فاکتورهای اصلی انتخاب اسپرم گاوهای نر جهت تلقیح مصنوعی

فاکتورهای اصلی انتخاب اسپرم گاوهای نر جهت تلقیح مصنوعی
یکی از روش های مهم برای افزایش صفات مطلوب اقتصادی در دام استفاده از تلقیح مصنوعی است. تلقیح مصنوعی به آبستن کردن حیوان ماده که نشانه های فحلی از خود نشان می دهد، بدون جفت گیری با گاو نر و توسط تلقیح مصنوعی (توسط تکنسین تلقیح مصنوعی) را گویند

یکی از روش های مهم برای افزایش صفات مطلوب اقتصادی در دام استفاده از تلقیح مصنوعی است. تلقیح مصنوعی به آبستن کردن حیوان ماده که نشانه های فحلی از خود نشان می دهد، بدون جفت گیری با گاو نر و توسط تلقیح مصنوعی (توسط تکنسین تلقیح مصنوعی) را گویند.

با داشتن اطلاعات کافی و لازم در مورد خرید اسپرم، و انجام تلقیح مصنوعی در زمان مناسب می توان به نتایج مطلوب در گله دست یافت که این امر باید توسط متخصصین و کارشناسان دارای توانایی کافی در این زمینه انجام شود. شرکت وب سایت و اپلیکیشن مرغابی با معرفی کارشناسان مجرب در این زمینه می تواند شما را در این امر یاری نماید.

فاکتورهای لازم برای خرید اسپرم

شما می توانید با تهیه و خرید اسپرم گاوهای نژادهای شیری هلشتاین، براون سوییس، گرنزی و غیره باعث بالارفتن راندمان گله در صفات عملکردی مهم از قبیل افزایش شیردهی، افزایش باروری و همچنین افزایش تولیدمثل در گله شوید. در این جهت باید حتماً اطلاع کافی در مورد بهداشت، اصلاح نژاد، مدیریت تولید و نگهداری اسپرم داشته باشید و همچنین آموزش کاتالوگ خوانی اسپرم را دیده باشید که مشاورین وب سایت و اپلیکیشن مرغابی می توانند با ارائه راهنمایی ها و آموزش های لازم به شما کمک کند. بسیاری از دامداران برای خرید اسپرم با مشکل مواجه می شوند که چه نوع اسپرمی تهیه کنند، ایرانی یا خارجی، پروف شده یا غیر پروف شده باشد.

چندین سؤال مطرح است که آیا اسپرم ایرانی یا خارجی خریداری شود. روش های مختلفی برای جمع آوری اسپرم وجود دارد. روش هایی مانند استفاده از واژن مصنوعی و روش الکترو تحریک و سایر روش ها وجود دارند که بهترین و متداول ترین روش جمع آوری اسپرم، استفاده از واژن مصنوعی است. تقریباً در تمام کشورها اسپرم به روش واژن مصنوعی گرفته می شود.

بهداشت اسپرم

متخصصان ایرانی نکات بهداشتی را هنگام جمع آوری اسپرم به خوبی رعایت می کنند، لذا امکان دارد بهداشت اسپرم های ایرانی برابر و یا حتی بهتر از خارجی باشد. نکته دیگری که در اسپرم گاوهای خارجی باید مدنظر داشت، احتمال انتقال بیماری های غیربومی منتقله از طریق جنسی است.

قیمت اسپرم

اسپرم های خارجی با توجه به اینکه از اطلاعات دقیق و کامل تری (به صورت کاتالوگ جامع) برخوردار هستند از اسپرم های ایرانی گران تر هستند.

کاتالوگ خوانی

یکی از راه های انتخاب و خرید اسپرم کاتالوگ خوانی است.

نخستین شاخص انتخاب اسپرم که توسط انجمن هلشتاین کشور آمریکا ایجاد شده شاخص عملکرد کلی Total performance Index است که در کاتالوگ های اسپرم بنام اختصاری TPI نمایش داده می شود.

TPI یک شاخص ترکیبی است که موارد نشان دهنده صفات تولید و سلامت و فرم بدنی را با هم ترکیب نموده و نتیجه را به صورت یک عدد واحد نمایش می دهد. این عدد واحد برای رتبه بندی گاوهای نر، میزان توانایی آنها را در انتقال ژنتیکی صفات به دخترانشان نمایش می دهد.

شاخص شایستگی خالص

امروزه بیشترین درصد حذف گله ها در آمریکا به دلیل مشکلات ورم پستان و مشکلات تولیدمثلی رخ می دهد و بخشی از حذف ها نیز به علت تولید شیر پایین است.

شاخص هایی مثل NET MERIT (شایستگی خالص کلی و برای هر صفت به طور مجزا) نیز ایجاد شده اند تا حیوانات از لحاظ ژنتیکی برتر در گله شناسایی شده و زمان طولانی تر در گله بمانند. این نوع شاخص ها هر پنج سال یکبار بروز رسانی می شوند.

در مقایسه با شاخص TPI در NM ، صفات مربوط به ساختار بدنی کمتر موردنظر بوده و صفات مرتبط با سلامتی بیشتر مورد تأکید قرار گرفته است. شاخص NM به عنوان یک شاخص اصلی برای مقایسه و رتبه بندی گاوهای نر جهت تولید اسپرم استفاده می شود.

PTA (predicted transmitting ability)

ارزش ژنتیکی گله بیانگر قابلیت پیش بینی توان انتقال تعدادی از صفات مهم از طریق وراثت است. این فاکتور نتایج حاصل از مجموعه ای از ژن ها را در بر می گیرد و ارزش به ارث رساندن برخی صفات مثل آسان زایی و شمار سلول های سوماتیک را بیان می کند.

INTERBULL/MACE (multiple Across Country Evaluation)

اسپرم های تولید شده در کشور آمریکا بر اساس استاندارهای بین المللی ارزیابی می شود که این امکان را می دهد، تمام کشورها بتوانند از این اسپرم ها استفاده کنند. این اسپرم ها بر مبنای مجموع اطلاعات شجره ای و ژنتیکی که براساس آن ها قابلیت موردنظر پروف شده (تأیید شده)، عرضه می گردد.

(CM )شایستگی تولید پنیر

شاخص تولید پنیر و سود حاصل از آن ناشی از افزایش ماده خشک شیر را در بر می گیرد.

DAUGHTERS AND HERDS

نشان دهنده بالا بودن ارزش ژنتیکی دختران و کمک به افزایش میزان شیر تولیدی و چربی شیر می شود.

RELIABILITY

میزان قابل اعتماد بودن برای هر صفت را نشان می دهد

PRODUCTIVE LIFE

عمر تولیدی (عمر اقتصادی) نشان دهنده تعداد ماه در چرخه تولید شیر است که شامل مرحله شیردهی، طول عمر و سایر اطلاعات جمع آوری شده مربوط به عمر تولید است.

SCS

با شماردن سلول های سوماتیک در ۵ دوره شیردهی اول به دست آمده و میزان مقاومت نسبی به ورم پستان را نشان می دهد.

DPR(Daughter pregnancy rate)

این فاکتور به معنی نرخ آبستنی در دختران گاو نر مورداستفاده برای اسپرم گیری است. این برآورد ژنتیکی از گاوهای ماده ای که به طور عادی در طول سیکل فحلی آبستن می شوند، به دست می آید.

SIRE CONCEPTION RATE

فاکتور نشان دهنده نرخ گیرایی یا نرخ آبستن شده نسبی با استفاده از اسپرم گاو نر مربوطه است که فاکتورهای محیطی و مدیریتی بر این شاخص تأثیرگذار است.

ESTIMATED FUTURE INBREEDING

این شاخص وضعیت ژنتیکی آینده گله را اگر از آمیخته گری های اصلاحی در گله استفاده شود مورد پیش بینی نسبی قرار می دهد. صفات موردتوجه در نژاد هلشتاین در آمریکا

UDDER COMPOSITE

این شاخص نشان دهنده، صفات مربوط به سیستم پستانی (عمق پستان، وضعیت سرپستان های عقب و جلویی و ارتفاع پستان) است.

FEET AND LEGS COMPOSITE

این شاخص نشان دهنده وضعیت دست و پا بر اساس نمای جانبی و نمای عقبی پاها است. بالا بودن رقم این شاخص در افزایش طول عمر گله ها مؤثر دانسته شده است.

TYPE

این شاخص وضعیت بدنی دختران با توجه به فاکتورهای اصلاحی را نشان می دهد و این شاخص نمایش دهنده تغییر نسل در آینده در گله است. (CALVING RELATED TRAITS) صفات مربوط به گوساله زایی

( calving difficulty) درصد سخت زایی

این شاخص نشانگر درصد سخت زایی در اولین شکم (سن دو تا سه سالگی) است. این درصد در هلشتاین ۸ و در براون سوئیس ۵ است. (Milk production) تولید شیر

۲۰ % از میزان تولید شیر بستگی به اصلاح نژاد دارد و با خرید و تهیه اسپرم های اصلاح نژاد شده مناسب می توان باعث افزایش باروری و شیردهی در گله شد. از لحاظ اطلاعات و کاتالوگ، اسپرم های ایرانی ضعیف تر از اسپرم های خارجی است و ۸۰ درصد باقیمانده از تولید شیر گله بستگی به عوامل محیطی مثل (تغذیه، مدیریت، کارگر و غیره ...) دارد. با تهیه اسپرم خارجی درصد خویشاوندی کم می شود و باعث پایین آمدن خطرات ناشی از خویشاوندی در گاوها می شود.

تولید و نگهداری اسپرم

امروزه شرکت های معتبر تولید و توزیع کننده اسپرم در کل دنیا، اسپرم را تحت شرایط کنترل شده استاندارد تولید می کنند و به همراه اطلاعات موردنیاز (کاتالوگ اسپرم) به دامداران عرضه می نمایند. ولی با این همه اگر کار با اسپرم بادقت انجام نشود، اسپرم سریع فاسد شده، درصد کارایی و گیرایی آن پایین آمده و عملیات تلقیح دچار مشکل می شود. این موضوع باعث هدررفتن هزینه صرف شده در این امر می شود. نگهداری و مراقبت اسپرم منجمد شده در مخزن ازت مایع و دیگر وسایل موردنیاز نقش بسیار مهمی در نتایج حاصل از تلقیح مصنوعی در دامداری دارند.

اسپرم های تعیین جنسیت شده

اسپرم های تعیین جنسیت شده در گاوهای شیری چندین سال هستش که مورداستفاده قرار می گیرد. در مورداستفاده از این اسپرم ها دو محدودیت وجود دارد:

این دو محدودیت سرعت جداسازی (از نظر قیمت و دسترسی) و میزان آبستنی است. ولی میزان سخت زایی با استفاده از این نوع اسپرم ها کمتر ارزیابی شده است. به علت سرعت پایین تعیین جنسیت، اسپرم های کمتری نسبت به اسپرم های تعیین جنسیت نشده تولید و استفاده می شود.

میزان آبستنی با اسپرم های تعیین جنسیت شده ۳۵ الی ۴۰ در صد است.

میزان آبستنی با اسپرم های تعیین جنسیت نشده ۵۵ الی ۶۰ در صد است.

نحوه استفاده از اطلاعات و مشخصات مندرج در کاتالوگ گاوهای نر نژاد هلشتاین بر مبنای سیستم ارزیابی ژنتیکی در آمریکا

  1. شایستگی خالص عمر LNM
  2. LNM یا شایستگی خالص طول عمر بیانگر “سود خالص حاصل از میانگین دختران یک گاو نر بر مبنای دلار” در مقایسه با “سود خالص حاصل از میانگین دختران هم دوره ای گاوهای نر دیگر” است.

  3. رتبه بندی بر اساس ارزیابی شاخص طول عمر percentile LNM percentage ranking
  4. رتبه بندی بر اساس شاخص “شایستگی خالص طول عمر جمعیت گاوهای نر هلشتاین”

  5. قابلیت اطمینان پذیری Reliability
  6. قابلیت اطمینان پذیری، معیاری از مقدار اطلاعات استفاده شده جهت ارزیابی ژنتیکی صفت موردنظر است و این معیار به صورت درصد نشان داده می شود. مثلاً از ۱ تا ۹۹ درصد و هرچقدر این معیار به ۹۹ درصد نزدیک تر باشد بیانگر این است که به نتایج ارزیابی ژنتیکی می توان اطمینان بیشتری داشت.

  7. شاخص شایستگی خالص تولید پنیر LCM
  8. شاخص "شایستگی تولید پنیر در طول عمر اقتصادی" یا "شاخص شایستگی خالص تولید پنیر" برای دامدارانی مفید است که شیر تولیدی خود را به کارخانه هایی می فروشند که شیر را تنها بر مبنای ترکیب آن و خصوصاً مقدار چربی و پروتئین خریداری می کنند.

  9. دختران Dughters
  10. تعدادی از دختران گاو نری که برای اسپرم گیری استفاده شده که از نتایج عملکردی آنها برای ارزیابی ژنتیکی پدر آنها بهره گرفته شده.

  11. تعداد گله ها Herds
  12. عبارت است از تعداد گله های مختلفی که دختران گاو نر در آنها نگهداری می شود و از اطلاعات آن دختران جهت ارزیابی ژنتیکی پدرشان استفاده شده است.

  13. شاخص شایستگی تولید شیر LFM
  14. این شاخص ترکیبی از صفات مندرج در شاخص LNM است، با این تفاوت که به تولید شیر ارزش اقتصادی بالایی داده شده است. این شاخص برای دامدارانی مفید است که شیر تولیدی خود را به کارخانجاتی می فروشند که شیر را مبنای مقدار و حجم آن خریداری می نمایند و بر این مبنا به تولیدکننده پول می دهند.

  15. توانایی انتقال ژنتیکی تولید شیر PTA Milk
  16. عبارت است از توان انتقال ژنتیکی صفت تولید شیر از گاو نر به دخترانش که در رکورد تولید شیر آن ها نسبت به بقیه گاوها خود را نشان می دهد.

  17. توانایی انتقال ژنتیکی تولید چربی PTA Fat
  18. عبارت است از توان انتقال ژنتیکی صفت چربی شیر از گاو نر به دخترانش که در رکورد چربی شیر آن ها نسبت به بقیه گاوها خود را نشان می دهد.

  19. توانایی انتقال ژنتیکی پروتئین شیر PTA Protein
  20. عبارت است از توان انتقال ژنتیکی صفت پروتئین شیر از گاو نر به دخترانش که در یک دوره شیردهی این مقدار پروتئین شیر را بیش از میانگین تولید دختران هم دوره ای گاوهای نر دیگر تولید نموده اند.

  21. توانایی انتقال ژنتیکی درصد پروتئین شیر PTA Protein percent
  22. عبارت است از توان انتقال ژنتیکی صفت درصد پروتئین شیر که از گاو نر به دخترانش منتقل می شود. عدد این صفت می تواند به صورت مثبت یا منفی بیان شود.

  23. توانایی انتقال ژنتیکی در صد چربی شیر PTA Fat percent
  24. عبارت است از توان انتقال ژنتیکی صفت چربی شیر به درصد که انتظار می رود گاو نر به دخترانش انتقال دهد. این مقدار می تواند به صورت مثبت یا منفی نیز باشد

  25. طول عمر یا ماندگاری PTA productive life
  26. عبارت است از تعداد ماه هایی که دختران یک گاو نر در مقایسه با دختران هم دوره ای گاوهای نر دیگر بیشتر یا کمتر در گله مانده و تولید داشته اند.

  27. توانایی انتقال ژنتیکی تعداد سلول های سوماتیکی SCS
  28. عبارت است از توانایی انتقال ژنتیکی صفت "تعداد سلول های سوماتیک" که یک گاو نر به دخترانش انتقال می دهد. اهمیت این شاخص در کاهش ابتلا به بیماری ورم پستان است. دختران گاوهای نری که SCS پایین دارند (کمتر ۳) در مقایسه با گاوهای نری کهSCS بالا یا بیش از ۵/۳ دارند، کمتر به بیماری ورم پستان مبتلا می شوند.

  29. توانایی انتقال ژنتیکی تیپ PTA type
  30. توانایی انتقال ژنتیکی صفت تیپ که مقدار برتری ژنتیکی در انتقال مؤلفه های مرتبط با تیپ مطلوب از طریق گاو نر به دخترانش را نشان می دهد.

  31. ترکیب پستان Udder composite
  32. ترکیب پستان شاخصی است که بیانگر توانایی ژنتیکی گاو نر در بهبود سیستم پستانی دختران است. ترکیب پستان شامل شش صفت با ضرایب متفاوت است که هر یک از آنها می توانند به تنهایی سیستم پستانی را تحت تأثیر قرار دهند.

  33. ترکیب دست و پا Feet and Legs C0mposite
  34. ترکیب دست و پا بیانگر توانایی ژنتیکی گاو نر در بهبود ترکیب دست و پا دختران است. ترکیب دست و پا از سه صفت تشکیل شده که ترکیب آنها با ضرایب متفاوت زیر، امتیاز کلی صفت ترکیب دست و پا را تشکیل می دهد:

    زاویه سم ............................۴۸%

    نمای عقبی پاها ..............۳۷%

    نمای جانبی ...................۱۵%

    امتیاز دست و پا ۰.۵ + (صفات خطی)۰.۵ = ترکیب دست و پا

  35. شاخص عملکرد کل TPI
  36. ترکیبی از چندین صفت است که گاوهای نر بر اساس آن ها رتبه بندی می شوند و توانایی گاوهای نر در انتقال ژنتیکی مجموعه متعادلی از این صفات به نِتاج مؤنث (دختران) آنها را در بر می گیرد.

  37. آسان زایی (آسان زایی پدری) Sire Calving Ease
  38. آسان زایی پدری، عبارت از درصد سخت زایی برآورد شده در تلیسه هایی است که با اسپرم یک گاو نر خاص تلقیح شده اند. معمولاً توصیه می شود که در تلیسه ها برای کاهش سخت زایی از اسپرم گاوهای نری که آسان زایی پدری آنها 7% یا کمتر است، استفاده شود.

  39. آسان زایی دختران Daughter Calving Ease
  40. آسان زایی دختران، عبارت است از مقایسه میانگین سخت زایی دختران یک گاو نر با میانگین سخت زایی یک گاو نر دیگر.

  41. مرده زایی Stillbirth
  42. مرده زایی پدری عبارت است از میزان مرده زایی گوساله های یک گاو نر خاص

    در مطلبی که در بالا مطالعه شد، به اختصار و صرفاً جهت آشنایی با عناوین عمده موجود در کاتالوگ ها (عمدتاً کاتالوگ های تدوین شده با سیستم اصطلاحاً آمریکایی)، شرحی از این موارد آمد. با توجه به این موارد، مشاهده می شود که بی شمار شاخص جزئی مختلف در انتخاب اسپرم دخیل هستند که باعث ایجاد پیچیدگی در انتخاب اسپرم می شود. همچنین، ابتدا باید اهداف اصلاح نژاد در یک گله مشخص شده و سپس بر اساس آن ها از روی مؤلفه های موجود در کاتالوگ اسپرم، جهت رسیدن به این اهداف، اسپرم ها انتخاب و خریداری شوند؛ بنابراین، به نظر می رسد که باید به طور تخصصی با کسب نظر مشاورین متخصص جهت تعیین اهداف اصلاح نژادی و انتخاب و خرید اسپرم بر اساس آنها اقدام شود. اپلیکیشن و وب سایت مرغابی بستری مناسب جهت مقایسه و بررسی اسپرم های وجود در بازار، تأمین کنندگان آن ها و ارائه دهندگان خدمات مشاوره جهت اصلاح نژاد گله و انتخاب اسپرم در اختیار فعالین عرصه پرورش دام صنعتی قرار می دهد تا بهترین نتایج ممکن بدست آید.


کد مطلب : 73
فاکتورهای اصلی انتخاب اسپرم گاوهای نر جهت تلقیح مصنوعی

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

چگونه سگ ها می توانند استرس انسان را کاهش دهند؟
چگونه سگ ها می توانند استرس انسان را کاهش دهند؟
راهنمای کامل سفر با سگ: نکات کلیدی برای سفر لذت بخش
راهنمای کامل سفر با سگ: نکات کلیدی برای سفر لذت بخش
کنه های سگ؛ علائم، عوارض و راه های مقابله
کنه های سگ؛ علائم، عوارض و راه های مقابله
معرفی 13 میوه برای سگ + میوه های ممنوعه سگ
معرفی 13 میوه برای سگ + میوه های ممنوعه سگ
با انواع قلاده سگ آشنا شوید: انتخاب مناسب برای هر نژاد!!
با انواع قلاده سگ آشنا شوید: انتخاب مناسب برای هر نژاد!!
اقدامات لازم جهت تربیت سگ برای دستشویی
اقدامات لازم جهت تربیت سگ برای دستشویی
معرفی 20 تا از خوشگلترین سگ دنیا + معیار تعیین زیبایی سگ
معرفی 20 تا از خوشگلترین سگ دنیا + معیار تعیین زیبایی سگ
راهنمای جامع خرید غذای سگ + معرفی برندهای باکیفیت
راهنمای جامع خرید غذای سگ + معرفی برندهای باکیفیت
 انار برای سگ مفید است یا ضرر دارد؟ + خواص آب انار و رب انار
انار برای سگ مفید است یا ضرر دارد؟ + خواص آب انار و رب انار
طول عمر سگ ها؛ عوامل موثر و راه های افزایش آن
طول عمر سگ ها؛ عوامل موثر و راه های افزایش آن

سایر اخبار

جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن قهرمانی کشور
جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن قهرمانی کشور
نوزدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته مشهد
نوزدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته مشهد
دومین نمایشگاه صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی
دومین نمایشگاه صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
 ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آرشیو مطالب