تاریخچه پرورش و انواع ماهیان زینتی و آکواریومی

تاریخچه پرورش و انواع ماهیان زینتی و آکواریومی
پرورش ماهیان زینتی نیز مانند پرورش ماهی جهت مصرف خوراکی تاریخچه ای طولانی دارد و این حرفه نیز به مانند پرورش ماهی های خوراکی ریشه در چین باستان دارد. در منابع ماهی قرمز (Goldfish) اولین گونه ماهی زینتی پرورش یافته توسط انسان عنوان شده است که در زمانی حدود دهه نهصد و شصت میلادی (هم زمان با سلسله سونگ

پرورش ماهیان زینتی نیز مانند پرورش ماهی جهت مصرف خوراکی تاریخچه ای طولانی دارد و این حرفه نیز به مانند پرورش ماهی های خوراکی ریشه در چین باستان دارد. در منابع ماهی قرمز (Goldfish) اولین گونه ماهی زینتی پرورش یافته توسط انسان عنوان شده است که در زمانی حدود دهه نهصد و شصت میلادی (هم زمان با سلسله سونگ) پرورش آن در چین آغاز شده است. در منابع تاریخی آمده است که در سال های بین ۹۶۸ تا ۹۷۵ میلادی، حوضچه های مملو از ماهی های قرمز زینتی در بین طبقه خواص و ثروتمندان در چین بسیار محبوبیت یافت. در سال های حدود دهه هزار و صد و سی میلادی بود که با نظارت مستقیم امپراتور هیو سونگ، چندین نژاد جدید ماهی زینتی در چین ایجاد و تکامل یافتند که به محبوبیت و شناخته شدن ماهیان زینتی در سراسر چین کمک شایان توجهی کرد.

حدود سال های بین ۱۵۱۰ تا ۱۶۱۶ میلادی بود که با گسترش محبوبیت نگهداری از ماهیان زینتی در حوضچه های منازل و گسترش پرورش این ماهیان به کشور ژاپن، دیگر نگهداری از این ماهیان مختص به طبقه خواص و ثروتمندان نبود. هم اکنون نیز چین و ژاپن در کنار تعدادی دیگر از کشورهای جنوب شرق آسیا، قطب های اصلی تولید و صادرات ماهیان زینتی به سراسر جهان هستند.

ورود ماهی قرمز یا گُلد فیش به اروپا نیز به سال های بین ۱۶۹۱ تا ۱۷۸۱ میلادی باز می گردد که ابتدا به پرتغال و سپس به انگلستان وارد شدند. البته نگهداری ماهی در شرایط آکواریومی از اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی آغاز گردید که تعادل اکسیژن موجود در آکواریوم با کمک گیاهان آبزی و کنترل ضایعات محیط توسط گونه های ماهی و سایر جانداران آبزی مصرف کننده ضایعات محیط انجام می گرفت. بعد از این زمان بود که کتاب های راهنمای نگهداری ماهیان زینتی در کشورهایی مانند انگلستان نوشته و به روز شدند که پایه اصلی و اولیه پرورش ماهیان زینتی را تا زمان حال ایجاد نمودند.

هم اکنون، آکواریوم داری یکی از سرگرمی های بسیار محبوب در سراسر جهان است و مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان بزرگ ترین بازار ماهیان زینتی در جهان شناخته شده اند. همچنین، طبق آمار سازمان فائو (FAO)، ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ ترین کشور واردکننده ماهیان زینتی در جهان شناخته می شود. گرچه آمار دقیق از ارزش بازار جهانی ماهیان زینتی وجود ندارد، اما منابع مختلف ارزش بازار جانداران آکواریومی را در سراسر جهان چیزی حدود ۲۸۰ میلیون دلار آمریکا تخمین زده اند و مجموع بازار جانداران آکواریومی، لوازم و وسایل و سایر احتیاجات آکواریومی در سراسر دنیا در حدود رقمی بیش از ۱۰۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده که روندی رو به افزایش دارد.

گرچه بخش اعظم آکواریوم ها و ماهیان آکواریومی که در سطح دنیا نگهداری می شوند در بخش آکواریوم های آب شیرین قرار دارند، اما با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت آکواریوم های آب شور یا دریایی و پیشرفت های اخیر در فن آوری و تجهیزات آکواریومی، آکواریوم های آب شور نیز روند افزایشی در سطح جهان دارند. افزایش علاقه به نگهداری صخره ها و ریف های اکوسیستم های مرجانی آب شور در سطح جهان نیز تقویت کننده بازار آکواریوم های آب شور بوده است.

یک آکواریوم می تواند علاوه بر طیف گسترده و رنگارنگی از ماهیان زینتی شامل مرجان ها، سخت پوستان مانند خرچنگ ها و میگوها، نرم تنان مانند حلزون ها و صدف های مختلف، ستاره ها و خارپشت های دریایی و... باشد که نشان دهنده گستردگی و تنوع بازار آکواریوم ها است. تخمین زده می شود که حدود 2000 گ.نه از آبزیان آکواریومی به تعداد میلیون ها قطعه در سراسر دنیا تجارت می شود. در ادامه این مقاله به معرفی و شرح مختصری از محبوب ترین و رایج ترین ماهیان آکواریومی در ایران و جهان پرداخته خواهد شد.

محبوب ترین و مشهورترین گونه های ماهیان آکواریومی

همان طور که گفته شد، ماهیان آکواریومی طیف بسیار متنوع و رنگارنگی را شامل می شود که در دودسته ماهیان آب شور و آب شیرین طبقه بندی می شوند. مشهورترین ماهیان آب شیرین گونه هایی مانند گربه ماهیان، پافرها، گوپی ها، مولی ها، اسکارها، گلد فیش ها، دم شمشیری ها، آنجل ها، تتراها، فایترها و دیسکس ها (دیسکاس ها) و... را شامل می شود. ماهیان آب شور نیز عمدتاً گونه هایی مانند دلقک ماهی ها، باترفلای ها یا پروانه ماهی ها، بلنی ها، کاردینال ها، دامسل ها، گوبی ها و... را شامل می شود که برخی از مشهورترین گونه ها معرفی خواهند شد.

  1. گوپی

    این گونه با نام علمی (Poecilia reticulata) یکی از مشهورترین انواع ماهیان زینتی آب شیرین در جهان است که جزو ماهی های بومی مناطق گرمسیری است. البته این گونه که از آمریکای جنوبی ریشه گرفته است با شرایط مختلف اقلیمی قابلیت سازگاری دارد و جزو معروف ترین گونه های زنده زا است که جنس ماده تخم های بارور شده را در بدن خود نگه داشته و ماهی های نوزاد مستقیماً از بدن مادر در آب رها می شوند. گوپی های نر از ماده ها کوچکتر هستند و یک و نیم تا سه و نیم سانتیمتر طول دارند. این در حالی است که ماده ها طول بدن ۳ تا ۶ سانتیمتر دارند.

    امروزه گوپی ها در رنگ های مختلف و با اشکال و اندازه های مختلف باله ها پرورش داده می شوند. بسیاری از گونه های اهلی و پرورشی گوپی ها نسبت به انواع وحشی دارای جثه بزرگ تر و تنوع رنگ بسیار بالاتری هستند. دمای مناسب آب برای این گونه بین بیست و پنج و نیم تا بیست و هفت و نیم درجه سانتیگراد است و توان تحمل شوری آب نسبتاً بالایی دارند. گوپی ها معمولاً ماهیان صلح جویی هستند و مناسب زیست گروهی با گونه های دارای اندازه نزدیک به خود هستند. باروری و زادآوری گوپی ها نیز معمولاً آسان است و هر گوپی ماده به طور میانگین تا ۶۰ بچه را به دنیا می آورد.

    این گونه اگر تغذیه مناسبی داشته باشد بچه های خود را نمی خورد، اما باز هم می توان جهت اطمینان مخزن مخصوص برای زایمان و نگهداری بچه ماهی ها را تهیه و قبل از زایمان ماهی ماده در داخل آکواریوم آویزان نمود که البته در برابر احتمال حمله نرها به ماده های باردار نیز محافظت لازم را ایجاد می کند. غذای مناسب گوپی چه به شکل خوراک زنده و چه به شکل خوراک فرموله شده در بازار دردسترس است که برای تغذیه و رشد مناسب بچه ماهی ها نیز می توان با مشورت گرفتن از افراد متخصص و مجرب غذای مناسب را انتخاب نمود.

  2. اسکار

    این گونه با نام علمی (Astronotus ocellatus) یک گونه معروف آکواریومی از خانواده سیکلیدها یا سیچلایدها است که تحت نام هایی مانند اسکار ببری نیز شناخته می شود. این گونه که معروف ترین گونه ماهی گوشتخوار آکواریوم های آب شیرین است، جزو گوشتخوارهای بزرگ در بین ماهیان آکواریومی طبقه بندی شده است. ماهی های اسکار از مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی ریشه گرفته اند و اکنون در سرتاسر دنیا شناخته شده اند. اسکارها تقریباً هر غذای زنده ای را که بتوانند ببلعند را به مصرف می رسانند که طیف گسترده ای از ماهی های کوچک تر تا میگو، خرچنگ، حلزون، حشرات و لارو حشرات را شامل می شود.

    با این حال باید به تأمین ویتامین سی در جیره خوراکی آنها توجه نمود، زیرا کمبود ویتامین C و مشکلات ناشی از آن برای سلامت این گونه می تواند مشکل ساز شود. با توجه به جثه نسبتاً بزرگ، جیره غذایی گوشتخوار که تقریباً هر جاندار زنده کوچک تر از خود را می تواند شامل شود و حس قدرتمند قلمرو طلبی در این گونه، در انتخاب ماهیان همراه با آن در آکواریوم و ابعاد مناسب آکواریوم برای گونه اسکار باید دقت لازمه را داشت. این گونه اکنون در تیپ های رنگی مختلفی مانند مرمری قرمز، آلبینو یا زال و لوتینو و... در دسترس است.

  3. پافر

    یکی از انواع ماهیان آکواریومی محبوب هستند که بدنی دارای فرم مکعبی و یا مکعب مستطیلی دارند و به خاطر توان باد نمودن بدن خود در شرایط احساس خطر مشهور هستند. در منابع تیپ های مختلف از این خانواده از ماهیان ذکر شده است که تیپ های مشهور کونگو، فاهاکا، طلایی، چشم قرمز، دم قرمز و ... را شامل می شود. پافرها جزو گونه های آب شیرین هستند که معمولاً به مخزنی با ابعاد کافی و توان فیلتراسیون سریع و کامل آب نیازمند هستند. جیره غذایی آنها می تواند بسته به اینکه چه نوع از پافرها یا بادکنک ماهی ها هستند متغیر باشد؛ اما اغلب جلبک ها و بی مهرگان را شامل می شود.

    آنها جزو گونه های همه چیز خوار به حساب می آیند، اما با توجه به شکل منقار مانند آرواره ها که برای شکستن صدف ها مناسب است، در شرایط طبیعی خوراک حاوی نرم تنان را انتخاب می کنند. در شرایط آکواریوم خوراک فرموله شده مثل خوراک گلوله ای شکل جامد برای تغذیه آنها در دسترس است. دمای حدود بیست و سه تا بیست و پنج و نیم درجه سانتیگراد برای پافرها مناسب دانسته شده است. گرچه در منابع عنوان شده که پافرها دارای ۱۵۰ گونه مختلف هستند، اما کمتر از ۳۰ گونه پافر آب شیرین وجود دارند که باید توجه نمود که به شوری آب حساس هستند.

  4. گربه ماهی آکواریومی

    گربه ماهی های آکواریوم آب شیرین جزو گونه های محبوب آکواریومی هستند که عمدتاً به عنوان گونه های کف زی یا کف روب در بین علاقه مندان به آکواریوم دارای محبوبیت هستند. این گروه از ماهی ها به دلیل رفتار آرام و دوستانه خود نیز محبوبیت دارند و چندگونه از آنها شامل کوریدوراس، سینودونتیس، پلکستوموس و... بیشتر در بین عموم محبوبیت دارند. به عنوان مثال، گربه ماهی گونه کوریدوراس در یکی از رایج ترین گونه ها است که نگهداری نسبتاً آسانی دارد و ریشه این گربه ماهی کوچک به آمریکای جنوبی باز می گردد. کوریدوراس ها در رنگ های مختلف مانند آلبینو (زال)، برنزی و سبز تا رنگ بسیار خاص نارنجی یافت می شود که با زوائد دهانی حساس واقع در دو طرف دهان خود به یافتن تکه های غذایی در کف آکواریوم مشغول می شوند. این ماهی ها به عنوان یک ماهی نظافتچی کف آکواریوم باید روی یک بستر شنی نرم نگهداری شوند، زیرا در بستر ناهموار، هم کف روبی سخت می شود و هم امکان آسیب به زوائد جستجوگر دو طرف دهان وجود دارد.

    سینودونتیس ها نیز از معروف ترین اعضای خانواده گربه ماهی های آکواریومی هستند که به دلیل ظاهر خاص و توانایی خود در شناکردن وارونه شناخته شده اند. این گونه که از آفریقا ریشه گرفته است دارای ۱۰۰ نوع مختلف است و توان تولید صدایی خاص در شرایط تهدیدآمیز با استفاده از استخوان های باله های سینه ای خود دارند. تعدادی از اعضای این خانواده تحت نام هایی مانند گربه ماهی الکتریکی، گربه ماهی خاردار و گربه ماهی مولتی کت یا کوکو در ایران شناخته می شوند.

    نوع پلکوستوموس یا اصطلاحاً "پلکو" نیز جزو اعضای رایج و محبوب خانواده گربه ماهی های آکواریوم آب شیرین است که در انواع عادی و طلایی رایج است. در ایران این نوع از گربه ماهی که توانایی چسبیدن به سطوح صاف از طریق مکنده های دهانی را دارد، تحت عنوان لجن خوار نیز شناخته می شود. مانند نوع کوریدوراس، این نوع از گربه ماهی های آکواریومی نیز جزو گونه های نظافتچی و فیلترکننده آب آکواریوم است. گربه ماهی های آکواریومی اعضای مشهور دیگری مانند رویال پاناک، گربه ماهی پیکتوس، گربه ماهی دم قرمز و گربه ماهی شیشه ای نیز دارند.

  5. گلد فیش

    همان طور که گفته شد، ماهی قرمز یا گُلد فیش به نوعی اولین ماهی زینتی پرورش یافته توسط انسان است که با خانواده کپور ماهیان نزدیکی گونه ای دارد. امروزه گونه های مختلفی از آن با اشکال، رنگ بدن و انواع باله های مختلف یافت می شود که از نوع عادی تا چشم تلسکوپی و فلس مرواریدی و... را شامل می شود. اگر به خوبی از آن نگهداری شود تا ۲۰ سال نیز عمر می کند و دمایی بین پانزده و نیم تا حدود ۲۳ درجه سانتیگراد بسته به گونه ماهی برای آن مناسب است. اما آنچه مهم است، این موضوع است که تغییر دمای ناگهانی می تواند برای گلدفیش ها کشنده باشد.

    بر خلاف آنچه در ایران رایج است، گلد فیش یا ماهی قرمز را باید به محفظه ای با ابعاد و اکسیژن مناسب نگه داشت. زیرا علاوه بر حساسیت به کمبود اکسیژن، تولید فضولات زیادی دارند که انباشت آن شرایط محیط را برای آنها نامناسب می کند. باید دقت نمود که در آکواریوم حاوی گلدفیش ها از تزئینات دارای لبه های تیز و ساینده استفاده نشود، زیرا به راحتی می تواند باعث آسیب های جدی به آنها (به خصوص انواع دارای زوائد حبابی در سر مانند نوع سر تلسکوپی) شود. اکنون غذای مناسب و اختصاصی برای گلدفیش ها به سهولت و به وفور در دسترس است و باید از تغذیه با غذای سایر ماهی ها اجتناب شود.

  6. آنجل

    آنجل ها (فرشته ماهی آب شیرین) به عنوان یکی از محبوب ترین انواع ماهیان آکواریوم آب شیرین به جنس Pterophyllum تعلق دارند و مانند اسکارها از خانواده سیکلیدها یا سیچلایدها هستند. همه گونه های این جنس از حوضه آمازون در آمریکای جنوبی ریشه گرفته اند و جزو ماهیان مناطق گرمسیری به حساب می آیند. شکل بدن خاص آنجل ها که در پهنا بسیار فشرده است به آنها کمک می کند که از میان بستر پر گیاه آمازون و سایر رودخانه های مناطق حاره ای به خوبی مسیر خود را پیدا کنند و در بین این گیاهان گیر نیفتند. البته گونه های دیگری نیز با نام فرشته ماهی شناخته می شوند که نباید آنها را با گونه آنجل اشتباه گرفت.

    گرچه آنجل ها در طبیعت عموماً به رنگ های نقره ای یا راه راه هستند؛ اما در شرایط پرورشی و از طریق انتخاب گری در آمیزش دارای الگوهای رنگی متنوعی شده اند که بر زیبایی آنها افزوده است. بیشتر آنجل های آکواریومی از نوع Pterophyllum scalare یا Pterophyllum altum هستند که رفتار آرام تر و جثه بزرگتری دارند. بهترین دمای آب برای آنجل ها بین بیست و پنج و نیم تا نزدیک ۲۹ درجه سانتیگراد است و آکواریومی که در آن نگهداری می شوند باید دارای فیلتراسیون مناسب باشد. در برخی منابع عنوان شده که هر هفته یکبار ۱۰ درصد از آب آکواریوم عوض شود مناسب است و یا حداقل یک هفته در میان ۲۵ درصد از آب آکواریوم عوض شود که می توان این کار را به شکل سیفون کردن یا کشیدن به روش مکش از نزدیک کف آکواریوم انجام داد. اصولاً برای هرگونه از ماهیان آکواریومی شرایطی خاص همان گونه بهتر است رعایت شود که می توان در مورد این تدابیر لازم از افراد مجرب و متخصص قبل از هر اقدامی تحقیق نمود.

  7. تترا

    تتراها که یک گروه بسیار محبوب از ماهیان آکواریوم آب شیرین هستند، عموماً به گروهی با تیپ های رنگی متنوع از ماهیان کوچک بومی آفریقا، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی گفته می شود که متعلق به خانواده Characidae هستند. بسیاری از تتراها مانند عضو بسیار مشهور این خانواده یعنی تترای نئون (Paracheirodon innesi) دارای ترکیب رنگ روشن و جذاب هستند که آنها برای آکواریوم های خانگی بسیار محبوب کرده است. البته ماهی های گونه های متفاوت نیز به دلیل شباهت با تتراها در این گروه قرار گرفته اند که تترای خون آشام یا پایارا از این دسته است. تتراها که بدن دوکی شکل دارند را معمولاً افراد مجرب از روی تعداد، شکل و محل قرارگیری باله ها از سایر گونه های مشابه تشخیص می دهند.

    این ماهی ها که صلح جو و آرام هستند، گونه های مناسب سطح مبتدی آکواریوم داری؛ مانند تترای چشم قرمز، نئون، نئون مشکی و لیمویی دارند و گونه های چالش برانگیزتری مانند تترای پنگوئنی، کاردینال و امپراتور نیز وجود دارد. دمای آب مناسب تتراها بین حدود ۲۴ تا بیست و شش و نیم درجه سانتیگراد برآورد شده که البته برای برخی گونه ها مانند تترای بوینس آیرس (منصوب به پایتخت آرژانتین) دمای خنک تر مناسب است. این گونه نیز به فیلتراسیون مناسب آب و تعویض ۱۰ درصدی یا ۲۵ درصدی آب به صورت هفتگی یا یک هفته در میان نیازمند است.

  8. دیسکس (دیسکاس)

    سرده Symphysodon که در بین عموم با نام دیسکس یا دیسکاس شناخته می شوند نیز از سیکلیدها یا سیچلایدها منشعب شده اند و یک گروه بسیار محبوب از ماهیان آکواریوم های آب شیرین هستند. این گروه نیز از حوضه رودخانه آمازون و آمریکای جنوبی ریشه گرفته اند و دلیل محبوبیت آنها به شکل خاص، رفتار و رنگ های روشن جذاب آنها بر می گردد. محبوبیت آنها به قدری است که بخش بزرگی از صنعت پرورش ماهیان آکواریومی را در چندین کشور آسیایی در کنار انواع دیگر مانند گلدفیش ها شامل می شوند. این گروه از ماهیان آکواریوم آب شیرین که با نام پومپادور نیز شناخته می شوند، حتی مسابقات جهانی خاص خود را در بین پرورش دهندگان برتر دارند و به دلیل شکوه و زیبایی خود با لقب پادشاه آکواریوم نیز در برخی منابع عنوان شده اند.

    شرایط نگهداری این گونه تا حدی مشابه با آنجل ها ارزیابی شده است و آنها نیز به تعویض هفتگی یا یک هفته در میان ۱۰ تا ۲۵ درصد آب همراه با فیلتراسیون مناسب آکواریوم نیازمند هستند.

  9. فایتر

    فایتر یا ماهی مبارز سیامی که تحت عنوان بتا نیز شناخته شده است، یک ماهی زینتی بسیار محبوب و مشهور است که از منطقه جنوب شرق آسیا شامل کشورهای کامبوج، لائوس، میانمار، اندونزی، مالزی و ویتنام ریشه گرفته است. ۷۳ گونه از بتا در جهان شناخته شده؛ اما تنها گونه Betta splendens است که با نام بتا یا فایتر در تمام جهان مشهور است. این گونه دارای اشکال باله و رنگ های بسیار متنوع و زیبا است که در کنار نگهداری نسبتاً آسان باعث گسترش آن در تمام جهان به عنوان یک ماهی زینتی بسیار محبوب شده است. قدمت پرورش آن بسیار طولانی است و حدود ۱۰۰۰ سال قدمت در منابع برای آن عنوان شده است که در قدیم به عنوان ماهی مسابقات تک به تک مثل جنگ خروس ها استفاده می شد.

    فایترهای نر بسیار قلمرو طلب هستند و با وجود جثه کوچک در صورت مواجه شدن با یکدیگر و حتی ماهی های دیگر رفتار تهاجمی از خود نشان می دهند. فایترها به دلیل داشتن اندام لابیرنتی می توانند در شرایط اکسیژن و کیفیت نسبتاً پایین آب نیز از طریق جذب هوای سطح آب شرایط نامناسب را تحمل کنند. امروزه فایترهای نر که زیبایی زایدالوصفی دارند را در مخزن های تکی همراه با برگ گیاه کاتاپا (مفید برای سلامت فایترها) یا بستر گیاهان آبزی به عنوان یک زینت بخش محیط استفاده می کنند و هر تیپ آن از نظر شکل باله ها مانند تیپ هالف مون یا دم ریش یا رز تیل یا ... دارای طرفداران خاص خود است.

  10. دلقک ماهی

    شاید بی راه نباشد اگر گفته شود که امروزه دلقک ماهی ها محبوب ترین ماهی آکواریومی در سطح جهان هستند. این ماهی بسیار مشهور در گروه ماهی های آکواریوم آب شور سه گونه مختلف را از خانواده Pomacentridae در بر می گیرد که اکثراً در جنس Amphiprion هستند. ویژگی مشترک همه آنها همزیستی با شقایق های دریایی است که باعث شده که گاهی از نام شقایق ماهی برای آنها استفاده شود. آنها بسته به گونه دارای رنگ های کلی زرد، نارنجی، قرمز یا مشکی هستند و بسیاری از گونه های آن دارای نوارها یا لکه های سفید بر روی بدن هستند که یک ویژگی جذاب ظاهری برای دلقک ماهی ها ایجاد نموده است.

    از نظر اندازه نیز تنوع بالایی در بین آنها وجود دارد و طول بدن آنها از کمتر از ۷ سانتیمتر تا ۱۷ سانتیمتر بسته به گونه متغیر است. انیمیشن معروف در جستجوی نمو که شخصیت اصلی آن یک دلقک ماهی است نیز به شهرت روزافزون این ماهیان زیبا کمک نموده است. دقت شود که نگهداری از دلقک ماهی ها مثل سایر ماهیان آب شور شرایط نگهداری خاص و ویژه ای را می طلبند.

  11. کاردینال

    ماهی کاردینال را که یکی از ماهیان مشهور آکواریوم آب شور از خانواده Apogonidae هستند را نباید به خاطر شباهت اسمی با تترای نوع کاردینال که یک ماهی کوچک آکواریوم آب شیرین است، اشتباه گرفت. کاردینال های آب شور بومی اقیانوس اطلس و اقیانوس هند هستند که در اقیانوس آرام نیز یافت می شوند و البته برخی گونه های آن نیز مانند گونه گلوسامیا در آب شیرین یافت می شوند. این خانواده ۳۷۰ گونه مختلف دارد که فقط تعداد کمی از گونه های آن به عنوان گونه های آکواریومی صلح جو و رنگارنگ نگهداری می شوند.

    عموماً کاردینال ها را از باله دمی دوبخشی آنها می شناسند که در برخی گونه ها مانند دم پرستو و در برخی گونه ها حالت قلبی شکل دارد. بیشتر گونه های این خانواده در آب های گرمسیری یا نیمه گرمسیری و در بین صخره های مرجانی زندگی می کنند که طول روز را بین شکاف صخره ها می گذرانند و این موضوع را در انتخاب این گونه ها برای آکواریوم باید مدنظر قرار داد. نکته جالب توجه در کاردینال ها این است که در برخی گونه های آن نرها تخم ها را تا زمان درآمدن بچه ماهی ها از تخم در دهان خود نگه می دارند.

  12. دامسل

    دامسل ها از خانواده ها و زیرخانواده های مختلفی تشکیل شده اند که عمدتاً اندازه های کوچک دارند و طول بدن آنها حداکثر به ۳۰ سانتیمتر می رسد. بیشتر گونه های دامسل را گونه های دریایی تشکیل می دهند که در آب های گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می کنند. دامسل ها دارای خلق و خوی رام و آرامی نیستند و ممکن است که دست انسان را گاز بگیرند و تقریباً همه چیز خوار هستند و جزو گونه های نسبتاً مقاوم در آکواریوم های آب شور هستند. گرچه نگهداری از آنها با ماهی های دیگر گونه ها ممکن نیست، اما به دلیل رنگ زیبای آبی گونه های مشهور دامسل، ماهی محبوبی در آکواریوم های آب شور هستند. البته عنوان شده است که امکان سازگار نمودن آنها با آکواریوم های چندگونه ای هم تحت شرایطی خاص وجود دارد.

    به عنوان مثال، دامسل های خانواده Chrysiperta که به اندازه سایز دامسل ها زیبا و جذاب هستند، با وجود اینکه پر جنب و جوش هستند، نسبت به سایر خانواده های دامسل ها خلق و خوی بسیار آرام تری دارند. دامسل ها دارای گونه هایی با رنگ های بسیار جذاب هستند که طرفداران خاص خود را در سراسر جهان دارند. از جمله آنها گونه های آزور یا لاجوردی، گونه استارک، گونه دُم زرد و گونه اسپرینگر قابل ذکر هستند. حتماً در صورتی که قصد استفاده از دامسل ها در آکواریوم آب شور وجود دارد، با افراد متخصص و مجرب برای انتخاب و افزودن آنها به شکل مناسب به آکواریوم مشورت شود.

گونه های که معرفی شده اند تنها تعدادی از معروف ترین گونه های ماهی زینتی و آکواریومی آب شیرین و آب شور هستند و پرداختن به سایر انواع و گونه های معروف و جذاب در این مجال نمی گنجد. دنیای ماهیان زینتی دنیای جادویی و شگفت آوری است که پر از نکات خاص و جدید است

همان طور که مشاهده شد، ماهیان آکواریومی طیف گسترده ای از ماهیان در ابعاد، اشکال و رنگ ها را شامل می شود که اگر لیست سایر آبزیان زینتی، لوازم و تجهیزات، خوراک ماهیان زینتی مختلف و خدمات لازم به آنها افزوده شوند، گستره وسیعی از اقلام و خدمات لازم برای یک آکواریوم استاندارد و سالم را در بر می گیرد. در بحث جمع نمودن و راه اندازی یک آکواریوم و نگهداری طولانی مدت آن، نیاز به بررسی و مقایسه بین گزینه های موجود در بازار وجود دارد که با توجه به این تنوع و گستردگی یک کار بسیار سخت به نظر می رسد. اما اپلیکیشن و وب سایت مرغابی امکان بررس و مقایسه جامع و کامل بین گزینه های در دسترس در سطح کشور را به سهولت در اختیار علاقه مندان و فعالین عرصه ماهی های آکواریومی و فعالیت های مرتبط با صنف آکواریوم قرار می دهد. از این طریق می توان بهترین مجموعه ماهیان زینتی و زیباترین آکواریوم را با بهترین شرایط از هر لحاظ جمع آوری و در طول زمان با بهترین شرایط نگهداری نمود.


کد مطلب : 89
تاریخچه پرورش و انواع ماهیان زینتی و آکواریومی

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر
حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر
همه چیز درباره مرغ عشق؛ راهنمای جامع نگهداری و مراقبت
همه چیز درباره مرغ عشق؛ راهنمای جامع نگهداری و مراقبت
تغذیه سالم عروس هلندی: چه غذایی برای عروس هلندی مناسب است؟
تغذیه سالم عروس هلندی: چه غذایی برای عروس هلندی مناسب است؟
همه چیز درباره ماهی گوپی که باید بدانید!!!
همه چیز درباره ماهی گوپی که باید بدانید!!!
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی بدون برق + لوازم مورد نیاز
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی بدون برق + لوازم مورد نیاز
مشخصات سگ نژاد سرابی چیست؟ چگونه او را تربیت کنیم؟
مشخصات سگ نژاد سرابی چیست؟ چگونه او را تربیت کنیم؟
نگهداری از ماهی فایتر + غذای مناسب و روش های تکثیر
نگهداری از ماهی فایتر + غذای مناسب و روش های تکثیر
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان و خانگی
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان و خانگی
معرفی 130 اسم سگ نر محبوب و ترند+ معنی و تلفظ
معرفی 130 اسم سگ نر محبوب و ترند+ معنی و تلفظ
معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان
معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان

سایر اخبار

سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
 ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
آرشیو مطالب