تاریخچه و ویژگی های کانتینر یا تریلر حمل اسب (اسب کِش) استاندارد و مناسب

تاریخچه و ویژگی های کانتینر یا تریلر حمل اسب (اسب کِش) استاندارد و مناسب
اسب ها به عنوان یکی از حیوانات یار و همراه همیشگی انسان در طول تاریخ که جایگاه ویژه ای در تمدن بشری داشته اند، از دوره های اولیه تاریخ بشر تا اختراع و گسترش وسایل حمل و نقل موتوری پایه اصلی جا به جایی بشر در راه ها بوده اند

اسب ها به عنوان یکی از حیوانات یار و همراه همیشگی انسان در طول تاریخ که جایگاه ویژه ای در تمدن بشری داشته اند، از دوره های اولیه تاریخ بشر تا اختراع و گسترش وسایل حمل و نقل موتوری پایه اصلی جا به جایی بشر در راه ها بوده اند. در قرون اولیه استفاده از اسب ها برای حمل و نقل، معمولاً اسب ها بر روی پاهای خود جهت استفاده جا به جا می شدند، اما خستگی ناشی از مسافرت های طولانی در مسیرهای سخت و عبور از مسیرهای دریایی بود که حمل و نقل خود اسب ها را به یک نیاز مهم بشری تبدیل نمود. یکی از قدیمی ترین اسناد حمل اسب ها در کشتی ها و مسیرهای دریایی به نوشته های هرودوت (مورخ مشهور یونان باستان) بر می گردد. البته لوحه ها و مهرهای حاوی تصاویر حمل اسب ها در دریا نیز موجود است که قدمت برخی از آنها تا ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نیز باز می گردد. در قرون وسطی و دروان جنگ های صلیبی نیز حمل اسب ها در مسیرهای دریایی به تعداد زیادی مورد اشاره اسناد تاریخی قرار گرفته است.

در قرن هجدهم میلادی بود که از ارابه های اسبی برای جا به جایی اسب های بسیار ارزشمند مسابقه ای جهت حفظ انرژی و سلامت آن ها استفاده شد که احتمالاً حمل اسب ها توسط اسب های دیگر صحنه جالب توجهی برای ناظرین بوده است. این نقطه در منابع مختلف به عنوان یکی از اولین نقاط آغاز تاریخ تریلرها یا کانتینرهای حمل اسب دانسته شده است که البته شروع رواج گسترده این عمل تا سال ها بعد از آن طول کشید. در واقع، مشاهده موفقیت های اسب های مسابقه ای حمل شده بوسیله ارابه های اسبی تا محل مسابقه باعث شد تا بقیه سوارکاران و صاحبان اسب های مسابقه ای نیز به ویژه در کشور انگلستان به انجام این کار گرایش پیدا کنند.

بعد از گسترش راه آهن در سراسر انگلستان و ایالات متحده آمریکا، استفاده از قطار نیز برای حمل سریع تر اسب ها در مسافت های طولانی رواج یافت، اما همچنان شرایط مناسب برای اسب ها در هنگام حمل با واگن ها هنوز موردتوجه ویژه قرار نداشت. در اوایل قرن بیستم بود که آسایش اسب ها موردتوجه قرار گرفت و تجارت محافظ های سُم اسب، پتو و پوشش بدن اسب و سایر وسایل راحتی و حفاظتی موردنیاز در حین حمل و نقل اسب ها رونق گرفت. در همین زمان و بعد از آن بود که تریلرهای حمل اسب (اسب کِش ها) نیز موردتوجه قرار گرفتند و به سمت تخصصی شدن پیش رفتند. البته اولین تریلرهای حمل اسب را در برخی منابع آمبولانس های حمل اسب های آسیب دیده می دانند که در جنگ جهانی اول نیز حضور فعالانه ای در میادین جنگ داشته اند.

اولین تریلرهای تخصصی حمل و نقل اسب در دهه های هزار و نهصد و بیست و سی میلادی در کشورهای انگلستان، ایالات متحده آمریکا و آلمان ساخته شدند و روند بهبود آنها تا دهه ۱۹۵۰ میلادی نیز ادامه یافت که اولین تریلرهای مدرن و امروزی با شکلی بسیار مشابه با تریلرهای امروزی ساخته و عرضه و به سرعت فراگیر شدند. به هر صورت، در طی بیش از هفت دهه واگن های حمل اسب با قطار و ماشین، از باکس های روباز بدون هیچ امکانات خاص به غرفه های متحرک جادار و مجهز تبدیل شدند که سیستم تعلیق و فنربندی آنها جهت آسایش اسب ها تکامل یافته است. امروزه انواع مختلفی از کانتینرها یا تریلرهای حمل اسب (اصطلاحاً اسب کِش) در سراسر دنیا مورداستفاده تخصصی جهت حمل و نقل اسب ها در مسافت های مختلف هستند که در ادامه شرح مختصری از ویژگی های تریلرهای مناسب برای نقل و انتقال اسب ها و انواع رایج آنها ارائه خواهد شد.

ویژگی های تریلرهای استاندارد و مناسب حمل اسب (اسب کِش ها)

باکس ها یا تریلرهای حمل اسب امروزه بسته به جثه و تعداد اسب هایی که با آنها حمل می شوند، در ابعاد مختلف از تریلر سه و نیم تنی تا تریلر ۴۰ تنی (بسته به حداکثر ابعاد قانونی در کشورها و سطح جهان) ساخته می شوند که تنوع بسیار بالایی دارند. حتی برخی از آنها به شکلی طراحی و ساخته می شوند که در کنار محل حمل و نگهداری اسب، دارای محل اسکان سوارکار یا تیم همراه اسب و سوارکار نیز هستند. این نوع از تریلرها این امکان می دهند که تیم سوارکاری همراه با یک یا چند اسب بتوانند برای چند شبانه روز در مسیر محل های مختلف برگزاری مسابقات و در کنار خود محل برگزاری مسابقات اسکان یابند. همچنین، کانتینرها یا تریلرهای مختلف حمل اسب ممکن است که دارای رمپ یا سطح شیبدار عقبی یا جانبی باشند و یک یا چند درب برای دسترسی سریع به داخل محل نگهداری اسب یا بخش های مختلف کانتینرهای چند بخشی باشند.

همچنین جهت استقرار اسب یا اسب ها را نیز می توان به شکل رو به جلو، رو به عقب یا مورب (اصطلاحاً هرینگ) طراحی نمود. نکته دیگری که در تعیین فضای نگهداری هر اسب باید مدنظر داشت این موضوع است که اسب فضای کافی برای برداشتن یک گام به هر طرف (جلو، عقب، راست و چپ) را داشته باشد تا در حین حرکت تریلر بتواند خود را متعادل نگه دارد. البته با توجه به اینکه در اسب ها معمولاً تمایل به ایستادن به صورت کمی مورب نسبت به مسیر حرکت دیده شده است، برخی اسب کِش ها (به ویژه تریلرهای آمریکایی) به شکلی طراحی شده اند که فضای نگهداری اسب در داخل تریلر (اصطبل انفرادی) با زاویه ۴۵ درجه نسب به مسیر مستقیم حرکت تریلر قرار گرفته است. فضای سر نیز معمولاً با ارتفاعی حداقل به اندازه حدوداً ۷۵ سانتیمتر از سرشانه ها (Withers) در نظر گرفته می شود.

اصل در طراحی اسب کِش ها بر حداکثر راحتی و حداقل خستگی و استرس در طول مسیر برای اسب ها است و هنوز تحقیقات پیرامون راحت ترین موقعیت اسب و ابعاد محل نگهداری اسب در تریلرهای حمل اسب ادامه دارد تا بهترین شرایط شناخته و در تریلرهای جدید اعمال شوند. در مجموع یک تریلر حمل اسب مناسب دارای ویژگی هایی است که عمده آنها بر سه اصل مناسب بودن برای اسب، مناسب بودن برای صاحب و سوارکار اسب (و البته راننده ماشین کشنده تریلر) و سهولت پر و خالی کردن آن (چه خود اسب و چه وسایل اسب) استوار هستند و این ویژگی ها به شرح زیر هستند.

  1. علاوه بر فضای کافی از نظر طول، عرض و ارتفاع دارای محل های اتصال و گیره های مناسب برای بندهای دهنه و مقید کننده اسب و میله های محافظ مناسب در جاهای مناسب برای حفاظت از اسب در عین حفظ راحتی اسب باشد. آنها باید به گونه ای باشند که احتمال پیچیدن بندها و طناب ها به پاها و گردن اسب را به حداقل برساند و میله های جانبی و پشتی نیز قابل باز شدن و جا به جایی محل نصب جهت تنظیم فضا باشند.

  2. بالشتک های راحت و ضدضربه روی میله های نزدیک بدن اسب و به ویژه جلوی سینه اسب و سایر محل های دارای امکان ضربه در تکان های شدید احتمالی در نظر گرفته شود. اتصالات سقف و کناره ها و میله های محل استقرار اسب تکان نخورد یا حداقل تکان خوردن را داشته باشد.

  3. ترمزها (همراه با چراغ ترمز فعال و سالم)، سیستم تعلیق و لاستیک های مناسب که ایمنی را در عین عدم ایجاد تکان و لرزش شدید در حین حرکت کانتینر حتی الامکان فراهم کند.

  4. کفپوش محکم و سالم که حتی الامکان دو لایه باشد و یک لایه آن فولادی یا فلزی محکم باشد. به طور کلی باید تکنیک های جوشکاری و ساخت و ساز قدرتمندی جهت محافظت از ضربه، سوراخ شدگی و زنگ زدگی کف و اطراف بکار گرفته شود.

  5. اصول تهویه مناسب در ساخت کانتینر و دریچه های آن به ویژه در آب و هوای گرم رعایت شده باشد تا در زمان حمل و نقل، اسب دچار تنش گرمایی نشود. از نظر گرمایش نیز (در اقلیم سردسیر) تدابیر لازمه لحاظ شده باشد.

  6. تعبیه جایگاه های مناسب و ایمن برای قراردادن یا آویزان کردن سطل های خوراک و کیسه های مواد خوراکی و بستر مانند یونجه و کاه و البته فراهم نمودن امکانات و فضای لازم جهت مدیریت بستر (به خصوص در مسافت های طولانی)

  7. تدارک دریچه های باز شونده رو به بالا یا سایه بان و پرده محافظ پوشاننده دریچه ها که در هوای گرم بتوان حتی در موقع گرد و غبار و یا زیاد بودن حشرات موذی نیز دریچه های هوا را باز نگه داشت.

  8. رنگ داخلی کانتینر اگر روشن باشد جهت حفظ بهداشت محیط داخلی و البته حس بهتر اسب (جادارتر و دل بازتر به نظر رسیدن) مفید است و برای مسافرت ها در مسیرهای شبانه روزی نیز نور داخلی کافی برای اسب درنظر گرفته شود، زیرا فضای تاریک کوچک تر به نظر می رسد و استرس زا است.

  9. اگر امکان نصب دوربین نظارتی بی سیم در فضای داخلی و اطراف کانتینر موجود باشد، نظارت بر شرایط اسب را از بیرون و از راه دور ممکن می سازد که بسیار مفید است.

  10. اگر چند اسب در یک کانتینر منتقل می شوند، فضای جداکننده کافی و مناسب به ویژه برای نریان ها در نظر گرفته شود و موقعیت اسب ها به صورت کنار هم (اتصال به پهلو) در نظر گرفته شود تا درگیری بین آنها در حین حمل ایجاد نشود.

  11. دقت شود تشک یا بستر شُل و دارای لغزش بر روی زمین می تواند باعث افزایش تکاپو و تقلای اسب در حین مسافرت و آزار او شود

  12. هرگونه لبه و زاویه تیز و شکسته می تواند منجر به آسیب به اسب شود و در طراحی و ساخت کانتینر حمل اسب باید حتی الامکان تمام زوایای فضای داخلی و نگهداری و تردد اسب به شکل خمیده و بدون لبه باشد.

  13. میله ها و بست های موجود در مسیر خروج و ورود اسب قابل کنار رفتن و برداشتن به طور کامل و به آسانی باشد تا منجر به آسیب به پاها و بدن اسب (به ویژه در نقاط حساس و حیاتی مانند قفسه سینه و سر) در حین ورود و خروج اسب نشود.

بیشمار مورد است که در طراحی و ساخت تریلر حمل اسب به آسان تر شدن کار حمل و نقل اسب توسط فرد حمل کننده یا سوارکار و یا مسئول اسب کمک می کنند و ایمنی، راحتی و سلامت اسب را تضمین می کنند. گرچه شاید تریلر حمل اسب صددرصد بدون نقص وجود نداشته باشد، اما اگر تولیدکنندگان و فروشندگان تریلرهای اسب کِش از تجارب تعداد بیشتری از سوارکاران و اسب داران دارای تجربه مسافرت های طولانی و زیاد با اسب ها در طراحی و ساخت تریلرها بهره ببرند، می توانند هرچه بیشتر به آنچه مطلوب و موردنیاز اسب ها است، نزدیک شوند. گاها دیده شده که یک تریلر حمل و نقل اسب با وجود کیفیت مواد اولیه و ساخت بالای خود، به دلیل اولویت دادن به موارد جذاب برای انسان ها نسبت به نیازها و ایمنی اسب، در بازار موفق نبوده اند؛ بنابراین اصل اساسی در طراحی و ساخت این وسیله "دیدن یک تریلر از نگاه اسب و صاحب یا سوارکار آن اسب" است. زیرا سوارکاران و صاحبان با تجربه به خوبی راحتی و آسایش اسب را در طول مسافرت ها از روی رفتارها و واکنش های او و اتفاقاتی که تجربه نموده اند، تشخیص داده و به ذهن سپرده اند. معمولاً مواردی که در خرید یا اجاره یک تریلر اسب کِش موردتوجه سوارکاران و اسب داران باتجربه قرار می گیرد شامل موارد زیر است:

  1. بررسی کامل تریلر از نظر سالم بودن و مناسب بودن برای اسب که می توان این بازدید را با کمک یک مشاور باصلاحیت انجام داد.

  2. بررسی تمامی مدارک و مجوزهای لازمی که باید تریلر از نظر سلامت و عملکرد، سرویس ها و تعمیرات یا مجاز به تردد بود (به ویژه در مسافرت های بین کشورها) داشته باشد همراه با بررسی سلامت کف و رمپ ها که دچار پوسیدگی با آسیب و شکستگی نباشند

  3. بررسی اتصالات حرکتی و برقی کانتینر به خودروی حمل کننده که سالم و بدون آسیب با خوردگی باشند و به طور ایمن و کامل برقرار باشند.

  4. لولاها و فنربندی ها از نظر سلامت یا روغن کاری و نرمی حرکات بررسی شوند تا در حین مسافرت مشکل ساز و مخل آسایش اسب و مسئول حمل و نقل آن نشوند

  5. سلامت و مستعمل نبودن بیش از حد لاستیک های کانتینر بررسی شود و یک تست حرکت در هنگام متصل بودن به ماشین حمل کننده گرفته شود تا درست حرکت کردن، بدون تکان و بدون سر و صدای زیاد بودن آن تأیید شود.

  6. استفاده از رمپ ها، درب ها و دریچه ها در هنگام ورود یا خروج اسب راحت باشد و بیش از حد سنگینی یا پیچیدگی استفاده نداشته باشند و وسایلی که باید برای ورود و خروج اسب احتمالاً جا به جا شوند کار را به طور غیرمعمول سخت نکنند.

اکنون به شرح مختصری از انواع کانتینرها یا تریلرهای حمل اسب یا اصطلاحاً اسب کِش ها پرداخته خواهد شد.

رایج ترین انواع تریلرهای حمل اسب با خودرو

  1. تریلر بکسل شونده با گیره سپر خودرو (تریلر ساده یا بکسلی یا بامپر)

    معمولاً وقتی حمل کمتر سه رأس اسب در مسافت های نه چندان دور مدنظر باشد از این نوع تریلرها استفاده می شود که به راحتی به گیره زیر سپر خودرو وصل شده و اسب ها را تا محل مدنظر منتقل می کنند. این تریلرها از انواع دیگر تریلر مانند تریلر دارای اتاقک یا اصطلاحاً گردن غازی کوپک تر و ارزان هستند و نیازی به وسیله کِشنده خاص با قدرت موتور بالا برای کشیدن آنها نیست. البته برای کشیدن این نوع اسب کِش ها نیز ماشین های دو دیفرانسیل یا دیفرانسیل عقب (به ویژه در مسیرهای شیب دار) بهتر عمل می کنند، اما اصولاً تریلرهای دارای قیمت مناسب و راحت از نظر استفاده برای افراد عادی و شرایط تفریحی هستند. البته این نوع تریلرها نیز به دلیل طیف گسترده استفاده کنندگان در ابعاد مختلف (تا گنجایش حداکثر سه رأس اسب)، کیفیت های ساخت و میزان امکانات و در نتیجه قیمت های متنوع عرضه شده اند.

  2. تریلر گردن غازی یا اتاقک دار

    وقتی هدف حمل بیش از سه رأس اسب در مسافت و زمان طولانی با امکان اسکان محدود فرد در خود تریلر باشد، این نوع از تریلرها بیشتر موردتوجه هستند. دلیل نام گذاری آنها به طراحی خاص این نوع تریلرها بر می گردد که معمولاً دارای یک بدنه اصلی متصل به یک اتاقک ادامه یافته تا روی سقف ماشین کشنده تریل به شکل گردن غاز است. محل نگهداری اسب یا اسب ها و ملزومات نگهداری اسب در بدنه اصلی قرار دارد و محل خواب مختصر یا فضای اضافه برای سایر وسایل نیز در قسمت قرار گرفته بر روی سقف ماشین کشنده قرار گرفته است. این تریلرها می توانند به این شکل طراحی شوند که علاوه بر درب ورود و خروج اسب در عقب، حداقل یک در ورودی برای قسمت اسب در کنار داشته باشند و یک در ورودی جانبی دیگر برای قسمت اسکان انسان در بخش جلویی داشته باشند که با دیواری از بخش عقبی جدا شده است. معمولاً این تریلرها به طور محسوسی گران تر از تریلرهای متصل شونده به سپر خودرو (تریلرهای ساده یا بامپر) هستند، ولی پایدارتر، ایمن تر، دارای شرایط حمل آسان تر و البته مانورپذیرتر هستند.

  3. تریلر دارای کاروان یا تریلر قابل زیست برای انسان

    تریلرهای دارای بخش اختصاصی برای افراد در کنار بخش اختصاصی اسب ها یا تریلرهای کاروان دار (تریل کاروانی) جزو مجهزترین انواع تریلرهای حمل اسب هستند که در هنگان سفرهای طولانی یا تورهای مسابقه ای بین مقاصد مختلف، راحتی و آسایش خوبی را برای افراد تیم مسابقه فراهم می کند و آزادی عمل خوبی در برنامه ریزی بخش های مختلف مسافرت می دهد. این تریلرهای بزرگ علاوه بر تأمین امکانات و راحتی کافی برای اسب یا اسب ها، امکاناتی مانند آشپزخانه، انبار وسایل و حتی حمام و سرویس بهداشتی را در کنار تخت خواب برای افراد همراه اسب یا اسب ها فراهم می کنند. این نوع از تریلرها می توانند بسیار لوکس باشند یا به شکل اقتصادی با امکانات کافی طراحی و ساخته شوند که در سراسر جهان و ایران کمتر رایج هستند (به خصوص برای استفاده های غیرحرفه ای).

  4. تریلر بارگیری مستقیم و تریلر دارای رمپ (سطح شیب دار برای بارگیری)

    تریلرهای حمل اسب، علاوه بر تقسیم بندی بر اساس کاربرد، ابعاد و گنجایش فضاهای درونی آنها، بر اساس نحوه ورود و خروج اسب ها نیز به دو نوع بارگیری مستقیم و یا بارگیری از طریق رمپ موجود در خود آن تقسیم می شوند. در نوع بارگیری مستقیم، اسب ها مستقیماً از درب عقب به داخل تریلر رفته و در کنار هم رو به جلو جای می گیرند. این نوع از بارگیری معمولاً در تریلرهای کوچک یک یا دو اسبی متصل به گیره سپر خودرو (تریلر بامپر) کاربرد دارد. این نوع از تریلرها برای سوار نمودن اسب ها سهولت استفاده خوبی دارند.

    در تریلرهای دارای رمپ یا سطح شیب دار که معمولاً دو اسب و بیش از آن را حمل می کنند و بزرگتر هستند، اغلب قرارگیری اسب ها به شکل مورب در کنار هم (فرم هرینگ) است. اغلب آنها دارای درب ورودی بزرگ در عقب برای اسب ها هستند، اما برخی از مدل ها دارای یک دروازه جانبی نیز هستند. این نوع تریلرها عموماً دارای یک سطح شیب دار همراه با خود هستند که یا بخشی از درب ورودی اسب ها است و برای ورود یا خروج آنها به صورت سطح شیب دار به روی زمین باز می شود و یا در موقع تردد اسب ها به محل درب تردد اسب ها منتقل و مستقر می گردد.

نکته ای که باید در انتهای مطلب به آن اشاره شود این است که در صورت داشتن تخصص و تجربه کافی می توان تریلرهای دست دوم سالم و خوش قیمتی را در بازار برای خرید پیدا نمود، اما اگر فرد به دنبال یک تریلر دست دوم با قیمت مناسب باشد و تخصص و تجربه کافی را نداشته باشد، توصیه می شود که حتماً برای خرید هر نوع اسب کِش (چه نو و چه دست دوم) حتماً از یک مشاور متخصص و مجرب کمک گرفته شود تا هزینه خرابی و تعمیرات اساسی باعث ضرر اقتصادی به فرد خریدار نشود.

با توجه به انواع مختلف تریلرها یا کانتینرهای حمل اسب با کیفیت های متفاوت در بازار، هرچقدر بررسی و مقایسه بین گزینه های موجود جهت انتخاب بهترین گزینه، عمیق تر و دقیق تر باشد، نتیجه بهتر است. گرچه انجام این تدبیر سخت و وقت گیر به نظر می رسد، اما استفاده از وب سایت و اپلیکیشن مرغابی جهت این کار به متقاضیان خرید و اجاره تریلرهای اسب کِش کمک می کند تا با بیشترین سهولت، دقت و اطمینان این کار را انجام دهند و در کنار آن از خدمات مشاوره ای ارائه شده توسط این وب سایت و اپلیکیشن نیز بهره مند شوند.


کد مطلب : 97
تاریخچه و ویژگی های کانتینر یا تریلر حمل اسب (اسب کِش) استاندارد و مناسب

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر
حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر
همه چیز درباره مرغ عشق؛ راهنمای جامع نگهداری و مراقبت
همه چیز درباره مرغ عشق؛ راهنمای جامع نگهداری و مراقبت
تغذیه سالم عروس هلندی: چه غذایی برای عروس هلندی مناسب است؟
تغذیه سالم عروس هلندی: چه غذایی برای عروس هلندی مناسب است؟
همه چیز درباره ماهی گوپی که باید بدانید!!!
همه چیز درباره ماهی گوپی که باید بدانید!!!
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی بدون برق + لوازم مورد نیاز
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی بدون برق + لوازم مورد نیاز
مشخصات سگ نژاد سرابی چیست؟ چگونه او را تربیت کنیم؟
مشخصات سگ نژاد سرابی چیست؟ چگونه او را تربیت کنیم؟
نگهداری از ماهی فایتر + غذای مناسب و روش های تکثیر
نگهداری از ماهی فایتر + غذای مناسب و روش های تکثیر
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان و خانگی
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان و خانگی
معرفی 130 اسم سگ نر محبوب و ترند+ معنی و تلفظ
معرفی 130 اسم سگ نر محبوب و ترند+ معنی و تلفظ
معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان
معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان

سایر اخبار

سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
 ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
آرشیو مطالب