چرا باید به فکر افزایش وزن مرغ باشیم؟

چرا باید به فکر افزایش وزن مرغ باشیم؟
افزایش وزن مرغ یکی مهم ترین اهداف در پرورش مرغ گوشتی است. در این بین بازه زمانی مناسب برای افزایش وزن مرغ، حدود 22 تا 42 روزگی است.

افزایش وزن مرغ

افزایش وزن مرغ، از سال ها پیش با هدف کسب سود بیشتر رایج بوده است. به طوری که قرن ها پیش هم نیاکان ما به دنبال مرغ های پربارتر بودند و برای پخت یک غذای گوشتی، مرغ تپل تر را انتخاب می کردند. حتی برای پرورش مرغ تخم گذار هم معمولا به نمونه های قوی تر و پرتر، تمایل نشان می دادند. امروزه هم اگر به فکر پر بار کردن مرغ نباشید، سود چندانی از پرورش آن نخواهید برد. این مسئله بسیار بدیهی به نظر می رسد. با این وجود برای عده ای درک چگونگی این فرایند بسیار سخت خواهد بود. سود خالص بالا با پرورش مرغ تنها با چند تکنیک ساده، به دست می آید.

راه های افزایش وزن مرغ

میزان کیفیت و وزن کلی گوشت مرغ نیز به راحتی بالا خواهد رفت. به همین خاطر چند مورد اصلی مربوط به بالا بردن کیفیت و افزایش وزن مرغ را در ادامه ذکر می کنیم.

قبل از این مورد، باید بدانید که برای افزایش وزن مرغ، باید اشتهای آن را افزایش داد. این نکته که چگونه اشتهای مرغ افزایش یابد، در ادامه بررسی می شود.

این روزها بالاترین گوشت مصرفی بین ایرانیان، گوشت مرغ است. با توجه به این اطلاعات، تولید کنندگان مرغ گوشتی، باید به فکر افزایش حجم تولیدی به بهترین نحو باشند.

در صورت افزایش وزن مرغ و چند برابر کردن تولید، مشتری ثابتی برای این تولیدکنندگان پیش بینی می شود. هرم تولید در این مورد، همیشه رو به رشد است. در واقع میزان متناسبی از تولید و مصرف در این هرم وجود دارد.

عوامل موثر بر افزایش وزن مرغ

تکنیک ها و راهکارهای متعددی برای اینکه بتوانید مرغ پربارتر و با وزن بیشتری داشته باشید وجود دارد که از جمله مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشد:

  • انتخاب نژاد حرفه ای

    تنها عامل رشد حجم دهنده مرغ، غذا نیست. برخی از نژادها، نسبت به سایر هم رده های خود بسیار برتر هستند. نژاد مرغ گوشتی مناسب امروزی در بازار، مرغ گلپایگانی است. البته نژاد این مرغ، کاملا دو منظوره است. برای پرورش مرغ تخمگذار یا گوشتی می توان از آن بهره برد. مرغ نژاد ابریشمی هم به عنوان یک نمونه عالی برای پرورش مرغ شناخته می شود.

  • عوامل محیطی

    مواردی مانند ابزار و نوع غذا، به عنوان عوامل محیطی برای افزایش وزن مرغ در نظر گرفته می شوند. نوع غذای مصرفی و سبک تغذیه ای هم بر روی نتیجه نهایی تاثیر بسیار چشمگیری خواهد داشت. مواد معدنی و اسید آمینه های لازم باید برای افزایش طبیعی مرغ تامین شود. استفاده از تجهیزات مرغداری مناسبی مثل مه ساز، برای رطوبت بخشی به هوا هم می تواند بسیار موثر باشد.

  • تاثیر سن

    سن مرغ مصرفی هم در پربار کردن آن بسیار تاثیر دارد. مرغی که در سنین رشد باشد، به راحتی افزایش حجم پیدا می کند. سن جوجه در نهایت می تواند تاثیر بسیار چشمگیری در افزایش حجم مرغ ایجاد کند. بهترین خوراک برای جوجه، باید سرشار از انواع ویتامین ها باشد که می توانید از انواع مکمل طیور استفاده کنید. در نهایت این غذای مقوی، مرغ شما را درشت تر خواهد کرد.

  • پودر گیاه آنغوزه

    در بخش تغذیه به ذکر اهمیت این مورد به تفصیل پرداختیم. با این وجود لازم به ذکر است که پودر گیاه آنغوزه، مهم ترین ابزار برای افزایش وزن مرغ می باشد. در این روش به غذای جوجه های گوشتی 75 درصد از این پودر را اضافه می کنند. بعد از تغذیه جوجه با این پودر، میزان میکروب موجود در روده های کور آن ها را افزایش خواهید داد. رابطه مستقیمی بین اشتها یک جوجه و میزان این میکروب ها وجود دارد. در نهایت افزایش وزن مطلوب برای مرغ ایجاد خواهد شد.

    عوامل موثر بر افزایش وزن

    بهترین سن برای افزایش وزن مرغ، در همان حد سنین جوجه است. برنامه غذایی متناسب با وزن اولیه جوجه و نیازهای اساسی آن، وزن نهایی آن را بیشتر می کند. ممکن است یک جوجه نسبت به سایر هم رده های خود، نیازمند برنامه غذایی متفاوتی باشد. بررسی جوجه ها و انتخاب سالم ترین ها برای پرورش مرغ، بهترین راه حل برای تولید مرغ پر حجم است. بنابراین بهترین کار، انتخاب جوجه های سالم است. پیشنهاد می کنیم این کار را برای جوجه یک روزه انجام دهید و انرژی جیره و پروتئین و اسیدهای آمینه، نیاز اساسی یک جوجه ساده را تامین می سازد.

انتخاب نژاد صحیح

انتخاب مرغ و خروس هایی با نژاد چینی را میتوان نوعی انتخاب برتر در دنیای پرورش مرغ دانست. مرغ کوشین در حد 3 کیلو و 700 گرم وزن می گیرد. این میزان برای یک مرغ متوسط مناسب است. نژادهای سنگین تر به صورت کلی برای مرغ گوشتی مناسب تر هستند. معمولا نمونه های سبک بهترین گزینه برای مرغ های تخم گذار می باشند.

افزایش وزن مرغ تا حد 1600 الی 2000 گرم در زمان بالغ شدن طبیعی است. محدوده طبیعی یک مرغ گوشتی غیر استاندارد حدودا در همین حدود است. البته باید بیشترین میزان رشد و پرورش را برای یک مرغ، تعیین کرد. پس با توجه به این قاعده نمی توان به مرغی با این وزن اتکا نمود. حداقل باید برای وزن استاندارد یک مرغ، اندازه 3 کیلوگرم را در نظر بگیریم.

تغذیه اصولی برای افزایش وزن مرغ

تغذیه اصولی

شاید پرنده ها نیز مثل انسان نیاز به چند وعده اساسی برای ادامه حیات داشته باشند. با توجه به مصرف کم حجم مواد غذایی در هر وعده، مرغ باید در چندین نوبت تغذیه داشته باشد. هیچ موجود زنده ای با مقداری آب و نان خشک، نمی تواند به خوبی رشد کند. در واقع افزایش وزن مرغ کاملا وابسته به یک تغذیه کاملا اصولی است.

ویتامین و انرژی مورد نیاز بدن یک مرغ باید از این طریق تامین شود. تنها آب و نان ریز شده برای وعده غذایی مرغ ها نمی تواند کافی باشد. باید منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی را برای یک تغذیه اصولی تامین کنید. افزایش اشتهای مرغ ها می تواند به تامین انرژی و در نهایت وزن بیشتر مرغ ها منجر شود. اگر دان آماده به میزان کافی به طیور نرسد، جوجه ها امکان رسیدن به وزن مناسب را نخواهند داشت. همه جوجه ها باید به یک میزان افزایش وزن را تجربه کنند. در غیر این صورت عملیات پربار سازی ناقص باقی خواهد ماند. جوجه های دارای تغذیه ناقص، دارای سطح وزن گیری نامناسبی خواهند بود.

کاهش وزن می تواند تا حد زیادی سبب از بین رفتن جوجه شود. بنابراین باید برای افزایش وزن مرغ، تمهیداتی اندیشیده شود. انواع ویتامین های خانواده B، تراکم بافت استخوان را افزایش می دهد. همچنین می توان از کنسانتره طیور در جیره غذایی مرغ استفاده نمود.

فراهم کردن بهترین تجهیزات

فراهم کردن بهترین تجهیزات

فراهم کردن بهترین تجهیزات، از سری معیارهای اساسی برای افزایش وزن یک مرغ معمولی است. تجهیزاتی برای ایجاد رطوبت در محیط، پاکسازی محیط و غذا دادن به مرغ ها در یک مرکز پرورش نیاز است. تمامی این تجهیزات باید کیفیت مطلوبی داشته باشند. اگر یک مرغ از نظر شاخص سلامتی در سطح بالایی باشد، بدیهی است که زودتر رشد می کند. بر همین اساس، بدون تجهیزات مناسب نباید انتظار افزایش وزن مرغ به صورت چشمگیری را داشته باشیم. استفاده از دانخوری مناسب برای تغذیه جوجه ها یکی از مهم ترین موارد تجهیزات می باشد.

طبقه بندی جوجه ها بر اساس وزن

طبقه بندی اساسی جوجه ها بر اساس وزن کلی به شرح زیر است:

وزن جوجه یک روزه معمولا در حد 50 گرم خواهد بود.

طی بازه زمانی 1.5 تا 2 ماهه، رشد 40 برابری را در جوجه ها شاهد خواهیم بود. وزن 2 تا 2 و نیم کیلوگرم برای این جوجه ها قابل پیش بینی است.

مرغ گوشتی را به نسبت سایر دام ها در دسته های بالاتری قرار می دهند. نسبت جیره اصلی یک مرغ به میزان گوشت مصرفی آن، در نژادهای اصلاحی در سطح بالاتری از سایر دام ها است. این نسبت برای مرغ در حدود 2 درصد بوده و برای گاو و گوساله بین 6 تا 9 درصد در نظر گرفته می شود.

در این طبقه بندی، بهترین جوجه، در حد چند ماه سن دارد. جوجه چند ماهه به سادگی امکان پر بار شدن را دارد. تغذیه صحیح در این سن، می تواند سبب افزایش وزن مرغ به صورت چشمگیری شود.

تقسیم بندی جوجه ها در زمان تغذیه

سالم ترین روش برای تغذیه جوجه ها، تقسیم بندی آن ها از نظر ضعیف، مریض و سالم است. نگهداری هر یک از این سه گروه جوجه به صورت جداگانه، از انتشار بیماری تا سطح زیادی جلوگیری می کند. بالا بردن سطح سلامتی بین جوجه ها، در آخر منجر به افزایش وزن مرغ در بزرگسالی می شود. تعداد زیادی از پرورش دهندگان، معمولا از این روش ساده غافل می شوند. در این صورت میزان سلامتی جوجه ها کاهش پیدا می کند. شیوع بالای بیماری در بین جوجه های چند روزه، از مهم ترین عوامل مرگ و میر در بین آن ها می باشد. با توجه به این اطلاعات، باید به صورت دائمی به فکر راه حل مناسبی برای آن باشید.

در برخی موارد هم فقط مسئله بیماری مطرح نیست. جوجه های بزرگ تر ممکن است به جوجه های کوچک تر اجازه تغذیه صحیح را ندهند. در این صورت عده ای پربارتر شده و کوچک ترها ضعیف باقی خواهند ماند.

جمع بندی

چند نکته کلی طلایی را باید برای افزایش وزن مرغ در زمان پرورش آن مورد توجه قرار داد:

عناصری مثل عوامل محیطی متغیر از جمله سن و تغذیه تاثیر مستقیمی بر روی افزایش کیفیت و حجم مرغ مصرفی دارند. از سری عوامل محیطی مهم در این بین می توان به بهره وری از دستگاه های مناسب برای افزایش کیفیت هوا اشاره کرد.

رطوبت رسانی به جوجه ها برای افزایش وزن مرغ در آینده بسیار مهم است. نکته بعدی مربوط به تاثیر نژاد برتر در پرورش مرغ گوشتی است. برخی نژادها معمولا حجم بیشتری پیدا می کنند. برخی از نژادهای برتر، بهترین انتخاب برای افزایش حجم یک مرغ گوشتی محسوب می شوند.


کد مطلب : 1394
چرا باید به فکر افزایش وزن مرغ باشیم؟

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها

سایر اخبار

نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
آرشیو مطالب