافت. ارجاع به عسل به عنوان دارو در اسناد باستانی مختلف قابل یافت است.

"

. به عنوان مثال در یکی از قدیمی ترین اسناد که به تمدن سومری (حدود 6200 سال قبل از میلاد مسیح) برمی گردد یا در نوشته های ثبت شده بر روی برگ گیاه پاپیروس در مصر باستان (1900 تا 1250 سال قبل از میلاد) و کتاب مقدس آیین هندو (کتاب ودا) که قدمت آن به حدود 5000 سال قبل برمی گردد و البته در کتب ادیان ابراهیمی (قرآن، انجیل و تورات) و نوشته های بقراط (پزشک مشهور یونان باستان) که به حدود 460 تا 357 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد از خواص عسل سخن به میان آمده است.

5 مورد استفاده عسل در صنعت داروسازی و خواص درمانی آن

تصویر شماره 1- قدمت استفاده از عسل توسط انسان و از جمله استفاده های دارویی به دوره های تاریخی متعددی برمی گردد

مصریان باستان بر این باور بودند که زنبورهای عسل مورد برکت خدایان قرار دارند و خواص شفابخش آنها حتی بعد ماورایی دارد. به همین دلیل از عسل داروهای متنوع ساخته و به خصوص به عنوان ماده مورداستفاده در پانسمان و بهبود زخم ها نیز بهره می جستند.

"

در قرآن به طور مفصل به توصیف تولید عسل توسط زنبورهای عسل پرداخته شده و از قول پیامبر اسلام عنوان در روایات اسلامی آمده است که داروی همه بیماری ها است. همچنین، در بین چینی ها و روس ها نیز استفاده از عسل برای التیام زخم های سربازان در جنگ ها بسیار رایج بوده است. از عسل در طب سنتی و مدرن برای درمان امراضی مانند سرفه، گلودرد، خشکی چشم، گوش درد، زخم های پوستی و بیرونی و زخم های درونی مانند زخم معده و البته مشکلات گوارشی مانند یبوست استفاده می شود.

"

. البته توصیه اکید بر این است که برای استفاده درمانی از عسل از پزشک کسب توصیه شود. روش ها و تکنیک های مدرن تحقیقات مانند تکنیک های مولکولی امکان درک عمیق تر خواص عسل به عنوان یک ماده دارویی را بیش از پیش فراهم نموده اند.

جهت استفاده دارویی از عسل تولید شده توسط زنبورهای عسل مهم است که شناخت کافی از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آن وجود داشته باشد.

عسل یک ماده چسبناک و غلیظ است که حدود 80 درصد از آن را قندها، حدود 17 درصد از آن را آب و سه درصد باقیمانده را سایر ترکیبات متفرقه تشکیل می دهد. فروکتوز و گلوکز قندهای اصلی عسل هستند و مقادیر بسیار کمی از مونو، دی یا الیگوساکاریدهای دیگر نیز در آن وجود دارند. به عنوان مثال، قندهای ساکارز، مالتوز، ایزو مالتوز، تورانوز (turanose)، مالتولوز و نیجروز (nigerose) نیز در آن موجود است.

. عسل در طبیعت فرمی اسیدی دارد (اسیدیته یا pH حدود 3 تا 5) که ناشی از تجزیه گلوکز موجود در آن به اسید گلوکونیک است.

همچنین، محتوای آب موجود در عسل یک ویژگی بسیار مهم مؤثر بر خواص فیزیکوشیمیایی و اُرگانولپتیک آن مانند رنگ، طعم، حلالیت، ویسکوزیته یا گرانروی و تمایل به تبلور (تولد بلور و کریستال) و همچنین احتمال ایجاد آلودگی میکروبی است. آن سه درصد سایر ترکیباتی که به غیر از آب و قندها در عسل وجود دارند نیز جایگاه بسیار مهمی در ویژگی ها، خواص و تأثیر آن دارند. این ترکیبات شامل مواردی مانند فلاونوئیدها (فلاونول ها، فلاون ها، فلاوانول ها، فلاونون ها، آنتوسیانیدین ها، ایزوفلاون ها و...) فنولیک اسید و سایر اسیدهای آلی، مواد شبه کاروتنوئیدی، پروتئین ها (آنزیم ها)، اسیدهای آمینه، مواد معدنی (یون های کلسیم، آهن، مس، سدیم، پتاسیم، فسفر، منیزیوم و منگنز و روی)، ویتامین ها (به ویژه ویتامین سی و ویتامین های گروه بی مانند ب 6، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین و پانتوتنیک اسید)، رنگدانه های طبیعی و... هستند. آنزیم های مختلف موجود در عسل مواردی مانند اینورتاز، آمیلاز، کاتالاز و گلوکز اکسیداز را شامل می شوند و پرولین به عنوان اسیدآمینه اصلی، نیمی از کل اسیدهای آمینه موجود در آن را شامل می شود.

این طیف گسترده ترکیبات غیر قندی موجود در عسل با وجود مقادیر بسیار اندک آنها، علاوه بر تأثیرات گوناگون که می توانند در علم پزشکی داشته باشند، بر رنگ و طعم عسل نیز تأثیر قابل توجه و مهمی دارند. ترکیبات غیر قندی عسل می توانند بسته به منبع گل های مورداستفاده برای جمع آوری شهد توسط زنبورها، موقعیت جغرافیایی محل استقرار کندوها، قلیم و عوامل آب و هوایی، گونه و نژاد زنبورعسل، تکنیک های فراوری و روش های نگهداری مورداستفاده توسط انسان و... نوسان کنند.

خواص مهم زیستی عسل به اثرات محافظتی آن بر سیستم های فیزیولوژیکی بدن مانند سیستم قلبی – عروقی، سیستم عصبی، سیستم تنفسی و سیستم گوارشی برمی گردد. این موضوع ریشه در خواصی مانند خواص آنتی اکسیدانی، اسمولاریته و اسیدیته آن و خواص ضدمیکروبی آن برمی گردد.

. ترکیبات غیر قندی موجود در عسل نیز که قبلاً به آنها اشاره شد، باوجود مقادیر بسیار اندک آنها دارای پتانسیل ضد سرطانی، ضد انگلی و حتی خواص ضدویروسی و ضد دیابتی هستند.

"

. محصولات مختلف بر پایه عسل به شکل ژل، پماد، خمیر و ماده پانسمانی مورد تأیید مراجع معتبری مانند FDA (سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا) قرار گرفته اند که به خصوص وقتی از انواع خاصی از عسل مانند عسل مانوکا در ترکیب آنها استفاده شده باشد، بسیار بیشتر موردتوجه قرار می گیرند.

"

5 مورد استفاده عسل در صنعت داروسازی و خواص درمانی آن

تصویر شماره 2- کاربردهای عسل در موارد درمانی از گذشته تا کنون بسیار گسترش یافته و به اشکال مختلف استفاده می گردد

علاوه بر عسل مانوکا که در کشورهایی مانند استرالیا از کندوهای مستقر در مناطق با پوشش گیاهی غالب گیاه Leptospermum یا همان گیاه چای زینتی (یکی از گیاهان خانواده مورد یا مورت) به دست می آید و امروزه در سراسر دنیا بسیار مشهور است، این عسل جزو عسل های درجه یا گرید پزشکی است که به طور گسترده جهت بهبود زخم ها و به ویژه زخم هایی مانند زخم های ناشی از دیابت استفاده می شود. خاصیت عسل مانوکا به ترکیب متیل گلوکسال (MGO) در آن نسبت داده می شود که به عنوان یک ترکیب مؤثر ضدباکتری شناخته می شود و در ضدعفونی زخم ها تأثیر به سزایی دارد.

به همین دلیل و سایر خواص مفید عسل است که با مواد دیگری مانند کلاژن و ژلاتین ترکیب شده و به جای ترکیباتی مانند نشاسته، سلولز و آلژینات یا آگارز در موارد بسیاری بکار می رود.

"

اصولاً عسل در گروه های دارویی خاصی بیش از سایر گروها رایج است که مواردی مانند ژل های بر پایه عسل، پوشش هایی مانند پمادها و کرم های بر پایه عسل، خمیرها و ضمادها یا مرحم های زخم و مواد پانسمانی حاوی عسل، شربت ها یا سیروپ های حاوی عسل، قطره ها (به خصوص قطره های چشمی) بر پایه عسل، قرص ها و کپسول ها و حتی محصولات خاصی مانند پاستیل های حاوی عسل برای رفع و بهبود مشکلات تنفسی را در برمی گیرد.

"

البته محصولات گسترده ای بر پایه عسل به شکل تجاری در حال توسعه در صنعت داروسازی جهانی توسط شرکت های مختلف هستند که علاوه بر تمرکز بر کاربردهای قدیمی تر و رایج تری مانند بهبود زخم ها، خراشیدگی ها، بریدگی های جزئی و... بر روی مواردی مانند خشکی چشم، جوش ها و سوختگی ها و... تمرکز نموده اند. البته بخش بزرگی از شرکت ها برای تولید محصولات خود بر روی استفاده از انواع خاصی از عسل ها با خواص درمانی بالاتر و شناخته شده تر مانند عسل مانوکا که به آن اشاره شد تمرکز نموده اند. در ادامه این مقاله تلاش خواهد شد که مختصری به هرکدام از گروه های دارویی عمده که از عسل در ترکیب آنها استفاده می شود پرداخته شود.

1- ژل های بر پایه عسل: می توان عسل را با استفاده از ترکیب ژل ساز مناسب به ژل (هیدروژل) تبدیل نمود که ترکیبات دیگر نیز قابل افزودن به آن است. یکی از محصولات ژل عسل تجاری بسیار رایج در بازار از عسل مانوکا (تولید شده از شهد گیاه پای تزیینی یا Leptospermum) تولید می شود. همچنین، از ترکیبات دیگر مانند نرم کننده های پوست به ویژه میریستیل، لانولین، پروپیلن گلایکول و سایر واکس ها یا موم های گیاهی در ساخت این ژل ها استفاده می شود. یکی دیگر از محصولات رایج، ژل های تجاری تولید شده از عسل برای زخم ها به عنوان ترکیب ضدعفونی کننده زخم است که در تحقیقات تأثیر مثبت آن بر روی کاهش اندازه زخم، درد و ترشحات و بوی ناشی از عفونت زخم مورد تأیید قرار گرفته است.

ژل های حاوی درصدهای مختلف (تا حدود 80 درصد) عسل مانوکا و نرم کننده ها و روغن های طبیعی نیز در بازار وجود دارند که برای زخم هایی مانند زخم های ناشی از بیماری دیابت، سوختگی درجه یک و دو، زخم های جراحی، زخم های عفونی (دارای بو و ترشحات) و موارد مورداستفاده در کمک های اولیه در مواجهه با زخم ها بکار می رود. ژل های تولید شده بر پایه عسل را حتی می توان با ترکیبی بدون افزودنی و با استفاده 100 درصدی از عسل تهیه نمود که در آنها از عسل استریل شده با اشعه گاما نیز استفاده می شود. برخی از این ژل ها از کلونی های زنبورعسل نگهداری شده تحت کنترل شده (به عنوان مثال در درون گلخانه های دارای شرایط خاص در کشور هلند) تولید می شوند که نتایج مثبت آنها در بهبود زخم تکرارپذیری مناسبی نشان داده اند.

فعالیت ضدباکتریایی محصولات ژل عسل به دلیل غلظت بالای قند آن و pH پایین آن که محیط نامساعدی برای باکتری ها ایجاد می کند، موردتوجه قرار گرفته است. در تحقیقات سطوح قابل توجهی از H2O2 (آب اکسیژنه) در محصولات حاوی 20 تا 40 درصد عسل نیز مشاهده شده و مقادیر بسیار پایینی ترکیب ضد میکروب متیل گلیوکسال (MGO/Methylglyoxal) نیز به ویژه در محصولات حاوی عسل مانوکا مشاهده شده که همین میزان اندک نیز فعالیت ضدمیکروبی قابل توجهی از خود نشان داده است. محصولات حاوی ژل رویال نیز به عنوان یکی از محصولات بسیار باارزش کلونی های زنبورعسل اثرات ضدمیکروبی خوبی از خود نشان داده اند. عسل درجه پزشکی علاوه بر کاربرد در تولید ژل های درمانی انسانی برای مصارف دامپزشکی مانند بهبود زخم ها در دست و پای سگ ها و گربه های خانگی نیز نتایج چشمگیری از خود نشان داده است.

2- پمادها، کرم ها و سایر پوشاننده های پوست بر پایه عسل: انواع پانسمان های مبتنی بر عسل بدون نسخه یا با نسخه قابل دریافت از داروخانه ها و سایر فروشندگان مورد تأیید مراجع مربوطه هستند. این پانسمان ها برای طیف گسترده ای از آسیب های سطحی مانند خراشیدگی ها، سوختگی ها، زخم های دست و پای افراد دیابتی و... استفاده می شوند که همچنان یکی از بهترین عسل های قابل استفاده، عسل مانوکا ذکر شده است. به این محصولات نیز ترکیباتی مانند لانولین قابل افزودن است. عسل با عنوان عسل گندم سیاه (Cliftonia monophylla) نیز یکی از عسل های قابل توجه در تولید محصولات پانسمانی هستند (به دلیل غنی بودن از ترکیباتی مانند فنُل ها) که در پمادهای مورداستفاده برای این منظور نیز مشاهده شده اند. از ترکیب عسل های درمانی؛ مانند عسل مانوکا با آلژینات کلسیم (calcium alginate) که برای جذب ترشحات زخم و کمک به مرطوب نگه داشتن محیط زخم کمک می کند، در نسبت های مختلف برای تولید محصولات پانسمانی استفاده می شود. تحقیقات مختلف افزایش سرعت بهبود زخم و را با استفاده از این محصولات در مقایسه با روش های عادی مشاهده نموده اند.

همان طور که گفته شد محصولات پانسمانی متنوعی با استفاده از عسل ها تولید می شود که علاوه بر محصولاتی مانند هیدروژل آلژینات کلسیم، مواردی مانند محصول پانسمانی حاوی گلیسیرین، ورق هیدروژل حاوی عسل برای پوشش زخم، گاز استریل آغشته به عسل و... را هم شامل می شود. همچنین محصولات جدیدی نیز در حال توسعه و تولید هستند که مواردی مانند پدهای پانسمان و مراقبت از زخم یکبار مصرف را شامل می شود که پد ساخته شده از پلی اورتان و سیلیکون و چسب اکلریلیک که فوم حاوی عسل به آن تزریق شده، یکی از مثال های آن است. پدهای سینه برای مادران شیرده نیز جهت جذب شیر و راحتی این مادران با استفاده از عسل مانوکا یا عسل گندم سیاه تولید شده که خنک کننده و دارای حس راحتی برای آنها است که برای پوست این ناحیه نیز خواص مثبتی دارد.

یک گروه دیگر از محصولاتی که بر پایه عسل تولید می شوند و در بازار جایگاه خود را یافته اند، پمادها هستند که با به دام انداختن آب و رطوبت، پوست را مرطوب نگه داشته و یک محافظ نرم کننده از پوست هستند. همچنین، همان طور که پیش از نیز گفته شد، پمادهای ضد زخم متنوعی نیز موجود هستند که برای درمان طیف گسترده ای از زخم ها بکار می روند. این پمادها حاوی درصدهای مختلفی از عسل درجه درمانی یا پزشکی و سایر ترکیبات مفید مانند لانولین ضد حساسیت، روغن هایی مانند روغن آفتابگردان و روغن زیتون یا روغن کنجد و روغن کبد ماهی، همراه با ویتامین هایی مانند ویتامین E و ویتامین C و اکسید روی و... هستند. این پمادها، علاوه بر بهبود زخم ها، برای پیشگیری یا درمان عفونت ها کاربرد دارند. حتی در مورد باکتری های عفونت زای مقاوم نیز بکار می روند.

این پمادها که برخی از آنها حتی با عسل های تولید شده از زنبورهای نگهداری شده در شرایط محیطی کنترل شده (گلخانه ای) تولید شده اند برای زخم های سطحی، خراش ها، زخم های ناشی از اگزما و کمک های اولیه خانگی و... استفاده می شوند. هدف از فرمولاسیون پمادهای ضد زخم حاوی عسل، ایجاد محیطی نامطلوب برای رشد میکروارگانیسم ها، حذف بافت های مرده یا تخریب شده، کاهش ترشحات و بوی عفونت زخم ها و... است. چند قلم پماد نیز برای تسکین خشکی و ترک خوردگی لب ها با محافظت در برابر خشک شدن و ترمیم خشکی پوست ساخته شده اند.

این دست از پمادها، علاوه بر محافظت لب ها و سایر نقاط پوست در روزهای خشک و گرم و یا بادخیز، باعث کاهش نیش حشرات و خارش ناشی از آن و تسکین علائم آن مانند قرمز شدگی و التهاب می شود. اصولاً پمادهای حاوی عسل برای درمان قرمزی، اگزما و بثورات پوستی و بازسازی آسیب دیدگی های پوستی در بازار جایگاه خود را یافته اند و بسیار مورداستفاده هستند. پمادهایی برای مصارف دامپزشکی و حیوانات خانگی نیز تولید شده اند که درصدهای مختلفی از عسل های درمانی؛ مانند عسل مانوکا و ترکیباتی مانند روغن آفتابگردان، موم، لسیتین و... برای درمان خراش، گزش و التهاب و... را شامل می شوند. تولیدکنندگان این محصولات آنها را برای حفظ سلامت پوست و به ویژه محل پنجه ها و کف پای حیوانات خانگی بسیار مناسب عنوان نموده اند.

علاوه بر پمادها، کرم های متنوعی نیز برای استفاده در انسان و حیوانات بر پایه عسل ساخته شده اند که باز هم اثرات بالینی محصولات تولید شده با انواع خاص عسل مانند عسل مانوکا بیشتر در تحقیقات علمی موردتوجه قرار گرفته است. حتی کرم های حاوی تا 30 درصد عسل مانوکا نیز برای پوست های حساس و در معرض آسیب، حفظ رطوبت پوست، استفاده در اطراف زخم ها و چین و چروک های پوستی و به مانند سایر محصولات برای زخم ها یا سوختگی ها بدون پانسمان یا با پانسمان مناسب ارزیابی شده اند. خمیرهای مبتنی بر عسل نیز جو محصولات رایج بازار هستند که باز هم کاربرد عسل مانوکا در آنها بسیار رایج است و درمان زخم ها را از زخم های ساده و سطحی تا زخم های جراحی و تروماتیک (زخم های باز، زخم های همراه با شکستگی که هم پوست و هم بافت های زیرین را آسیب زده و زخم های دارای لبه های ناهموار و حاوی مواد خارجی مانند سنگ ریزه و شیشه) و زخم های اصطلاحاً حفره ای یا تونلی شده و سایر زخم های دارای آسیب عمیق، تسهیل می کند. این خمیرها با کشیدن مایعات و ترشحات زخم به سطح به دلیل پتانسیل اسمزی که دارند، به بهبود بهتر زخم ها کمک می کنند.

3- شربت ها بر پایه عسل: این گروه از محصولات نیز بخش بزرگی از آنچه تحت عنوان عسل درمانی (Apitherapy) شناخته می شود، در دنیای امروز در نظر گرفته می شوند. در شربت ها، عسل که پایه محصول است با ترکیبات طبیعی مفید دیگر فرموله و ترکیب می شود تا اثربخشی بهتری داشته باشد. به عنوان مثال ترکیب عسل مانوکا و مریم گلی، یا ترکیب عسل و زنجبیل یا عسل و آویشن بسیار به عنوان شربت های کمک درمانی رایج هستند. شربت های حاوی ترکیبات خاص مانند عسل مانوکای خالص، پودر زهر خشک شده زنبورعسل و گلوکز آمین بدون هیچ افزودنی و رنگ مصنوعی دیگر برای بهبود التهاب مفاصل و درد آرتروز در برخی منابع مورد اشاره قرار گرفته اند که تأیید نهایی آنها نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر دارد. شربت ترکیب عسل (به ویژه عسل های دارای خواص درمانی؛ مانند عسل مانوکا) و ژل رویال یا بره موم نیز دارای خواصی مانند افزایش مقاومت در برابر عفونت های مختلف حتی عفونت های ویروسی و بازیابی توان بدنی و بهبود سلامت عمومی در منابع عنوان شده اند. البته فرایند تولید باید به شکلی انجام شود که خواص مفید ترکیبات حساسی مانند ژل رویال حفظ شود. شربت های ساخته شده بر مبنای عسل که در بازار موجود هستند دارای ترکیبات دیگری مانند ویتامین C، اسیدسیتریک رایحه و طعم های مختلف و عصاره های گیاهی مختلف جهت بهبود خواص آن در مواردی مانند درمان خستگی، بهبود علائم سرماخوردگی، برونشیت و آسم (مواردی مانند گلودرد و آزار تارهای صوتی) و افزایش راحتی تنفس هستند.

4- قطره های چشمی بر پایه عسل: این محصول به صورت تجاری بر پایه عسل (عمدتاً عسل مانوکا و سایر عسل های دارای خواص درمانی) و کلرید سدیم و اسیدبنزوئیک ساخته می شود. بنزوئیک اسید یک نگهدارنده بسیار رایج مواد خوراکی است که در کبد متابولیزه شده و دفع می شود که به طور طبیعی در میوه ها، لبنیات و البته عسل موجود است و نباید آن را با بنزوات سدیم اشتباه گرفت که ترکیبی مشابه است؛ اما عمدتاً به شکل صنعتی تولید می شود. به همین دلیل که اسید بنزوئیک در خود عسل نیز وجود دارد به عنوان ترکیب نگهدارنده ترجیحی برای قطره چشمی بر پایه عسل نیز استفاده می شود. بیان شده که این قطره های چشمی با ایجاد pH پایین اما بدون آسیب برای چشم ها، محیط را برای رشد باکتری های مضر نامساعد کرده و علاوه بر رفع خشکی و تحریک پذیری چشم، باعث حفظ سلامت و بهبود چشم در مقابل عفونت های چشمی می شود.

همچنین، در مورد بیماری ها و عفونت های مزمن پلک چشم که استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی و سیستمیک برای درمان آن رایج است، با افزایش مقاومت میکروارگانیسم های مضر در برابر آنتی بیوتیک ها در سال های اخیر، اثربخشی آنتی بیوتیک ها رو به کاهش گذاشته و استفاده از این دست از قطره های چشمی می تواند به درمان التهاب عفونی پلک و غشای ملتحمه کمک کند. گرچه تحقیقات جدید نیز نشان داده که استفاده از ترکیبات حاوی عسل برای بهبود خشکی چشم و عفونت های چشمی مفید است، اما باید تحت نظر چشم پزشک از داروهای استاندارد و تأیید شده حاوی عسل مانند این قطره های چشمی برای درمان موارد گفته شده استفاده نمود و از خوددرمانی یا استفاده از تجویزهای غیرتخصصی دوری نمود.

5- سایر محصولات دارویی بر پایه عسل: امروزه قرص ها و کپسول هایی نیز با استفاده از عسل، ژل رویال، بره موم و ترکیبات مکمل گیاهی مانند جنسینگ و... تولید می شوند که در موارد درمانی مختلف ممکن است به عنوان بخشی از درمان توصیه شوند. به عنوان مثال، ترکیب عسل و ترکیباتی مانند روغن بادام برای بهبود شرایط معده و سیستم گوارشی و جلوگیری از نفخ در بازار موجود هستند یا به دلیل وجود ژل رویال و بره موم در ترکیب آنها دارای خواص ضدالتهابی یا ضدسرطانی عنوان شده اند. حتی محصولات دیگری مانند پاستیل نیز بر مبنای عسل و بره موم در کنار صمغ عربی و شربت آگاو تولید می شوند که به طور گسترده برای رفع مشکلات تنفسی در بازارها عرضه می شوند. این پاستیل ها می توانند تا 90 درصد حاوی عسل در کنار مالتودکسترین و کلسیم استئارات باشند. همچنان طیف متنوع و گسترده ای از محصولات خوراکی و دارویی و بهداشتی تولیدشده از عسل در حال ورود به بازار هستند که پرداختن به همه آنها در این مطلب نمی گنجد، اما با توصیه پزشک می توان از آنها به عنوان داروی اصلی یا بخش مکمل درمان با داروهای دیگر استفاده نمود.

5 مورد استفاده عسل در صنعت داروسازی و خواص درمانی آن

تصویر شماره3- محصولات مختلف دارویی و درمانی شامل انواع قرص و کپسول، کرم و ژل و... از تولیدات زنبورعسل ساخته می شود

بررسی طیف گسترده محصولات تجاری دارویی و بهداشتی تولید شده بر پایه عسل در تحقیقات مختلف نشان داده است که در بررسی آزمایشگاهی، تا به امروز اثربخشی عسل در درمان بیماری های مختلف را مورد تأیید قرار داده است. علاوه بر این، در مطالعات بالینی مختلف بر پایه عسل به عنوان بخشی از درمان یا داروی درمانی اصلی نیز شواهد قدرتمندی در حمایت از اثربخشی عسل به عنوان یک عامل دارویی برای درمان شرایط مختلف نامطلوب برای سلامتی مشاهده شده است. با این حال، همچنان می توان بررسی و تحقیق بیشتری بر روی طیف وسیع تری از عسل های مختلف و محصولات آنها انجام داد و فرمول های جدیدی را در محصولات تولید شده بر پایه عسل تولید و مورد بررسی قرار داد. تحقیقات برای به دست آوردن شواهد بیشتر در حمایت از هرگونه ادعای درمانی پیرامون محصولات جدید، جزو الزامات تأیید محصولات برای عرضه در بازار است. با پیشرفت روزافزون فن آوری و روش های آزمایشی، اطلاعات پیرامون تأثیر دارویی عسل و محصولات آن روز به روز در حال افزایش است و بهبود فرمولاسیون محصولات موجود نیز همچنان ادامه دارد.

سرفصل ها

کد مطلب : 1339
5 مورد استفاده عسل در صنعت داروسازی و خواص درمانی آن

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

چگونه سگ ها می توانند استرس انسان را کاهش دهند؟
چگونه سگ ها می توانند استرس انسان را کاهش دهند؟
راهنمای کامل سفر با سگ: نکات کلیدی برای سفر لذت بخش
راهنمای کامل سفر با سگ: نکات کلیدی برای سفر لذت بخش
کنه های سگ؛ علائم، عوارض و راه های مقابله
کنه های سگ؛ علائم، عوارض و راه های مقابله
معرفی 13 میوه برای سگ + میوه های ممنوعه سگ
معرفی 13 میوه برای سگ + میوه های ممنوعه سگ
با انواع قلاده سگ آشنا شوید: انتخاب مناسب برای هر نژاد!!
با انواع قلاده سگ آشنا شوید: انتخاب مناسب برای هر نژاد!!
اقدامات لازم جهت تربیت سگ برای دستشویی
اقدامات لازم جهت تربیت سگ برای دستشویی
معرفی 20 تا از خوشگلترین سگ دنیا + معیار تعیین زیبایی سگ
معرفی 20 تا از خوشگلترین سگ دنیا + معیار تعیین زیبایی سگ
راهنمای جامع خرید غذای سگ + معرفی برندهای باکیفیت
راهنمای جامع خرید غذای سگ + معرفی برندهای باکیفیت
 انار برای سگ مفید است یا ضرر دارد؟ + خواص آب انار و رب انار
انار برای سگ مفید است یا ضرر دارد؟ + خواص آب انار و رب انار
طول عمر سگ ها؛ عوامل موثر و راه های افزایش آن
طول عمر سگ ها؛ عوامل موثر و راه های افزایش آن

سایر اخبار

جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن قهرمانی کشور
جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن قهرمانی کشور
نوزدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته مشهد
نوزدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته مشهد
دومین نمایشگاه صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی
دومین نمایشگاه صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
 ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آرشیو مطالب