همه چیز درباره نژاد ژرمن شپرد که باید بدانید

همه چیز درباره نژاد ژرمن شپرد که باید بدانید
معرفی کامل سگ نژاد ژرمن شپرد. بررسی نحوه (نگهداری، تربیت، تغذیه، بیماری و تاریخچه نژاد ژرمن شپرد). ما در این مقاله به همه چیز درباره نژاد ژرمن شپرد می پردازیم.

نژاد ژرمن شپرد

سگ های نژاد ژرمن شپرد (سگ چوپان آلمانی) جزو محبوب ترین نژادهای سگ در سراسر دنیا هستند که به خاطر هوش بالا و تطابق پذیری بالا با وظایف و کاربردهای مختلف شهره آفاق هستند. این نژاد همان طور که از نامش پیداست ابتدا برای استفاده به عنوان سگ گله یا چوپان در کشورهای آلمانی زبان اروپا گسترش یافت، اما امروزه این نژاد که میانگین عمر مفید آن بین 7 تا 10 سال تخمین زده شده است، نژادی چندمنظوره در دنیا به حساب می آید.

سگ های این نژاد به عنوان سگ های هوشیار و دارای روحیه محافظت بالا شناخته می شوند که نسبت به غریبه ها حساسیت نسبتاً بالایی دارند. در همین راستا عنوان شده که ژرمن شپردها به خوبی قادر به شناسایی و واکنش مناسب و به موقع به تهدیدات احتمالی هستند. این ویژگی ها در کنار سایر ویژگی های این نژاد باعث شده که به عنوان یک نژاد مناسب برای کارهای پلیسی، نظامی و نگهبانی نیز شناخته شوند.

اگر نیازهای سگ های این نژاد به تحرک جسمی و ذهنی برآورده شود، می توانند همراه و همکار بسیار خوبی برای مدت مدیدی جهت فعالیت های جدی و پرتحرک جسمی و ذهنی باشند. در ادامه مطلب با جزئیات بیشتری به این نژاد، ویژگی های خاص آن و سایر موارد مهم لازمه برای کار با سگ های این نژاد پرداخته خواهد شد.

مشخصات نژاد ژرمن شپرد

همان طور که اشاره شد، به طور کلی سگ های نژاد ژرمن شپرد به عنوان یک نژاد چندمنظوره دارای ویژگی هایی فیزیکی مناسبی نیز برای کاربردهای مختلف است. این نژاد جزو نژادهای متوسط تا درشت جثه است که گرچه تنوع وزنی و قدی دارد، اما در برخی منابع قد نرها تا شانه حدود 60 الی 65 سانتی متر و وزن آن ها حدود 30 تا بیش از 40 کیلوگرم برآورد شده است. قد ماده ها نیز تا شانه چیزی در حدود 55 تا 60 سانتی متر و وزن آن ها بین حدود 23 تا 32 کیلوگرم تخمین زده شده است.

معرفی نژاد ژرمن شپرد

آن ها سرعت و قدرت خوبی دارند، به طوری که سرعت آن ها در برخی منابع تا حدود 48 کیلومتر بر ساعت نیز برآورد شده است. در مجموع سگ های نژاد ژرمن شپرد جزو نژادهای قوی، عضلانی و چابک شناخته می شوند. همچنین، گوش های تیز و برافراشته، ظاهری تیزبین و هوشیار نسبت به اطراف و پشت دارای شیب به سمت عقب که حالتی آماده خیزش یا پریدن به آن می دهد نیز جزو ویژگی های ظاهری بارز این نژاد عنوان شده است.

پوشش بدنی این نژاد حالتی اصطلاحاً دو پوش دارد که متراکم و ضخیم است. رنگ پوشش در این نژاد معمولاً برنزه – سیاه یا قرمز – سیاه است که رنگ بندی های کمیاب تر سیاه خالص، سفید خالص (زال یا آلبینو)، اصطلاحاً سموری یا سمور مانند (مشابه رنگ بندی بدن سمورها)، جگری و حتی پاندایی و... نیز در بین آن ها دیده می شود. البته رنگ های برنزه (قرمز) و سیاه، تماماً سیاه و سموری در اکثر استانداردها و مراجع تأیید اصالت این نژاد پذیرفته شده اند، اما رنگ اصطلاحاً جگری یا آبی یا تمام سفید (آلبینو یا زال) می توانند در نمایش های نژاد ژرمن شپرد استاندارد مورد ایراد جدی واقع شوند تا حتی رد شود.

ویژگی شخصیتی نژاد ژرمن شپرد

شخصیت یا ویژگی های رفتاری مختص این نژاد بسیار مورد توجه علاقمندان نژادهای سگ اصیل قرار دارد و ویژگی های شخصیتی بارزی مانند درجه اطمینان پذیری بالا، شجاعت و وفاداری بالا، نجابت و برازندگی، هوش و اشتیاق بالا نسبت به یادگیری و اشتیاق بالا به جلب خشنودی صاحب یا مسئول یا مربی خود دارا هستند. درکل سگ های ژرمن شپرد بازیگوش و پرانرژی هستند که بیشتر آن ها می توانند با انتخاب و تربیت مناسب همراه خوبی برای کودکان و سالمندان یا خانواده ها باشند.

شخصیت نژاد شگ ژرمن شپرد

در مورد چالش های رفتاری محتمل در این نژاد با توجه به غریزه نگهبانی و محافظت قوی موجود در این نژاد، نسبت به افراد غریبه کمی بدبین هستند و به مرور به آن ها خو می گیرند. در همین راستا عنوان شده که بهتر است از سن کم در کنار بچه ها و سایر حیوانات خانگی رشد کنند تا به خوبی با آن ها کنار آیند. گرچه این نژاد به هوش بالا و آموزش پذیری آسان مشهور است اما ممکن است برخی از آن ها از نظر اصالت نژاد و خون یا ویژگی های رفتاری نیز ضعیف یافت شوند که تنبل یا عصبی باشند. آموزش یا اجتماعی شدن ضعیف و ناکافی نیز می تواند منجر به ضعف رفتاری و شخصیتی در آن ها شود.

اصولاً آموزش در این نژاد می تواند نقش تعیین کننده ای در رفتار آن ها داشته باشد، زیرا با وجود هوش ذاتی که دارند باید به خوبی آموزش ببینند تا تمایلات محافظتی و بدبینانه آن ها نسبت به غریبه ها به سمت اشتباهی هدایت نشود. آن ها از آموزش استقبال می کنند و حتی لذت بسیار زیادی می برند اما می توانند عزم مربی را در هدایت خود مورد محک جدی قرار دهند. بدون یک روش محکم و شفاف در آموزش، هوش سرشار ژرمن شپردها می تواند باعث شود که از صاحب خود سوءاستفاده کنند و حتی جایگاه غالب و حاکم را از مربی یا صاحب خود بگیرند.

برخی ژرمن شپردها در صورت آموزش نادرست یا ناکافی یا عادت نکردن از خردسالی به سایر حیوانات خانگی یا کودکان می توانند در مقابل آن ها بیش از حد پرخاشگر شوند، اما آموزش درست و اصولی می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. ژرمن شپردها همان طور که گفته شد اغلب برای پلیس یا نیروهای نظامی در نقش ردیابی، کمک به جستجو و نجات یا کشف مواد مخدر یا مواد منفجره نیز کاربرد دارند، در پاسخ به تهدیدهای تعریف شده توسط مربی سروصدا کرده یا حالت تهاجمی به خود می گیرند، اما عموماً روحیه پرسروصدا یا به شدت هیجانی و غیر قابل کنترل ندارند.

تربیت و آموزش نژاد ژرمن شپرد چگونه است؟

همان طور که گفته شد، هوش و آموزش پذیری بالای این نژاد جزو ویژگی های شناخته شدة آن است که خود بر اهمیت و نقش آموزش در این نژاد بسیار می افزاید. آن ها باید خوب آموزش ببینند تا رفتار مناسب را یاد گرفته و یاد بگیرند که چگونه به دستورات مربی یا صاحب خود واکنش نشان دهند. به ویژه با توجه به ریشه سگ گله یا چوپان که در این نژاد وجود دارد، در صورت عدم تربیت اصولی می توانند سروصدای بلندی داشته باشند که آموزش بی صدا بودن یا استفاده از صدا فقط در مواقع ضروری می تواند جزو آموزش های مهم آن ها باشد.

تربیت نژاد ژرمن شپرد

در مورد آموزش سگ های ژرمن شپرد توصیه شده که در اسرع وقت و در زمان تولگی آموزششان شروع شود تا رفتار این حیوانات، پیروی از دستورات و اجتماعی شدن اصولی آن ها با توجه به نیازهای صاحب این نژاد، محیط زندگی یا کار این نژاد به خوبی تنظیم شود. برای تربیت سگ های ژرمن شپرد به شکلی که خلق و خوی مناسب و وفادارانه ای داشته باشند و در عین محافظت جدی بسیار دوستانه با خانواده یا صاحب خود رفتار کنند اصولی دارد که شامل موارد اساسی زیر است.

  1. باید آموزش سگ های ژرمن شپرد از سنین پایین آغاز شود
  2. وسایل آموزشی و کمک آموزشی مناسب استفاده شود
  3. دستورات پایه ای و اساسی آموزشی مورد نیاز سگ های ژرمن شپرد (german shepherd training commands /GSDTC) مانند دستور نشستن، ساکت شدن، آمدن، ول کردن و... باید با نشانه های کلامی و اشاره ای آموزش داده شوند.
  4. تشویق و تثبیت الگوهای رفتاری مناسب با دادن جایزه و تشویقی مناسب وقتی که سگ آن ها را از خود نشان دهد (روش تقویت ویژگی های مثبت/ positive reinforcemen)
  5. تنبیه و جلوگیری اصولی و درست از رفتار نامناسب
  6. اجتماعی بارآوردن سگ به شکل درست و اصولی
  7. هدایت آموزش ها به سمت آموزش پیشرفته سگ ها تا اینکه در زمان مناسب آموزش های پیشرفته هم آغاز شوند

در این راستا مربی سگ باید به اندازه کافی صبور باشد و از عجله و فشار بیش از حد به سگ در آموزش پرهیز کند. به جای آن باید ثابت قدم باشد و ثبات و تداوم در آموزش به جای بی نظمی و فاصله افتادن در برنامه آموزشی قرار دهد (پیشرفت پایدار در آموزش). همچنین، مربی باید تمرکز و توجه کافی بر آموزش (بدون حواس پرتی) داشته باشد تا هماهنگ با یادگیری سگ پیش رود و اشتیاق طبیعی آن سگ به یادگیری حفظ شود.

آموزش نژاد ژرمن شپرد

مربی باید روش آموزش را با توجه به ویژگی ها و رفتار هر سگ هماهنگ کند. به عنوان مثال برای یک سگ خجالتی آموزش اجتماعی کردن آن سگ بسیار مهم است و برای سگ پرانرژی که بسیار به تعقیب طعمه علاقمند است می توان انرژی آن را به سمت بازی ها و تمرین های مناسب هدایت نمود تا از آن انرژی برای آموزش حداکثر استفاده صورت گیرد. در واقع باید یک مربی بداند که چه موقع به اصول آموزشی به طور محکم پایبند باشد و چه موقع در عین پایبندی به این اصول، انعطاف پذیری لازم را با توجه به شرایط نشان دهد.

به این نکته نیز باید در آموزش سگ ها توجه شود که در عین حال که تمرین ها ممکن است سفت و سخت باشند، اما باید حالت لذت بخش و تفریحی خود را هم تا حدی که به اهداف آموزش آسیب وارد نکند، داشته باشد. این بدین معنا نیست که اشتباهات طی فرایند آموزش جدی گرفته نمی شود یا اصلاح نمی شوند، بلکه به این معنا است که لازم نیست به خاطر هر اشتباه یا شکست موردی، خود یا سگ تحت آموزش خود را تحت فشار عصبی شدید قرار داد.

مربی برای آموزش نژاد ژرمن شپرد

این مواردی که به عنوان کلیات آموزش یک سگ ژرمن شپرد مورد اشاره قرار گرفت، نشان می دهد که آموزش اصولی و تخصصی آنها می تواند چقدر پرجزئیات و تخصصی باشد. به همین دلیل است که توصیه می شود تا به محض در اختیار گرفتن یک توله یا سگ بالغ ژرمن شپرد برای آموزش آن توسط یک مربی مجرب و متخصص سگ ها یا تحت نظارت مؤثر و مداوم او اقدام شود. درنظرگرفتن یا نگرفتن این موضوع بسیار مهم می تواند به معنای داشتن یک سگ بسیار خوب و خوش رفتار یا یک سگ دردسرساز و دارای مشکلات رفتاری عدیده باشد.

شرایط نگهداری نژاد ژرمن شپرد

تغذیه نژاد ژرمن شپرد
  1. برای نگهداری از یک سگ ژرمن شپرد نیازهای اساسی وجود دارند که مواردی مانند نظافت و آرایش بدنی، تغذیه و بهداشت، نیازهای آموزشی، اجتماعی کردن و پرورش رفتاری را در برمی گیرد. این موارد و زیرمجموعه های آن ها دربرگیرنده کارهای روزمره موردنیاز یک سگ ژرمن شپرد سالم و سرحال است. در همین راستا اساسی ترین نیازهای نگهداری روزانه یک سگ ژرمن شپرد به شرح زیر قابل دسته بندی و انجام هستند:
  2. توجه به جیره غذایی روزانه و تأمین احتیاجات غذایی حیوان با توجه به سن و فعالیت روزانه که باید تحت نظر متخصص مربوطه برنامه غذایی و شرایط بهداشتی آب و غذای مصرفی تعیین شود.
  3. توجه به داشتن فعالیت بدنی روزانه به اندازه ای که سلامت جسمانی و ذهنی سگ به خوبی برآورده شود و از چاقی و سایر معضلات سلامتی در سگ جلوگیری شود
  4. به طور منظم و در فواصل مناسب دندان سگ ها با مسواک و خمیردندان مخصوص آن ها تمیز و شستشو داده شود. اسباب بازی های جویدنی مناسب نیز می تواند جهت جلوگیری از جویدن وسایل خانه و محل کار توسط سگ ها استفاده شوند برای کمک به سلامت و قدرت آرواره های آن ها به کار روند. برای تعیین خمیردندان، مسواک و برنامه بهداشت دندانی و دهانی مناسب می توان از افراد (دامپزشکان) و مراکز معتبر فروش اقلام مورد نیاز (پت شاپ ها) کسب نظر نمود.
  5. برس کشی، اصلاح، آرایش و نظارت بر سلامت پوشش بدنی سگ های ژرمن شپرد را باید در برنامه روزانه یا دوره ای آن ها قرار داد. با توجه به اینکه پوشش رویی بدن سگ های ژرمن شپرد در تمام طول سال ریزش عادی دارد، برس زدن بدن آنها حداقل یک بار در هفته می تواند به کاهش ریزش مو و حفظ سلامت پوشش آن ها کمک کند.
  6. برنامه اصلاح ناخن ها و حمام سگ های ژرمن شپرد را نیز با توجه به نیازهای این نژاد باید مورد توجه قرار داد. به ویژه اگر کمتر در محیط بیرونی قرار دارند و ناخن ها کمتر مورد سایش قرار می گیرند باید بیشتر به اصلاح ناخن ها توجه شود. حمام کردن سگ های ژرمن شپرد نه باید آنقدر کم باشد که سلامت و بهداشت آن ها را به مخاطره بیندازد و نه آنقدر زیاد باشد که جلای طبیعی پوست و پوشش بدنی این حیوان را از بین ببرد. با کسب نظر از مشاور یا دامپزشک متخصص و مجرب حیوانات خانگی می توان زمان مناسب استحمام، روش مناسب آن و نحوه پاک کردن گوش و صورت با پارچه و وسایل تنظیف مناسب دیگر را تعیین نمود.
  7. برنامه واکسیناسیون و معاینات دوره ای لازمه را برای سگ های ژرمن شپرد با توجه به نیازها و چالش های سلامتی رایج در این نژاد باید تهیه و اجرا نمود.
  8. هرگونه رفتار یا نشانه های غیرمعمول در سگ های ژرمن شپرد را با توجه به رفتارشناسی این نژاد باید مورد توجه قرار داد. برای تشخیص به موقع این نشانه ها باید آموزش مناسب از قبل گرفته شود تا در موقع بروز آن ها به سرعت با دامپزشک متخصص دام کوچک (سگ و گربه) تماس گرفته شود. آشنایی با چالش های سلامتی و بیماری های رایج در نژاد ژرمن شپرد که در بخش بعدی به آن پرداخته خواهد شد در این جهت بسیار مفید است.

بیماری های رایج نژاد ژرمن شپرد کدام اند؟

بیماری های نژاد ژرمن شپرد

همان طور که قبلاً اشاره شد، نژاد ژرمن شپرد در مجموع یک نژاد سالم و قوی است که کمتر با مشکلات سلامتی ناشی از نژاد و ژنتیک مواجه می شود، اما هیچ نژادی از سگ ها کاملاً عاری از معضلات ژنتیکی و ریسک های سلامتی رایج در آن نژاد نیست. برخی از بیماری های ارثی و ژنتیکی که می توانند در نژاد ژرمن شپرد رایج باشند به شرح زیر است:

  • مایلوپاتی دژنراتیو (Degenerative Myelopathy):

    یک ضعف ناشی از تخریب پیش رونده (دژنراتیو) در عضلات پاهای عقبی است. با توجه به حالت تا حدی نیم خیز یا شیب دار در استایل استاندارد پشت و پاهای عقبی سگ های نژاد ژرمن شپرد بروز این معضل بیشتر تأثیر خود را در حرکات و استایل حیوان می تواند نشان دهد.

  • دیسپلازی مفصل ران و آرنج (Hip and elbow dysplasia):

    این عارضه نیز جزو مشکلات ژنتیکی است که در ژرمن شپردها می توانند رایج تر باشد. این مشکل مفصلی ارثی بسیار دردناک است و می تواند باعث دشواری و اختلال در راه رفتن سگ ها شود.

  • نفخ (Bloat):

    نفخ زمانی پیش می آید که به ویژه تولید یا تجمع مازاد گاز در معده پیش آید و حتی می تواند در شرایط شدید کشنده نیز باشد. در این شرایط نیاز به اقدام دامپزشکی سریع وجود دارد و نژاد ژرمن شپرد نیز جزو نژادهای مستعد ابتلا به آن است.

  • بیماری فون ویلبراند (Von Willebrand Disease):

    یک اختلال ارثی باعث تشدید خونریزی است که علت آن به عدم تولید فاکتور پروتئینی انعقادی فون ویلبراند برمی گردد.

  • نارسایی اگزوکرین پانکراس (Exocrine Pancreatic insufficiency):

    این عارضه یک بیماری دژنراتیو (تخریب پیش رونده) در پانکراس یا لوزالمعده سگ ها است.

  • صرع (Epilepsy):

    نژاد ژرمن شپرد و چند نژاد دیگر هستند که مستعد ابتلا به این اختلال مغزی و تشنج ناشی از آن هستند که باید علائم و نحوه برخورد با آن را در صورت بروز از قبل فراگرفت تا ضمن برخورد اولیه لازم با آن سریعاً با دامپزشک جهت خدمات درمانی لازم تماس گرفته شود

  • بیماری های چشمی ارثی:

    سگ های نژاد ژرمن شپرد می توانند مستعد مواردی مانند آب مروارید یا دیسپلاژی چندکانونی شبکیه (multifocal retinal dysplasia) باشند که می توانند در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع حتی منجر به نابینایی هم شوند.

  • هموفیلی نوع A و B:

    اختلالات خونی ارثی هستند که از لخته شدن مناسب و به موقع خون جلوگیری نموده و می توانند باعث زخم های خطرناکی شوند.

    با توجه به این موارد بالقوه ژنتیکی که می توانند در سگ های ژرمن شپرد رخ دهند، پیشنهاد می شود که خرید یا به سرپرستی گرفتن توله ها یا سگ های این نژاد و سایر سگ های نژادهای اصیل از پرورش دهندگان، فروشندگان یا واگذارکنندگان معتبر و دارای تأییدیه های لازمه انجام شود. همچنین می توان از انجمن های معتبر مربوط به نژاد ژرمن شپرد نیز در مورد خرید یا به سرپرستی گرفتن سگ های این نژاد و منابع معتبر آن کمک گرفت.

نکات تغذیه سگ های نژاد ژرمن شپرد

در بخش های قبلی نیز اشاره شد که سگ های نژاد ژرمن شپرد جزو نژادهای چندمنظوره و کاری هستند که در وظایف کاری پرفعالیتی مانند سگ پلیس یا سگ نگهبان نیاز به حفظ سلامت، قدرت و استقامت خود دارند. البته یک سگ ژرمن شپرد چه وظایف سنگین و پرفعالیتی داشته باشد و چه نداشته باشد، نیازهای اساسی تغذیه ای خاص خود را در چهار گروه اصلی مواد مغذی (پروتئین ها و اسیدهای آمینه، منابع انرژی مانند چربی ها و کربوهیدرات های غیرساختمانی و کربوهیدرات های ساختمانی یا فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی) دارد.

یک سگ ژرمن شپرد سالم و سرحال که شرایط تغذیه و نگهداری مناسبی داشته باشد دارای چشمانی روشن و سرحال، پوشش بدنی (اصطلاحاً کُت) یکدست و براق و حرکات سریع، پر اشتیاق و پرانرژی در انجام درست دستورات صاحب یا مربی خود دارد. البته اینکه از نظر ظاهری شرایط سگ خوب به نظر برسد لزوماً به معنای برآورده شدن کامل تمام نیازهای تغذیه ای آن نیست، زیرا با داشتن بنیه ژنتیک قوی و تأثیرات منفی اندک محیط، سگ می تواند برای مدت نسبتاً طولانی با تغذیه ضعیف نیز علائم بارزی نشان ندهد. این موضوع نشان می دهد که تغذیه اصولی یک سگ ژرمن شپرد چقدر می تواند نیازمند تخصص و تجربه باشد.

قدم اول این است که با کسب تجربه و تخصص لازمه یا کسب نظر از مشاورین متخصص و مجرب در مورد نیازهای اساسی تغذیه ای سگ های ژرمن شپرد و سپس آگاهی از محتوای تغذیه ای خوراک های آماده سگ ها که در فروشگاه ها در دسترس هستند، اطمینان لازمه از تأمین احتیاجات آن ها با توجه به سن، جنس، نوع و میزان فعالیت روزانه بدنی و... به دست آید.

اگر غذای آن ها به شکل دست ساز توسط خود صاحب یا مربی ساخته می شود، باید فرمول آن به شکلی بالانس و ساخته شود که ترکیبی مناسب از همه مواد خوراکی مورد نیاز و حتی مقادیر مناسبی از میوه ها و سبزیجات مناسب و مفید برای سگ ها در فرمول آن گنجانده شود.

برای تغذیه و خوراکدهی سگ های ژرمن شپرد موارد زیر نیز توصیه شده است:

  1. دسترسی تمام وقت و آسان به آب تازه و تمیز به عنوان نیاز حیاتی و اساسی سگ ها
  2. تقسیم سهم خوراک روزانه به حداقل دو وعده کوچک تر در روز برای جلوگیری از نفخ یا حتی پیچ خوردگی معده (در نژادهای دارای قفسه سینه فراخ یا عمیق مثل ژرمن شپرد رایج تر است)
  3. قبل و بعد از فعالیت بدنی قابل توجه یا تمرین ورزشی یک تا دو ساعت تا خوراکدهی فاصله انداخته شود.
  4. برخی سگ های ژرمن شپرد با استفاده از خوراک های تجاری ممکن است عملکرد ضعیفی داشته باشند که ممکن است به دلیل حساسیت یا واکنش ضعیف نسبت به مواد خوراکی خاص مانند غلات و حتی گوشت گاو یا مرغ باشد که می توان فرمول مناسب آن ها را با کسب نظر از مشاور متخصص و مجرب پیدا نمود و به صورت دست ساز یا تجاری تهیه نمود.
  5. دسترسی آزاد و بدون محدودیت به غذا از جهات مختلف مانند چاقی و دیابت، مشکل در تربیت و رفتار، ایجاد رطوبت و کپک و سایر آلودگی ها در تماس مداوم با محیط و... می تواند مضر باشد. در این مورد حتماً از افراد متخصص کسب نظر شود.
  6. اگر برای صاحب یا مربی سگ مقدور باشد، دسترسی به غذای تازه (روزانه یا حداقل در بازه های زمانی مناسب) می تواند بسیار برای سگ ها مفید باشد. توصیه شده حداقل بیش از 10 درصد جیره ژرمن شپردها را تشکیل دهد، اما اگر مداوم باشد نیز ممکن است به دلیل بالانس نشده بودن ترکیب این خوراک ها منجر به مشکلاتی مانند عدم تعادل در تأمین احتیاجات شوند.
  7. توجه به وزن مناسب در سگ های ژرمن شپرد و بررسی آن در بازه های زمانی مناسب با نظر دامپزشک و عدم تغییر ناگهانی جیره سگ ها (توصیه شده طی 2 تا 3 هفته تغییر کل خوراک صورت گیرد) جهت جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند مشکلات گوارشی و صبور بودن در تغذیه و خوراکدهی سگ ها جهت مشاهده و نتیجه گیری از تدابیر اتخاذ شده
  8. در مورد تغذیه سگ ها با استخوان دقت شود و از مشورت افراد متخصص حتماً بهره گرفته شود تا حداکثر مزایای و حداقل چالش های محتمل باشد. به عنوان مثال استخوان پخته مواد مغذی کمتری دارد، اما به راحتی خُرد شده و می تواند برای حیوان مشکل ساز شود. استخوان می تواند منبع خوب کلسیم، فسفر و سایر مواد مغذی باشد؛ اما اگر دقت نشود چالش های خاص خود را نیز برای سگ ها به همراه دارد.

تاریخچه و اصالت ژرمن شپرد

نژاد ژرمن شپرد استاندارد به شکل امروزی ریشه در اواخر قرن نوزدهم (حدوداً دهه 1890 میلادی) دارد. این نژاد توسط مکس فون استفانیتز (Max von Stephanitz) که افسر سواره نظام ارتش آلمان بود خالص سازی و استاندارد سازی شد تا یک سگ گله یا سگ چوپان (شپرد) مناسب باشد. او پایه گذار انجمن سگ ژرمن شپرد شد که طی دهه های بعد از آن این نژاد را به یکی از محبوب ترین نژادهای سگ در عرصه جهانی تبدیل نمود.

تاریخچه نژاد ژرمن شپرد

این انجمن سگ نری با نام هوراند فون گرافراس (Horand von Grafrath) را که توسط کاپیتان فون استفانیتز انتخاب و خریداری شده بود به عنوان مرکز تمام فعالیت های اصلاح نژاد و خالص سازی نژاد ژرمن شپرد قرار داد و به شدت فعالیت خود را توسعه داد. به طوری که در سال 1923 این انجمن 50 هزار عضو را در بیش از 500 شعبه و شاخه در آلمان تحت پوشش خود داشت. حتی حزب نازی و رهبر آن "آدولف هیتلر" که در آلمان به قدرت رسیدند به این نژاد توجه ویژه ای نمودند و خود هیتلر یک سگ از این نژاد با نام پرینز (Prinz) در اختیار داشت.

با ورود این نژاد به کشورهای دیگر و از جمله ایالات متحده آمریکا به شدت این نژاد گسترش یافت و به دلیل ویژگی هایی مانند هوش و آموزش پذیری بالا، قدرت و استقامت خوب و چند کاربردی بودن و... به یکی از نژادهای برتر سگ در کاربری های مختلف مانند سگ نگهبان یا سگ گارد، سگ پلیس، سگ جستجو و امداد و حتی سگ خانگی تبدیل شد.

جمع بندی

در مجموع می توان گفت که نژاد ژرمن یک نژاد چندمنظوره با هوش و توان یادگیری بالا است که علاوه بر ایفای نقش در وظایفی مانند سگ پلیس، سگ جستجو، امداد و سگ گارد یا نگهبان، می تواند برای خانواده نیز با نگهداری از زمان تولگی یک سگ مناسب باشد؛ اما با توجه به موریزی قابل توجه، صدای نسبتاً بلند آن و نیاز قابل توجه به فعالیت بدنی جهت حفظ سلامت و شادابی آن، شاید برای نگهداری در منازل بدون حیاط یا آپارتمانی باید بیشتر در مورد آن تفکر و بررسی صورت گیرد. این نژاد نیز مانند سایر نژادهای سگ دارای احتیاجات تغذیه ای، بهداشتی و سلامتی و نیازمند وسایل لازم برای نگهداری اصولی است.

بهتر است که با کسب نظر از مراجع آموزشی مانند کتاب ها و وب سایت های آموزشی معتبر یا افراد متخصص و مراکز آموزشی معتبر در زمینه سگ های اصیل و از جمله نژاد ژرمن شپرد، نسبت به انتخاب و خرید توله ها یا سگ های این نژاد اقدام شود تا از جهت سلامت و خلوص ژنتیکی و سلامت کلی آن ها در کنار آموزش کافی و اصولی آنها اطمینان لازمه حاصل شود. وب سایت مرغابی نیز مرجع جامعی جهت بررسی و مقایسه فروشندگان یا ارائه دهندگان خدمات مربوطه (خدمات مربیگری و آموزش، خدمات معاینه و درمان و...) را به سهولت و در هر زمان در اختیار علاقمندان قرار می دهد.


کد مطلب : 1371
همه چیز درباره نژاد ژرمن شپرد که باید بدانید

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها

سایر اخبار

نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
آرشیو مطالب