5 ترفند طلایی جهت افزایش جوجه کشی در مرغداری

5 ترفند طلایی جهت افزایش جوجه کشی در مرغداری
افزایش جوجه کشی در مرغداری یکی از راه های مهم برای سوددهی بیشتر است. در این مقاله 5 نکته مهم برای افزایش جوجه (نژاد، کیفیت تخم، سن مرغ و خروس و...) ذکر می کنیم.

افزایش جوجه کشی

بدون شک فراهم کردن شرایطی که بتوان مرغداری و این کسب و کار را سرپا نگه داشت از دید مرغداران یکی از مهم ترین مسائل است. جوجه ها در سالن های مرغداری رشد می کنند و در نهایت از گوشت یا تخم آن ها استفاده می شود اما سوال اینجاست که آیا راهی برای جایگزین کردن مرغ ها اندیشیده اند؟ جوجه کشی یکی از اقداماتی است که برای مرغداران از اهیمت بالایی برخوردار است از این رو در این مقاله قصد داریم 5 راهکار مهم برای افزایش جوجه کشی را برایتان شرح دهیم.

جوجه کشی چیست؟

جوجه کشی

زمانی که مرغی آمادگی نشستن بر روی تخم مرغ ها به منظور تبدیل به جوجه را داشته باشد، اصطلاحا آن را مرغ کرچ می نامند. در صورتی که تخم مرغ های نطفه دار زیر مرغ کرچ گذاشته شوند، تخم مرغ ها از طریق دما و رطوبت بدن مادر آمادگی تبدیل به جوجه را پیدا می کنند. عملی که سبب خروج جوجه ها از تخم می شود را جوجه کشی می نامند.

عوامل زیادی می توانند در موفق بودن جوجه کشی و تبدیل تخم ها به جوجه نقش داشته باشند. به عنوان مثال سن مناسب مرغ، توجه به نژاد مرغ، انتخاب زمان مناسب برای جوجه کشی از جمله نکات مهم برای موفقیت جوجه کشی محسوب می شوند. در صورتی که همه شرایط به خوبی فراهم باشد بعد از 21 روز می توان شاهد یک جوجه کشی موفق بود

آیا راهکاری برای افزایش جوجه کشی وجود دارد؟

  • برای افزایش جوجه کشی رعایت برخی نکات می تواند موثر باشد. برای بهبود روش های افزایش جوجه درآوری می توان 5 نکته اصلی را نام برد.
  • سن مناسب مرغ و خروس ها، زمانی که مرغ و خروس ها به بلوغ جنسی رسیده باشند، می توانند جفت گیری انجام دهند.
  • انتخاب زمان مناسب برای جوجه کشی در اجرای روش های افزایش جوجه درآوری نقش مهمی را ایفا می کند.
  • انتخاب نژاد برای جوجه کشی می تواند از مهم ترین نکات برای افزایش جوجه کشی باشد.
  • توجه به تغذیه مناسب پرندگان می تواند سبب بهبود اجرای روش های افزایش جوجه درآوری شود.
  • توجه به نقش استفاده درست از کنسانتره در هنگام جوجه کشی ضروری است.
  1. سن مناسب مرغ و خروس

    برای انجام جوجه کشی نمی توان از هر مرغ و خروسی استفاده کرد. مرغ و خروس هایی که برای افزایش جوجه کشی انتخاب می شوند، نباید خیلی جوان باشند یا سن بالایی داشته باشند؛ چراکه این دو عامل می توانند در کیفیت تخم مرغ و نطفه دار شدن آن نقش داشته باشند. معمولا مرغ ها در سن 7 تا 9 و خروس ها در سنین 6 تا 11 ماه برای جوجه کشی مناسب هستند. ذکر این نکته الزامی است که با توجه به نژاد هر مرغ یا خروس، سن مناسب جوجه کشی ممکن است کمی متفاوت باشد. در برخی نژادها از سن 5 ماهگی مرغ و خروس ها این قابلیت را دارند.

    سن مناسب مرغ و خروس
  2. زمان درست جوجه کشی

    برای افزایش جوجه کشی عوامل محیطی همچون نور، دما و رطوبت مناسب، نقش مهمی را ایفا می کنند. بهترین زمان برای جوجه کشی از نظر طبیعی فصل بهار است. سه فاکتور ذکر شده در فصل بهار، شرایط مطلوبی برای جوجه کشی دارند. در بهار به دلیل دمای هوا و نور کافی شرایط مناسبی فراهم می شود. اگر جوجه کشی در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان انجام شود، لازم است برای ثابت ماندن دما در 5/37 تا 7/37 درجه و تامین نور مناسب، یکسری اقدامات انجام شود.

    همچنین زمانی که تابستان به اوج گرمای خود رسیده است، جوجه کشی مناسب نیست. زمانی که گرمای تابستان به بیشترین حد خود برسد، رطوبت هوا به کمترین مقدار خواهد رسید. بنابراین جوجه کشی در این فصل مستلزم انجام اقداماتی برای تامین رطوبت مناسب است. علاوه بر آن مرغ ها در فصل بهار معمولا از نظر فیزیولوژی بدنی در شرایط مطلوب تری برای جوجه کشی هستند و جوجه کشی در بهار می تواند در افزایش جوجه کشی موثر باشد.

  3. انتخاب نژاد، یکی از مهم ترین فاکتورها

    مرغ ها نژادهای مختلفی دارند. نژاد، از جمله فاکتورهایی است که می تواند بر افزایش جوجه کشی تاثیر داشته باشد. نژاد های مختلف معمولا در برخی ویژگی ها با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال در تعداد تخم هایی که در طول سال می گذارند یا در نطفه دار بودن تخم ها با هم تفاوت دارند. برخی نژاد ها بیشتر کرچ می شوند و برخی دیگر بیشتر مناسب پرورش برای افزایش وزن هستند.

    مرغ لگهورن از جمله نژادهایی است که از نظر تعداد تخم هایی که در سال می گذارد، بهتر است. این نژاد معمولا در سال می تواند 300 تخم بگذارد. علاوه بر آن در این نژاد تعداد تخم های نطفه دار نسبت به سایر نژاد ها بیشتر است. از نظر کرچ بودن هم مرغ مرندی بیشتر از سایر نژاد ها کرچ می شود. بنابراین انتخاب نژاد مناسب را می توان از روش های افزایش جوجه درآوری دانست.

  4. تغذیه صحیح در دوران جوجه کشی و تخمگذاری

    تغذیه در نگهداری مرغ ها بسیار اهمیت دارد. تغذیه صحیح می تواند در افزایش جوجه کشی نقش مهمی داشته باشد. معمولا مرغ ها بوسیله بیماری های مختلفی تهدید می شوند. به همین دلیل استفاده از تغذیه مناسب برای بهبود سیستم ایمنی آن ها بسیار مهم است. علاوه بر آن رساندن تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن مرغ، می تواند در کیفیت تخم نقش داشته باشد.

    همچنین تغذیه در دوران جوجه کشی هم بسیار اهمیت دارد و می تواند در زنده ماندن جوجه ها و سالم ماندن آن ها نقش موثری داشته باشد. برای تغذیه هرچه بهتر مرغ ها می توانید از دان آماده و انواع نهاده طیور مانند کنجاله سویا استفاده کنید.

  5. تخم مورد استفاده و افزایش جوجه کشی

    تخم باکیفیت جهت جوجه کشی

    در صورتی که از تخم مرغ های محلی برای انجام جوجه کشی استفاده شود، جوجه کشی می تواند نتیجه بهتری داشته باشد. علت این موضوع این است که مرغ های محلی تغذیه ای طبیعی دارند و معمولا از طریق سبزیجات و پسماند مواد غذایی، بسیاری از ویتامین ها را دریافت می کنند و تخم با کیفیت تری دارند. برای انجام جوجه کشی، تخم مرغ های تازه نتایج بهتری دارند. معمولا تخم مرغ هایی که بیشتر از ده روز سن دارند برای جوجه کشی زیاد مناسب نیستند. همچنین هنگام نگهداری آن ها رعایت نکات مربوط به دمای محیط، چرخاندن تخم مرغ ها چند بار در روز و نگهداری آن ها به شکل روبه پایین و از سمت نوک تیز تخم کمک کننده است و می تواند در افزایش جوجه کشی نقش داشته باشد.

از چه مواد غذایی برای افزایش جوجه کشی استفاده کنیم؟

مرغ هایی که در باغ ها و منازل پرورش می یابند، معمولا از طریق باقی مانده های غذا، گندم و ذرت تغذیه می شوند. این نوع تغذیه روشی صحیح برای پرورش مرغ تخم گذار است. چرا که بسیاری از مواد مورد نیاز بدن مرغ شامل پروتئین و کلسیم از این طریق تامین می شود. در حالت کلی مواد معدنی مانند کلسیم، سدیم، فسفر و پتاسیم برای مرغ لازم هستند.

همچنین در رژیم غذایی مرغ لازم است پروتئین وجود داشته باشد. پروتئین معمولا از طریق پودر گوشت که از مواد غذایی مخصوص مرغ است تامین می شود. علاوه بر آن استفاده از سبزیجات مختلف، میوه های متنوع و پوست آن ها هم لازم است در رژیم غذایی مرغ قرار گیرند تا تخم های با کیفیتی برای جوجه کشی تولید کنند. قابل ذکر است استفاده از مکمل های مخصوص می تواند در بهبود و کامل کردن رژیم غذایی مرغ ها و در نتیجه آن افزایش جوجه کشی موثر باشد.

اثر تغذیه در افزایش جوجه کشی

برای جوجه یکروزه، تغذیه نقشی حیاتی در روش های افزایش جوجه درآوری دارد. معمولا برای جوجه هایی که تازه از تخم در آمده اند و سن آن ها 2 روز به بالا است، از مکمل های مخصوص جوجه استفاده می کنند. همچنین می توان به جای غذای مخصوص جوجه از تخم مرغ پخته شده، سویا یا خمیر نسبتا خشکی که از ترکیب آرد گندم و آب بدست می آید هم استفاده کرد. نکته قابل ذکر این است که هم برای مرغ تخم گذار و هم برای جوجه های تازه متولد شده، آب دادن به شکل استاندارد می تواند باعث حفظ سلامت مرغ و جوجه ها شود و در افزایش جوجه کشی نقش داشته باشد.

استفاده از کنسانتره طیور

استفاده کنسانتره طیور، کمک به جوجه کشی

کنسانتره طیور در دسته غذاهای آماده و مکمل های مخصوص مرغ طبقه بندی می شود. کنسانتره از ترکیب مواد غذایی مختلف بدست می آید. این مکمل غذایی، تمامی مواد مورد نیاز بدن مرغ برای جوجه کشی را شامل می شود. در کنسانتره تمامی ویتامین های گروه B وجود دارند. همچنین ویتامین های A، E و D در کنسانتره وجود دارند.

کنسانتره شامل مواد معدنی مانند کلسیم، سدیم، فسفر، آهن، منگنز، مس و روی می باشد. کامل بودن کنسانتره آن را به گزینه ای مناسب برای جوجه ها تبدیل می کند و به طور مستقیم بر سلامت و افزایش رشد آن ها اثر دارد. همچنین آنزیم هایی که برای بدن مرغ ها لازم است در کنسانتره وجود دارند. در حالت کلی استفاده از کنسانتره موجب افزایش جوجه کشی خواهد شد.

نکات مربوط به مصرف کنسانتره

نکته قابل ذکر این است که کنسانتره به تنهایی استفاده نمی شود. معمولا کنسانتره را با غذای مرغ ترکیب می کنند. کنسانتره انواع مختلفی دارد. برای هر نوع کنسانتره، مقدار خاصی از آن با غذا ترکیب می گردد و برای تغذیه مرغ و جوجه ها استفاده می شود. برای مصرف کنسانتره رعایت این نکته که مرغ در حال تخم گذاری هست یا نه دارای اهمیت است. نوع کنسانتره برای مرغ هایی که در حال تخم گذاری هستند در هر مرحله تغییر می کند.

جمع بندی

جوجه کشی عملیاتی است که در طی آن جوجه هایی از تخم خارج شوند. برای افزایش جوجه کشی مواردی مانند دما، رطوبت و تغذیه مرغ بسیار اهمیت دارند. همچنین نژاد مرغ هم می تواند در کیفیت تخم مرغ و افزایش جوجه کشی نقش داشته باشد. برای تغذیه مرغ تخم گذار یا در دوران جوجه کشی مواد غذایی که از نظر مواد معدنی، پروتئینی و انواع ویتامین ها غنی باشند استفاده می شوند. علاوه بر آن موادی که شامل سدیم، پتاسیم، کلسیم و فسفر باشند، مورد استفاده قرار می گیرند.

مواد پروتئینی همچون سویا و پودر گوشت و موادی که شامل ویتامین های گروه A، B و E باشند ضروری هستند. برای تامین همه این موارد، معمولا مکمل های تغذیه مرغ وجود دارد. کنسانتره یکی از مکمل های غذایی مرغ است. کنسانتره سرشار از مواد مورد نیاز بدن مرغ است و در انواع مختلفی قابل استفاده است. همچنین توجه به مصرف آب کافی در دوران جوجه کشی و استفاده از گندم و ذرت هم ضروری است.


کد مطلب : 1385
5 ترفند طلایی جهت افزایش جوجه کشی در مرغداری

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها

سایر اخبار

نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
آرشیو مطالب