نکات مهم برای خرید آکواریوم خانگی

نکات مهم برای خرید آکواریوم خانگی
خرید آکواریوم خانگی نیازمند دانش و اطلاعات در این زمینه است. در این مقاله 7 نکته طلایی برای خرید آکواریوم خانگی را ذکر می کنیم.

آکواریوم خانگی

داشتن آرامش و روانی آرام چیزی است که بسیاری از انسان ها به دنبال دستیابی به آن هستند. افراد زیادی در دنیا وجود دارند که آب ها و موجوداتی که در آن زندگی می کنند را دوست دارند و آن ها را منبع آرامش خود می دانند. دور بودن از دریا و اقیانوس باعث محرومیت انسان ها از این نعمت الهی شده است اما خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی آکواریوم هایی تولید شده اند که می توان آبزیان را در فضای خانه نگهداری کرد و طراوت و شادابی را به منزل هدیه کرد. خرید آکواریوم برای خانه مسئله پیچیده ای نیست و تنها نیاز به دقت و توجه دارد؛ از این رو در این مقاله نکات مهم برای خرید آکواریوم خانگی را ذکر می کنیم تا بدون کوچک ترین مشکلی اقدام به تهیه این محصول نمایید.

تاریخچه آکواریوم

پرورش ماهیان زینتی و نگهداری از ماهیان در آکواریوم یکی از پرطرفدارترین شاخه های صنعت تکثیر، پرورش و نگهداری از حیوانات خانگی یا زینتی در دنیا است. استفاده از ماهی زینتی قدمت بالایی در جوامع بشری دارد و ریشه آن مانند پرورش ماهیان خوراکی به چین زمانی حدود بیش از 2000 سال پیش بازمی گردد. اولین مستندات پرورش ماهی در دنیا به چین باستان و پرورش کپور ماهیان بازمی گردد. پرورش ماهی قرمز یا گُلد فیش های امروزی نیز به همین منشأ برمی گردد.

تاریخچه آکواریوم

برخی از منابع عنوان نموده اند که ماهی کوی از کپور معمولی ریشه گرفته است که به مرور با به گزینی و انتخاب ماهیان جهش یافته با رنگ های قرمز، سفید، سیاه و ترکیبی از این رنگ ها از میان کپور ماهیان به یک گونه زینتی تبدیل شده است. این ماهیان بعد از چین در ژاپن نیز بسیار محبوب شدند و به یکی از بخش های اصلی باغ های سبک ژاپنی تبدیل شدند.

با افزایش محبوبیت و گسترش پرورش ماهی کوی، این ماهی ها به اروپا و آمریکای شمالی نیز راه یافتند و خود پایه ای برای شروع فعالیت آکواریوم های شخصی شد. در قرن اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم بود که آکواریوم داری در جهان در مراحل اولیه خود قرار داشت و طرفداران بسیار مشتاقی داشت. در انگلستان، آلمان و فرانسه تلاش بر این بود که آکواریوم های عمومی و خصوصی حفظ شوند؛ اما وجود مشکلاتی در ایجاد شرایط بهینه از نظر وضعیت فیزیکی و شیمیایی آب، فیلتراسیون آب و هوادهی باعث چالش و محدودیت در موفقیت فعالین این عرصه می شد.

با این حال تلاش ها جهت درک و بازآفرینی محیط زیست طبیعی و اصلی ماهیان زینتی در آکواریوم ها ادامه پیدا نمود. در ادامه نیز تأسیس و گسترش بیشتر موزه های طبیعت شناسی و آکواریوم ها و در نتیجه ایجاد مؤسساتی جهت مطالعه انحصاری و تخصصی ماهی ها، سایر موجودات آبزی، اقیانوس ها و سایر محیط های زیست آبی صورت گرفت. در نتیجه، پیشرفت در فیلتراسیون، ایجاد و حفظ شرایط مناسب فیزیکی - شیمیایی در محیط آبی و درک اکولوژی محیط زیست آب باعث شد که فعالیت آکواریوم های عمومی و خصوصی روز به روز توسعه یابد و امروز به یکی از سرگرمی های اصلی انسان های علاقه مند به حیوانات زینتی تبدیل شود.

در برخی منابع آمده است که امروزه آکواریوم ها و به خصوص آکواریوم های دارای صخره های مرجانی و گیاهان آبزی زنده به دومین سرگرمی محبوب دنیا بعد از باغبانی و پرورش و نگهداری از گیاهان زینتی در بین علاقمندان به موجودات زنده تبدیل شده است. امروزه با افزوده شده گونه های متنوع ماهیان آب شور و ماهیان آب شیرین از منشاء نقاط مختلف جهان به ویژه محیط های مرجانی، محیط های استوایی آمریکایی مرکزی، آمریکای جنوبی و جنوب شرقی آسیا، انواع ماهیان قابل تکثیر و پرورش و یا نگهداری در آکواریوم ها به صدها گونه رسیده است و همچنان پیشرفت ها در حوزه های تصفیه و فیلتراسیون آب آکواریوم ها، تغذیه ماهیان زینتی، تنظیم نور و روشنایی آکواریوم ها و سایر حوزه های مورد نیاز در این شاخه از دنیای حیوانات زینتی ادامه دارد.

  1. شناخت انواع آکواریوم

    آکواریوم ها در ابعاد و اشکال بسیار متنوعی قابل یافت هستند که با توجه به نقشه و فضای محل مدنظر و حتی دکوراسیون آن می توانند تعیین شوند، اما به طور کلی دو نوع آکواریوم آب شیرین و آب شور وجود دارند که در هر کدام می توان گونه های خاصی از ماهی را با توجه به شوری آب اکوسیستم زیست عادی آن گونه ها نگهداری نمود. معمولاً آکواریوم های آب شور پرهزینه تر و گران تر هستند که به تجهیزات خاص مورد نیاز برای برقراری شرایط زیست آب شور (مشابه با دریاها و اقیانوس ها) برمی گردد.

    انواع آکواریوم

    دو نوع دیگر از آکواریوم ها یعنی آکواریوم های گرمسیری یا آکواریوم های پلنت نیز رایج هستند که آکواریوم های پلنت یا گیاهی بیشتر از اینکه بر روی ماهی ها تمرکز کرده باشند بر روی نمایش مجموعه ای متنوع و زیبا از گیاهان آبزی تمرکز نموده اند. آکواریوم های گرمسیری هم عمدتاً به گروهی از آکواریوم های آب شیرین و بعضاً آب شور گفته می شود که شرایط محیطی اکوسیستم های آبی گرمسیری را بازسازی می کنند.

    اگر از نظر ابعاد آکواریوم ها طبقه بندی شوند، معمولاً آکواریوم های دارای گنجایش حدود 80 تا 120 لیتر در بازار فروش آکواریوم ها بیشتر رایج هستند، اما آکواریوم های دارای حجم ها یا ابعاد کوچک (اصطلاحاً آکواریوم های نانو) نیز طرفداران خاص خود را دارند. این آکواریوم ها معمولاً گنجایش کمتر از 40 لیتر را دارند که ممکن است نگهداری از آنها ساده تر به نظر برسد، اما به دلیل داشتن فضای کوچک بسیار سریع تر از آکواریوم های دارای سایزهای بزرگ رایج در بازار تحت تأثیر نوسانات دما و آب قرار می گیرند. آکواریوم ها از نظر جنس شیشه به کار رفته در ساخت مخزن شفاف آن نیز در منابع دسته بندی می شوند که در بخش های بعدی به آن پرداخته خواهد شد.

    انواع آکواریوم خانگی

    برای انتخاب نوع مناسب آکواریوم با توجه به میزان تجربه و آشنایی قبلی با آکواریوم داری یا میزان وقت در دسترس افراد منزل برای رسیدگی مناسب به آکواریوم، باید از افراد مجرب و متخصص کسب نظر نمود تا تجربه نگهداری از آکواریوم تا حد ممکن دارای دردسر کمتر و لذت بخشی بیشتر باشد. البته در اینترنت جداولی قابل دسترس هستند که بر حسب تعدادی از مؤلفه هایی مانند وزن خالی مخزن، وزن پر آن، سایز آکواریوم بر حسب لیتر یا گالن یا ابعاد آن برای تعیین بقیه مؤلفه های استاندارد آکواریوم به کار روند. این جداول نیز با کسب نظر از مشاورین وارد به نحوه استفاده از آن ها می توانند برای افراد کاربرد لازمه را داشته باشند.

  2. شناخت لوازم و تجهیزات مورد نیاز

    اگر خرید یک آکواریوم آماده مدنظر نباشد، می توان ابتدا از تُنگ ها یا مخازن کوچک همراه با گونه های کم نیاز از نظر الزامات جنبی با اخذ مشورت از افراد متخصص و مجرب شروع نمود و قدم به قدم با افزایش تجربه و آگاهی، نسبت به گسترش ابعاد، تنوع ماهیان و گیاهان آبزی و تغییر از آکواریوم آب شیرین به آب شور و افزودن سایر گزینه ها اقدام نمود.

    تجهیزات آکواریوم

    البته، چه قصد خرید آکواریوم آماده وجود داشته باشد و چه قصد ایجاد و توسعه فعالیت نگهداری از ماهیان زینتی هم قدم با افزایش دانش و تجربه شخصی، الزام اولیه برای لذت بردن طولانی مدت از ماهیان زینتی زیبا و سالم خود، انتخاب ابعاد مناسب تنگ یا آکواریوم، وسایل جنبی موردنیاز (مانند پایه های دارای ابعاد مناسب و...) و موقعیت استقرار مناسب برای آن با توجه به محل و محیط نگهداری آکواریوم است.

    یکی از نکات مهمی که شاید چندان از نظر افراد مبتدی مهم به نظر نرسد، حصول اطمینان از قرارگرفتن مخزن آکواریوم بر روی پایه ای مناسب است که وزن مخزن را به خوبی تحمل کند، تراز باشد و حتی فضای کافی در زیر آن برای استقرار تجهیزات برقرارکننده شرایط مناسب در آکواریوم وجود داشته باشد تا این تجهیزات به راحتی به آکواریوم متصل باشند و از آسیب های محیطی در امان بمانند. به ویژه در آکواریوم های بزرگ یا آب شور که معمولاً گستره وسیع تری از تجهیزات را نسبت به آکواریوم های کوچک یا آب شیرین نیاز دارند، معمولاً پایه مخزن آکواریوم و فضای دردار زیر آن (حتی با طراحی های تخصصی، شکیل و متناسب با دکوراسیون محیط) به شکل حرفه ای و اختصاصی، طراحی و ساخته می شوند.

    انتخاب وسایلی که باید برای راه اندازی آکواریوم خریداری شوند، به اندازه خود انتخاب و راه اندازی آکواریوم و حتی بیش از آن می تواند سخت و پیچیده شود (به ویژه برای افراد مبتدی). این وسایل و تجهیزات می توانند بسته به نوع و شرایط آکواریوم انتخاب شده و به ویژه ابعاد و آب شور یا آب شیرین بودن آکواریوم کاملاً متغیر باشد. اما در ادامه جهت داشتن لیستی برای شروع بررسی و انتخاب وسایل لازم و اخذ مشاوره در مورد تکمیل آن، یک چک لیست از رایج ترین و اساسی ترین تجهیزات آکواریومی خواهد آمد.

    • مخزن یا تانک شیشه ای آکواریوم
    • فیلترها و سیستم فیلتراسیون آب آکواریوم
    • سیستم تهویه و تنظیم دمای آکواریوم
    • غذای ماهی ها
    • بخاری آکواریوم
    • ترکیب باکتریایی یا پروبیوتیک های مکمل آب آکواریوم (به ویژه برای تثبیت چرخه نیتروژن آب)
    • سایبان یا دریچه و یا هود آکواریوم
    • چهارپایه یا فضای جایگیری مخزن آکواریوم
    • مواد بستر آکواریوم
    • سیستم فیلتر و نظافت بستر
    • وسیله توری گرفتن ماهی های آکواریوم
    • مواد و وسایل دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی آکواریوم
  3. اندازه و سایز آکواریوم

    اندازه و سایز آکواریوم

    البته در بخش "شناخت انواع آکواریوم" به تقسیم بندی آکواریوم های رایج در بین آکواریوم دارها از نظر ابعاد پرداخته شده است که می توان جهت کسب اطلاع به آن مراجعه نمود. با این حال باید توجه شود که گونه یا نوع ماهی هایی که برای نگهداری در آکواریوم مدنظر هستند عامل اصلی تعیین کننده اندازه آکواریوم است. بزرگ ترین ابعاد و جثه بدنی این ماهی ها در زمان بالغ شدن را باید برای تعیین اندازه آکواریوم در نظر گرفت. به ویژه وقتی که ماهی ها در زمان نابالغ بودن و در حال رشد بودن به آکواریوم وارد می شوند، این موضوع را حتماً باید مدنظر داشت تا ازدحام و عواقب بعدی آن در موقع بلوغ و رسیدن ماهی ها به حداکثر اندازه خود پیش نیاید.

    این موضوع وقتی اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد که بیان شود برخی از پرطرفدارترین ماهی های آکواریومی مانند گلدفیش ها (ماهی های قرمز) یا اسکارها وقتی که خریداری می شوند دارای اندازه های بسیار کوچکی (طول بدن حدود چند سانتیمتر) هستند، ولی به سرعت رشد کرده و طول بدن آنها به اندازه هایی حتی بیش از 30 سانتیمتر هم می تواند برسد. پس باید از مشاور متخصص و مجرب در حوزه آکواریوم داری در مورد حداکثر اندازه ای که ماهی های موردنظر به آن می توانند برسند و تعداد ماهی یا ابعاد آکواریوم مناسب با توجه به این موضوع کسب مشاوره شود.

  4. جنس آکواریوم

    یکی از رایج ترین انواع آکواریوم ها را آکواریوم های ساخته شده از جنس پلیمر یا پلاستیک اکریلیک شامل می شود که علاوه بر سهولت تولید آکواریوم های دارای اشکال متنوع، دارای مزایایی مانند سبک و بادوام بودن و شفافیت بالا نیز هستند اما نقطه ضعفی که در منابع برای این جنس از آکواریوم ها ذکر شده به نظافت دشوارتر آن ها نسبت به سایر جنس ها و بالاتر بودن نرخ خراشیدگی یا ساییدگی در این نوع از آکواریوم ها برمی گردد.

    جنس انواع آکواریوم

    هر کدام از انواع موادی که برای ساخت مخزن شفاف آکواریوم ها به کار می روند نیز مزایا و چالش های خاص خود را دارند. به عنوان مثال رایج ترین جنس آکواریوم ها در کنار جنس اکریلیک آکواریوم های شیشه ای هستند، نسبت به جنس اکریلیک دارای مقاومت بیشتری در برابر خراش و ساییدگی هستند، اما سنگین تر می باشند. چسب زدن یا عایق بندی آکواریوم های شیشه ای نیز مانند سایر انواع بسیار مورد توجه است و باید دقت و ظرافت خاصی به کار رود تا به خوبی درزبندی شده و ساختار منسجم و مستحکمی داشته باشند.

    البته آکواریوم هایی در بازار وجود دارند که قسمت جلوی آن ها اصطلاحاً به شکل کاملاً یک تکه است و یا شیشه کریستالی آن ها به شکل صنعتی و حرفه ای چسب زده شده اند. این نوع از آکواریوم ها علاوه بر شفافیت و زیبایی بالایی که دارند، ظرافت در درزبندی و انسجام ساختار بالایی نیز دارند. با توجه به تنوع جنس و ساخت آکواریوم ها در بازار ایران که از آکواریوم های اکریلیک تا آکواریوم های اصطلاحاً چینی و... را شامل می شود، می توان با کسب نظر از افراد متخصص به فصل مشترکی از قیمت، کیفیت و دوام و البته مناسب بودن آکواریوم برای شرایط و سلایق هر فرد رسید.

  5. توجه به فضای خانه

    اینکه برای سهولت در نگهداری و مراقبت مداوم از آکواریوم، محل استقرار آن کجا باشد نیز مهم است. یک نقطه آرام، کم تردد و دور از نور مستقیم خورشید، معمولاً به عنوان بهترین نقطه برای استقرار آکواریوم شناخته شده است. همچنین، توصیه شده که آکواریوم در معرض یا نزدیک بخاری یا وسیله تهویه خانگی و همچنین حتی الامکان در نقاط شلوغ و پررفت و آمد محل کار یا زندگی قرار نگیرد. زیرا نوسانات نسبتاً شدید نور و دما، تردد و سروصدای زیاد و شدید می تواند تنش بالایی به ماهیان آکواریوم وارد کند.

    یکی دیگر از نکاتی که می تواند بسیار مفید واقع شود، درنظرگرفتن منبع اتصال به برق در نزدیکی مخزن آکواریوم باشد، زیرا امروزه وسایل تغذیه شونده با منبع برق شهری متنوعی (مانند دماسازها و فیلترکننده ها و هوا دهنده ها و...) در آکواریوم ها مورد استفاده هستند. یک نکته بسیار مهم در خرید و ساخت آکواریوم شخصی این است که معمولاً توصیه می شود تا خرید ترکیب ماهیان انتخاب شده برای آکواریوم در آخر و بعد از خرید، مونتاژ، چیدمان و استقرار، پرکردن و تست نهایی شرایط آکواریوم انجام شود تا با اطمینان کافی از برقرار بودن همه موارد الزامی و بدون معطلی بیش از حد، ماهیان به آکواریوم از قبل کاملاً آماده شده منتقل شوند.

    مدل های آکواریوم خانگی

    در واقع باید قبل از استقرار ماهیان در آکواریوم، چرخه هوا، فیلتراسیون و تصفیه آب و سایر تنظیمات لازمه برقرار شده باشد و جمعیت باکتری های مفید هم زیست با محیط آکواریوم که سموم حاصل از فضولات ماهیان در آب آکواریوم را تجزیه می کنند و فواید مهم دیگری نیز برای سلامت کل آکواریوم دارند، به خوبی در محیط مستقر و تثبیت شده باشند. حذف مواد سمی مانند آمونیاک از محیط آکواریوم به وسیله میکروارگانیسم های مفید هم زیست با آکواریوم تحت عنوان فیلتراسیون بیولوژیکی شناخته می شود.

    ممکن است امروزه تا چندین هفته ایجاد این محیط بیولوژیکی به شکل کاملاً کارآمد طول بکشد. اگر در ایجاد این محیط و مدت زمان لازم برای انجام آن قبل از ورود ماهی ها دقت نشود، در طول این مدت می تواند سطح آمونیاک یا نیتریت به سطوح سمی برسد و باعث تنش شدید، بیماری و مرگ ماهیان شود. می توان جهت اطمینان از ورود ماهیان به آکواریوم در زمان و شرایط مناسب، آن ها را به شکل تدریجی و با روش هایی که توسط افراد متخصص توصیه می شود به آکواریوم افزود. به عنوان مثال می توان تعداد ماهیان را طی چهار تا پنج هفته افزایش داد و به حداکثر تعداد استاندارد برای ابعاد و شرایط برقرار در آکواریوم خود رساند.

    راه اندازی آکواریوم خانگی

    به طور کلی مراحل اصلی راه اندازی یک آکواریوم را در منزل می توان شامل موارد زیر دانست:

    • خرید یا ساخت مخزن آکواریوم با شیشه و مواد چسباننده مناسب و آب بندی آن، سپس شستشو و نظافت با آب لوله کشی تمیز بدون استفاده از هیچ گونه مواد شیمیایی یا صابون و البته با استفاده از مواد ضدعفونی کننده معتبر و استاندارد مختص آکواریوم با روش درست استفاده از آن اولین مرحله راه اندازی یک آکواریوم است. استفاده از مواد متفرقه و غیراستاندارد برای شستشو و نظافت آکواریوم می تواند علاوه بر باقی گذاشتن لکه و رد از خود بر روی شیشه آکواریوم، باعث آسیب به ماهی های داخل تانک آکواریوم شود. پس در مورد صابون یا هر ماده ضدعفونی کننده و آب مورداستفاده در شستشوی مخزن آکواریوم قبل از ورود سایر اجزای آکواریوم به آن حتماً مشورت تخصصی اخذ شود.
    • شن، سنگ و سایر مواد مورد استفاده در بستر آکواریوم، با آب لوله کشی در یک سطل مناسب شستشو شوند تا گرد و غبار و مواد زائد دیگر خارج شود و سپس با قطر یا تا دو سانتی متر در کف آکواریوم به صورت یکنواخت پخش شوند. اگر امکان استفاده از فیلتر زیر بستر (فیلتر زیر شن) وجود دارد، تا قطر پنج سانتی متر نیز می توان بستر ریخت.
    • مواد زینتی داخل آکواریوم مانند سنگ های مختلف، چوب و... نیز با آب لوله کشی شستشو شده و بااحتیاط در داخل آکواریوم قرار می گیرند.
    • تمام تجهیزات الکتریکی داخل آکواریوم مانند تجهیزات فیلتراسیون، پمپ ها، هوا دهنده ها، بخاری و... در این مرحله نصب می شوند و تا موقعی که آب در مخزن وجود ندارد و دست ها از داخل آن خارج نشده اند، روشن نمی شوند.
    • در این مرحله مخزن با آب پر می شود و یک راه مناسب برای پرکردن مخزن بدون به هم ریختن طراحی یا اصطلاحاً دیزاین آن قراردادن یک بشقاب در کف مخزن و ریختن بدون عجله آب بر روی آن است. با افزودن ترکیبات مناسب بر آب مخزن می توان سختی آب و pH آن را متناسب با نیازهای ماهی های مدنظر برای آکواریوم تنظیم نمود.
    • با تکمیل آبگیری آکواریوم، می توان تجهیزات الکتریکی را به برق وصل نموده و روشن نمود. قبل از افزودن گیاهان و سایر ملحقات آکواریوم باید اجازه داد که آکواریوم به دمای مناسب برسد که معمولاً ببین 12 تا 24 ساعت طول می کشد. در مورد دمای مناسب و مدت زمان لازم نیز از افراد متخصص یا تأمین کننده تجهیزات مربوطه برای آکواریوم خود می توان کسب مشورت نمود.
    • قبل از مرحله نهایی که معرفی یا ورود ماهیان به آکواریوم است باید از شرایط مناسب در آکواریوم مانند دما، pH و سطح آمونیاک آکواریوم با استفاده از کیت های آزمایشی آکواریوم اطمینان حاصل نمود. البته چک لیست های راه اندازی آکواریوم در اینترنت و فضای مجازی و یا نزد فروشندگان و خدمات دهندگان حوزه آکواریوم و ماهیان زینتی نیز موجود هستند که کمک می کنند تا از راه اندازی آکواریوم با تأمین سلامت کامل ماهیان زینتی آن، اطمینان کافی حاصل شود.
  6. بودجه

    بررسی میزان بودجه برای خرید آکواریوم

    بودجه تخصیص داده شده توسط فرد برای داشتن یک آکواریوم در چند زمینه اصلی خرج خواهد شد. ابتدا انتخاب و خرید خود مخزن آکواریوم و ماهی های مورد نظر برای آن در اولویت هزینه ای قرار دارد و در کنار آن تهیه تجهیزات لازم و حیاتی برای حفظ آکواریوم از اهمیت ویژه ای قرار دارد. بعد از آن ممکن است برخی هزینه های دیگر مانند بهینه سازی دکور و نمای بیرونی آکواریوم یا افزایش زیبایی نمای درونی آکواریوم با استفاده از تزیینات مناسب و سایر هزینه ها بنا به سلیقه فرد صورت گیرند.

    این موارد که گفته شد می تواند از مبالغی اقتصادی و همخوان با بودجه اکثریت افراد را تا هزینه های گزاف آکواریوم های بسیار لوکس و خاص را در برگیرد. پس می توان گفت که ممکن است با توجه به نرخ تورم و ارزش پول ملی در هر زمان یک حداقل بودجه را بتوان برای آغاز به کار در زمینه آکواریوم داری در نظر گرفت، اما نهایت و سقف بودجه قابل هزینه کرد در این زمینه را می توان نامحدود فرض نمود.

    می توان به بررسی و مقایسه بسیار جزئی و دقیق بین تمامی عرضه کنندگان اقلام لازم برای آکواریوم پرداخت تا بهترین گزینه ها را از نظر منصفانه بودن قیمت در کنار ارائه بهترین کیفیت و ضریب اطمینان با توجه به بودجه خود انتخاب کرد. امروزه فضای مجازی و اینترنت این امکان را فراهم نموده که از هر نقطه ای در ایران و در هر زمانی این کار را انجام داد.

    وب سایت مرغابی به عنوان سامانه جامع دام، طیور، آبزیان، حیوانات خانگی مانند سگ و گربه و سایر حیوانات قابل نگهداری و پرورش توسط انسان این امکان را به بهترین شکل ممکن در اختیار قرار داده است که فعالین و علاقمندان در حوزه ماهیان زینتی و آکواریوم از میان عرضه کنندگان تمام گروه های اقلام و خدمات مورد نیاز در این حوزه بهترین انتخاب های ممکن را داشته باشند.

  7. تعداد و نوع ماهی

    انتخاب تعداد و نوع ماهی (ترکیب ماهیان آکواریوم) با توجه به عوامل مختلفی مانند ابعاد و گنجایش آکواریوم، حداکثر سایز و جثه هر ماهی با توجه به گونه آن، گوشتخوار یا گیاه خوار بودن ماهی، روحیه رایج آن گونه ماهی (به ویژه میزان تهاجمی و قلمرو طلب بودن) و تناسب جثه گونه های مختلف ماهی درون آکواریوم با یکدیگر و... انجام می شود. همچنین، ممکن است برخی گونه ها بیشتر تمایل به حرکت در کف آکواریوم و پاکسازی محیط کف آکواریوم را داشته باشند یا برعکس تمایل به جستجوی سطح بالای آکواریوم و حتی بیرون جهیدن از آن داشته باشند که این عوامل می تواند در انتخاب آن گونه ماهی، نوع آکواریوم (درب دار یا بدون درب و...)، تزئینات درونی و کف آکواریوم نقش ایفا کند.

    اصولاً انتخاب تعداد و نوع ماهی می تواند مهم ترین مورد انتخابی برای یک آکواریوم باشد که سطح تجربه فرد متقاضی داشتن آکواریوم نیز بسیار در این مورد دخیل است، زیرا هر گونه از نظر سطح سختی نگهداری و احتیاجات نگهداری یا جزئیات آن در یک سطح خاص قرار می گیرد. با توجه به میزان اهمیت این انتخاب در موفقیت آتی در نگهداری از آکواریوم است که توصیه اکید شده بررسی و کسب مشاوره از افراد متخصص هر چقدر که زمان ببرد باز هم مفید و تعیین کننده است.

جمع بندی

نگهداری از ماهیان زینتی در آکواریوم می تواند دارای جزئیات بسیاری باشد که درنظرگرفتن آن ها به افزایش زیبایی، جذابیت و البته میزان لذت بردن از این فعالیت کمک شایان توجهی می کند. به افراد مبتدی توصیه می شود که با توجه به شرایط خود به شکل پله به پله آکواریوم خود را با کسب نظر از افراد متخصص و مجرب گسترش دهند و صرفاً غریزی یا احساسی با این فعالیت برخورد نکنند تا لذت بردن از زیبایی کم نظر و آرامش بخش آکواریوم جای خود را به زده شدن از این فعالیت ندهد. می توان از طیف گسترده ای از کتاب ها و سی دی های آموزشی، محتوای آموزشی موجود در فضای مجازی و اینترنت نیز به عنوان مکمل کسب مشاوره از افراد باتجربه و متخصص بهره برد.


کد مطلب : 1376
نکات مهم برای خرید آکواریوم خانگی

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها

سایر اخبار

نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
آرشیو مطالب