جوجه کاب یا راس؟ کدام نژاد بهتر است؟

جوجه کاب یا راس؟ کدام نژاد بهتر است؟
یکی از چالش های مرغداران انتخاب جوجه کاب یا راس است. کدام نژاد بهتر است؟ جوجه کاب یا راس؟ در این مقاله به بررسی ویژگی های جوجه کاب یا راس پرداختیم.
جوجه کاب یا راس

در تمامی کسب و کارها، کارفرمایان و صاحبان مشاغل به دنبال راهی برای افزایش سوددهی هستند تا بتوانند جایگاه و موقعیت بیزینس خود را رشد دهند. یکی از کسب و کارهایی که چنین دغدغه ای دارد، مرغداری ها هستند و به دنبال راهی برای رشد و افزایش سود خود می باشند. پرورش جوجه یک روزه یکی از راه های عالی برای کسب درآمد و سوددهی بیشتر است اما وجود نژادهای مختلف، تصمیم گیری را برای مرغداران سخت کرده است. از معروف ترین جوجه های یک روزه می توان به جوجه راس و کاب اشاره کرد اما انتخاب بین این دو نژاد نیاز به دانش و شناخت بیشتری دارد. جوجه کاب یا راس؟ کدام یک می توانند بهتر باشند؟ در ادامه مطلب به طور مفصل به بررسی ویژگی هر کدام می پردازیم.

جوجه کاب

جوجه کاب

شاید شما جوجه کاب را یک نژاد بدانید اما در حقیقت امر، موضوع دیگری وجود دارد. کاب در واقع نام تجاری و اسم برندی است که اقدام به پرورش جوجه های گوشتی کرده است. برند کاب یکی از قدیمی ترین شرکت های پرورش طیور جهان است که بیش از یک قرن در این زمینه فعالیت می کند. نژادی که برند کاب با وسواس و دقت بسیار زیاد برای پرورش انتخاب کرد راک سفید پلیموث می باشد. معمولا افرادی که جوجه کاب را انتخاب می کنند، تمرکز بیشتری بر روی پرورش مرغ گوشتی دارند. علاوه بر این، موضوع مهم درباره جوجه یکروزه کاب انواع آن است که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع جوجه کاب

در زمان های اولیه پیدایش جوجه کاب، تنها یک نوع از آن، به نام جوجه کاب 100 وجود داشت. از طرفی با افزایش تقاضا برای گوشت گرم و با کیفیت بالا به جای گوشت منجمد، منجر به پیدایش خط پرورش جوجه کاب 500 شد. هم اکنون جوجه کاب در انواع 500 و 700 وجود دارند که تنها کاب 500 در ایران موجود می باشد. توجه کنید که هر دو نوع کاب 500 و کاب 700 را می توان به عنوان مرغ گوشتی و هم به عنوان مرغ مادر استفاده کرد. همچنین در صورت استفاده به عنوان مرغ مادر، می توان به کمک روش های افزایش تخم گذاری مرغ، اقدام به تولید تخم مرغ نیز کرد.

انواع جوجه کاب

نکات مهم جهت پرورش جوجه کاب

اگر قصد پرورش جوجه کاب را دارید و می خواهید از این راه به سود بیشتری برسید، باید نکات مهمی را رعایت کنید تا جوجه سالم و شادابی داشته باشید. از جمله نکات مهم برای پرورش جوجه کاب شامل:

تغذیه

جوجه های کاب یکی از بهترین نژادها برای پرورش هستند اما برای رشد سریع تر نیازمند تغذیه مداوم هستند؛ بنابراین باید سعی کنید که رژیم غذایی آن ها را فراهم نمایید تا در سلامت کامل رشد کنند. باید بدانید که آب و خوراک دو فاکتور مهم برای رشد و سلامت جوجه به شمار می رود و مادامی که تغذیه این حیوان دارای برنامه و اصول بهداشتی باشد، هیچ مشکلی در زمینه حفظ سلامت و شادابی نخواهند نداشت. نکات تغذیه جوجه کاب عبارتند از:

  • خوراک جوجه کاب با 1.5 الی 2 درصد پروتئین باعث می شود که تهیه تغذیه مورد نیاز برای رشد آن ها، نسبت به دیگر نژادها، با هزینه کم تری تمام شود.
  • پیشنهاد می کنیم در 3 روز اول تغذیه جوجه کاب از رول های کاغذی به همراه سینی جهت دانخوری استفاده نمایید. این رول ها باید 25 درصد سینی را بپوشانند و به ازای 100 عدد پرنده، یک سینی نیاز است.
  • به ازای هر پرنده تقریبا 50 گرم دان روی سینی ها ریخته شود و این مقدار به صورت روزانه باید تعویض گردد.
  • برای رسیدن به وزن هدف در انتهای هفته، می توانید از دان پلیت یا کرامبل پیش دان براساس نیازمندی های جوجه های خود استفاده نمایید.
  • توجه کنید که برای تغذیه هفته اول جوجه ها، دان های ذرت باید بسیار ریز باشند و از سرند ریز آسیاب نیز استفاده شود؛ چراکه درشت بودن دانه ها سبب غیر یکنواختی گله می شود.
  • آب مورد استفاده جوجه ها باید از لحاظ سختی و میکروبی مورد آزمایش قرار گیرد.

تامین تجهیزات

آب خوری، دان خوری، دستگاه جوجه کشی، تهویه، لامپ حرارتی و... جزو تجهیزات اولیه ای است که به شما برای پرورش بهتر جوجه ها کمک می کنند. سعی کنید تمامی این تجهیزات را جهت پرورش بهتر و حفظ سلامتی جوجه ها خریداری کنید تا سوددهی بالاتری برایتان رقم بزند. از جمله مهم ترین نکات برای تهیه تجهیزات شامل:

  • تعداد آبخوری ها باید متناسب با جوجه ها باشد. (به ازای هر 50 جوجه 1 آبخوری نیاز است.)
  • اگر از آبخوری نیپلی استفاده می کنید، در روزهای اول سعی از آبخوری کله قندی نیز کمک بگیرد.
  • پیش از ورود جوجه به سالن دانه و آب کافی را موجود کنید؛ زیرا جوجه بلافاصله پس از ورود شروع به خوردن آب و دان می کند.
  • سعی کنید از حفاظ توری یا کارتون های منفذ دار برای محل نگهداری جوجه ها استفاده نمایید.

محیط رشد جوجه

  • یکی از مهم ترین عوامل برای رشد جوجه، محیط زندگی آن می باشد. محیطی که جوجه در آن رشد می کند باید دارای استاندارهای خاصی باشد تا سلامت جوجه تضمین شود. از جمله نکاتی مهم برای محل زندگی جوجه کاب عبارتند از:
  • دمای سالم بدر بدو ورود جوجه ها باید 32 درجه سانتی گراد باشد. این دما برای جوجه های حاصل از گله های مادر جوان یک درجه بالاتر می باشد.
  • شدت نور و روشنایی در یک هفته اول باید بین 20 تا 60 لوکس باشد و به تدریج این مقدار را کم کنید تا به 5 لوکس برسد. (سعی کنید میزان روشنایی برای هفته اول در حداکثر مقدار ممکن باشد.)
  • وجود رطوبت در محیط رشد جوجه بسیار مهم است و این مقدار باید بین 55 تا 60 درصد باشد. برای حفظ و ایجاد رطوبت مورد نیاز محیط می توانید از طریق آب پاشی دیوارها و مه پاشی محیط (به شرطی که باعث ایجاد استرس در جوجه نشود) اقدام کنید.
  • سعی کنید استرس و تنش محیط را به حداقل برسانید؛ چراکه استرس مانع جذب زرده شده و میزان آنتی بادی بدن جوجه را به شدت کم می کند و این موضوع باعث کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن جوجه می شود.
  • فرقی نمی کند در فصول گرم سال هستید یا در فصول سرد، همیشه سعی کنید یک بستر مناسب و ضخیم استفاده نمایید.
  • تهویه مناسب را فراموش نکنید. هوای محیط نگهداری جوجه ها باید در جریان باشد تا از بروز مشکلات تنفسی جوجه ها جلوگیری شود.

تعداد جوجه

یکی از عوامل مهم برای پرورش جوجه، تعداد آن است. تعداد جوجه بستگی به مساحت فضای نگهداری این حیوانات دارد. ابتدا سعی کنید متراژ زمین یا محل نظر خود را محاسبه کنید و سپس متناسب با آن اقدام به خرید جوجه کاب کنید.

بسیاری از افراد برای پرورش جوجه کاب از حیاط منزل خود استفاده می کنند. این عمل امکان پذیر می باشد اما توجه کنید که برای این کار تنها تعداد محدودی از جوجه ها را می توانید نگهداری کنید.

ویژگی های جوجه کاب

ویژگی های جوجه کباب

در ادامه لیست کاملی از ویژگی های جوجه کاب خواهیم داشت که اثبات می کند می توان از این جوجه ها برای کسب درآمد بیشتر و سوددهی بالاتر استفاده کرد.

  • دان مصرفی ارزان تر
  • یکنواختی بهتر گله
  • هزینه کم در خوراک
  • سرعت بالا در رشد و وزن گیری
  • پرورش دهنده رقابتی
  • کارآمدترین جوجه جهان

جوجه راس

جوجه راس

یکی دیگر از نژادهای معروف جوجه، جوجه راس است. جالب است که بدانید ژن این جوجه ها اصلاح شده می باشند و نسل اول آن ها در اختیار شرکت آویاژن در امریکا است. جوجه های راس سفید رنگ هستند که نسبت به دیگر جوجه های محلی وزن گیری بالاتر و بهترین دارند. معمولا جوجه های راس توانایی وزن گیری 2 الی 3 کیلوگرم در یک دوره پرورشی 45 روزه را دارا هستند؛ این در حالی است که دیگر جوجه های محلی برای رسید به چنین وزنی تقریبا 3 ماه زمان لازم دارند.

انواع جوجه راس

انواع جوجه راس

همانند جوجه کاب که بالاتر به آن اشاره کردیم، جوجه راس نیز در انواع مختلفی وجود دارد. انواع جوجه های راس شامل:

  • Ross 308 ap
  • Ross 308
  • Ross 708

در نوع های ذکر شده، مرغ راس 308 برای تولید تخم مرغ و گوشت کاربرد دارد و در واقع دو منظوره بوده و از هر دو منظر قابل پرورش است؛ چراکه هم تخم گذاری بالایی داشته و هم وزن گیری خوبی دارد اما دو مدل دیگر نسبت به راس 308 وزن گیری بسیار بالاتری دارند و ضریب تبدیل آن ها بیشتر است. Ross 308 ap و ross 708 برای پرورش دهندگان انتخاب مناسب تری هستند زیرا با کم ترین هزینه، بیشترین سود ممکن را به ارمغان می آورند. در ادامه به تفضیل درباره خصوصیات و ویژگی های هرکدام خواهیم پرداخت.

جوجه راس 308

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، جوجه راس 308 هم قابلیت مرغ مادر و هم قابلیت مرغ گوشتی را دارد. جوجه راس 308 یکی از مهم ترین گونه ها در میان جوجه های دیگر است؛ چراکه عملکرد بسیار قوی ای داشته و رشد خوبی دارد.

ویژگی های جوجه راس 308

  • وزن گیری راحت
  • پاهای قوی

  • دارای هزینه کم
  • تبدیل خوراک عالی
  • حفظ بقای بالا
  • سینه های بزرگ و سفید

لازم به ذکر است که به دلیل بزرگ بودن سینه جوجه راس 308 امکان برخورد با زمین و سوختگی وجود دارد؛ بنابراین سعی کنید بستر مناسبی را برای رشد این نوع جوجه انتخاب کنید.

جوجه راس 708

جوجه راس 708 بسیار سنگین وزن تر راس 308 بوده و به نسبت، چربی بیشتری نیز دارد. جوجه راس نسبت به دیگر جوجه ها نیاز به غذای بیشتری دارد و از طرفی جوجه راس برای پرورش مرغ گوشتی بسیار کارآمد می باشد؛ به همین دلیل می توان به پرورش جوجه راس 708 پرداخت چراکه این جوجه در عین مصرف خوراک کمتر، می تواند بیشترین میزان گوشت را تولید کند و ارزش نسبتا بالایی داشته باشد.

جوجه راس 308 AP

جوجه راس 308AP در ایالات متحده آمریکا بیشترین طرفدار را دارد؛ زیرا با ضریب تبدیل خوراک و نرخ رشد عالی توانسته است عماکرد فوق العاده ای داشته باشد. علاوه بر آمریکا، این نژاد در هند نیز به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است.

ویژگی های جوجه راس 308 AP

اگر به نشریه کانادایی طیور نگاهی داشته باشید، ویژگی های زیر را برای جوجه راس 308AP متوجه خواهید شد:

  • جوجه راس 308 AP تحمل بالایی در مقابل انواع آب و هوا خواهد داشت.
  • تبدیل خوراک بهتری نسبت به دیگر انواع جوجه ها دارند.
  • سبب کاهش هزینه های تولید می شود.
  • دارای زیست پذیری قوی بوده و رشد خوبی دارند.

آیا پرورش جوجه راس به مجوز نیاز دارد؟

پرورش جوجه راس

جوجه راس به دلایل مزایای بسیار زیادی که جهت سوددهی دارد، تنها توسط شرکت ها مجوز دار پرورش داده می شود و فقط مرغداری های بزرگ اقدام به خرید جوجه راس کرده و به کشتارگاه ها عرضه می کنند اما نگهداری خرد و تعداد بسیار کمی از آن ها در خانه یا سالن ها یکوچک بلامانع است و برای فروش در بازارهای محلی مناسب هستند. توجه کنید که در صورت پرورش جوجه راس بدون مجوز، نمی توانید اقدام به بسته بندی و ارسال آن به کشتارگاه کنید.

شرایط لازم برای پرورش جوجه راس

جوجه راس برخلاف جوجه های محلی در فضای بیرون رشد نمی کنند و قابل پرورش نیستند؛ زیرا مقاومت بدنی کم تری در برابر بیماری داشته که ممکن است سلامتی آن ها در خطر باشد.در صورتی که قصد پرورش جوجه راس را دارید باید از سیستم گرمایشی، سرمایشی، تهویه و محیط مناسب جوجه راس استفاده نمایید. همچنین سعی کنید علم کافی از تغذیه جوجه ها و رژیم غذایی آن ها داشته باشید.

بالاخره جوجه کاب یا راس؟

جوجه کاب بهتره یا راس

در مطالب فوق سعی کردیم شرایط رشد و ویژگی هر جوجه را با انواع نژادهای مختلف به طور مفصل توضیح دهیم. هرکدام از آن ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که شما باید با توجه به هدف استفاده، نژاد مورد نیاز را خریداری کنید. سعی کنید پیش از خرید هرکدام از نژادها، شرایط را برای رشد و نمو آن ها فراهم کنید تا بتوانید هرچه زودتر به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید.

نتیجه گیری

نگهداری جوجه و پرورش آن ها، یک راه عالی برای کسب و درآمد و سوددهی بالا است به شرطی بتوانید با قیمت مناسب آن ها را وارد کنید، شرایط مایده آن را برایشان فراهم کنید و نیازهای جوجه ها را برطرف نمایید. تهیه خوراک کامل جوجه و تجهیزات مرغداری، از مهم ترین اقدامات اولیه برای پرورش جوجه می باشد.


کد مطلب : 1380
جوجه کاب یا راس؟ کدام نژاد بهتر است؟

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها

سایر اخبار

نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
آرشیو مطالب