12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها

12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها
شناخت ماهی برای افراد تازه کار می تواند در جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلات موثر باشد. ما در این مقاله به معرفی 12 ماهی برای افراد تازه کار و مبتدی می پردازیم.

نگهداری ماهی برای مبتدیان

آیا تازه به دنیای زیبای آکواریوم وارد شده اید؟ آیا به دنبال ماهیان هستید که برای شروع مناسب باشند؟ به شما تبریک می گوییم؛ چراکه این مطلب می تواند تمامی سوال هایی که در ذهن دارید را پاسخ دهد و شما با خواندن این مقاله بهترین ماهی ها برای پرورش را پیدا خواهید کرد!! از ماهیان زیبا و آرامش بخش گوپی گرفته تا موجودات ریز و پر انرژی زیبرا دنیو، در این مقاله با 12 ماهی برای مبتدیان که پرورش آن ها بسیار ساده است آشنا خواهید شد و هرچه از شرایط لازم برای نگهداری از آن ها نیاز باشد، فرا میگیرید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با دنیای جذاب و زیبای ماهیان آکواریوم آشنا شوید و یک راهنمای کاملی برای شروع موفقیت آمیز در این دنیای زیر آب داشته باشید.

1 - گوپی

ماهی گوپی

ماهی گوپی یکی از ماهی های آکواریومی محبوب و مناسب برای مبتدیان است. گوپی ها از خانواده ماهیان پلاتی، زیبا و رنگارنگ هستند که به دلیل ظاهری زیبا، سرزندگی و حداقل نیاز برای مراقبت، بسیار محبوب هستند. از جمله مفیدترین اطلاعات در مورد گوپی ها شامل:

  • ظاهر زیبا: ماهی گوپی ظاهری زیبا و جذاب دارد که در رنگ های متنوعی مانند قرمز، زرد، آبی، سفید و حتی ترکیبی از آن ها یافت می شوند. وجود ماهی های گوپی علاوه بر نگهداری آسان، می تواند زیبایی آکواریوم شما را تا چند برابر افزایش دهد.
  • پر انرژی و فعال: گوپی ها ماهیان پر جنب و جوش و فعالی هستند که از انرژی بالایی برخوردار می باشند. این ماهیان معمولا نزدیک به سطح آب شنا کرده و همین موضوع سبب می شود که رفتار آن ها برای تماشاچیان جذاب باشد.
  • مناسب آکواریوم های کوچک: ماهی های گوپی نسبتا اندازه کوچکی دارند بنابراین برای آکواریوم های کوچک گزینه مناسبی هستند؛ چراکه می توانند در فضای کوچک و کم نیز به زندگی خود ادامه دهند.
  • نگهداری آسان: گوپی سازگاری بالایی دارد و می تواند در هر نوع آب با کیفیت های متنوع زندگی کند؛ بنابراین می توان گفت نگهداری آن ها نسبتا ساده است و برای افراد مبتدی جزو ماهی های مناسب شمرده می شود.
  • تولید مثل راحت: گوپی ها به راحتی تولید مثل می کنند که این موضوع برای مبتدیان در این زمینه می تواند جذاب باشد. ایجاد شرایط حداقلی برای ان ماهی ها می تواند منجر به تولید مثل فراوانی شود.

2 - گلدفیش

ماهی گلدفیش

گلدفیش یا ماهی قرمز یکی از مشهورترین گونه های ماهی زینتی است که طرفداران بسیار زیادی دارد و نماد زیبایی و آرامش درون آکواریوم به شمار می رود. ماهی گلدفیش از خانواده ماهیان کپور بوده و اصالت چینی دارد. از جمله اطلاعات مهم ماهیان گلدفیش شامل موارد زیر است:

  • ظاهر زیبا: از ویژگی های بارز ماهی گلدفیش ظاهر زیبای آن است. این ماهی به رنگ و الگوهای مختلفی مانند طلایی، قرمز، نارنجی، سفید و ترکیبی از آن ها ظاهر می شود که می تواند زیبایی و جذابیت بیشتری به آکواریوم شما هدیه دهد.
  • نیاز کم به مراقبت: یکی از ماهیانی که برای مبتدیان بسیار مناسب است، گلدفیش می باشد. گلدفیش با سازگاری و مقاومت بالا کم ترین نیاز را به مراقبت را دارد و نیاز به شرایط خاصی برای رشد و تکثیر ندارد.
  • اندازه متوسط: اندازه ماهیان گلدفیش تقریبا متوسط بوده و می توان از آکواریوم های سایز معمولی برای نگهداری از آن ها استفاده کرد. اندازه گلدفیش ها معمولا به اندازه میانه تا بزرگتر از بقیه ماهیان می رسد که همین موضوع می تواند ظاهر زیبایی به آکواریوم شما ببخشد.
  • تنوع گونه: تنوع گونه در گلدفیش ها معمولا بالاست که از جمله مهم ترین آن ها می توان به ماهی کامتیلوس، رانکین و... اشاره کرد. وجود تنو گونه در گلدفیش ها سبب می شود که افراد بتوانند ماهی مورد علاقه خود را براساس ذوق و سلیقه خود انتخاب کنند.

ماهیان گلدفیش برای تمام افرادی که تازه در ابتدای مسیر پرورش و نگهداری ماهی زینتی هستند انتخاب مناسبی می باشند و می توانند توجه بسیاری از افراد و اعصای خانواده را به خود جلب نمایند.

3 - مولی

ماهی مولی

از دیگر ماهی های محبوب آکواریوم که برای مبتدیان مناسب است ماهی مولی نام دارد. مولی از خانواده پوکیلا هستند که اصالت آن ها به آمریکای مرکزی برمیگردد. از جمله اطلاعات مهم این ماهی شامل:

  • اجتماعی بودن: ماهی های مولی رفتار اجتماعی و دوستانه ای با هم نوعان خود و دیگر ماهیان دارد. مولی ها معمولا به صورت گروهی زندگی می کنند و در کنار یکدیگر احساس راحتی می کنند.
  • رنگ و الگوی خاص: مولی ها دارای ظاهری زیبا و جذاب هستند که معمولا در رنگ های مختلفی چون قرمز، نارنجی، زرد، سیاه و سفید یافت می شوند. در کنار رنگ ها، ماهی مولی دارای الگوهای خطی، نقطه ای هستند که ظاهر خیره کننده ای به آن ها می بخشد.
  • نگهداری آسان: مولی می تواند با کمترین میزان توجه و مراقبت رشد کند و همین موضوع می تواند مولی را به یک ماهی مناسب برای تازه کارها و مبتدیان تعریف کند.
  • مفید برای آکواریوم: مولی ها می توانند برای کاهش سطح گیاهان آلجی و آلکالینیته آکواریوم بسیار مفید باشند. همچنین این ماهی ها به عنوان محافظ گیاهان و مولفه های دیگر زندگی آکواریومی عمل کنند.

4 - دم شمشیری

ماهی دم شمشیری

یکی از زیباترین ماهی های آکواریوم آب شیرین که محبوبیت خاصی بین افراد دارد و انتخاب بسیار مناسب و عالی برای افراد مبتدی و تازه کار به شمار می رود. ماهی های دم شمشیری سرعت بالایی در تولید مثل و تکثیر دارند که اصالت آن ها به مناطق گرمسیر آمریکای مرکزی باز می گردد. در ادامه از ویژگی های ماهی دم شمشیری صحبت می کنیم.

  • ظاهر: همانطور که از نام این ماهی پیداست، دم بلند، نازک و تیزی دارد که به بدن کوچک و نحیف آن ها اضافه شده است.
  • رفتار اجتماعی: دم شمشیری ها در لحاظ رفتاری بسیار صلح آمیز و اجتماعی عمل می کنند که به طور عمومی با تمامی ماهی ها رابطه خوب و رفتار دوستانه خواهند داشت. همچنین لازم است بدانید که ماهی های دم شمشیری در گروه های کوچک زندگی می کنند.
  • تغذیه و پرورش: ماهی دم شمشیری معمولا علاقه بیشتری به غذاهای زنده نشان می دهند اما در عین حال می توانند غذای خشک یا منجمد نیز بخورند. برای نگهداری آن ها سعی کنید کلر آب را حذف کنید و آب را در دمای مناسب و ثابتی نگه دارید.

5 - تترا نئون

ماهی تترا نئون

تترا نئون یکی از ماهی های زینتی و محبوب برای آکواریوم شناخته می شود. همانطور که از نامشان پیداست این ماهی ها از خانواده تترا هستند و از دیگر گونه های این خانواده می توان به کاردینال تترا و رزبری تترا اشاره کرد که طرفداران بسیار زیادی دارند. از جمله ویژگی های برتر ماهی تترا نئون شامل:

  • مقاومت بالا: تترا نئون جزو آن دسته از ماهیانی هستند که به طور عمومی مقاومت خوبی دارند و به راحتی با شرایط آکواریوم سازگاری پیدا می کنند.
  • تغذیه آسان: ماهی تترا نئون از غذاهای مختلفی از جمله غذای خشک، زنده و منجمد به راحتی تغذیه می شوند. این امر برای مبتدیان کار را راحت می کند؛ زیرا می توانند با تست کردن انواع مختلف غذاها به بهتربن رژیم غذایی برای ماهیان خود برسند.
  • حفظ زیست محیطی آکواریوم: ماهی تترا نئون جزو ماهیان مفید و مورد نیاز برای آکواریوم هستند که می توانند به کنترل جمعیت ماهیان و حفظ تعادل زیستی این محیط کمک شایانی نمایند.
  • ظاهر جذاب: تترا نئون ها دارای بدن باریکی هستند که طول هرکدام کمتر از 4 سانتی متر است. روی بدن آن ها نوار طولی درخشان به رنگ آبی نئونی یا شبرنگ است که تا انتهای دم آن ها کشیده شده است.

6 - کت فیش

کت فیش

کت فیش یا همان لجن خوار معروف، یکی از شناخته شده ترین ماهی های آکواریوم آب شیرین است. اصالت کت فیش ها به آمریکای جنوبی باز می گردد. این گونه از ماهی ها لجن خوار هستند و با تغذیه از باقی مانده های غذا موجود در آکواریوم زندگی خود را ادامه می دهند. در ادامه ویژگی های بارز کت فیش ها را بررسی می نماییم.

  • تغذیه بی دردسر: این ماهی ها تقریبا همه چیز خوار هستند و می توانند با دهان مکنده خود آکواریوم را تمیز کنند. همانطور که بالاتر ذکر کردیم، کت فیش ها می توانند غذای خود را از باقی مانده های موجود در آکواریوم پیدا کرده و تامین نمایند؛ از این رو می تواند برای افراد مبتدی انتخاب مناسبی باشد چراکه دردسری به لحاظ تامین غذا نخواهد داشت.
  • نگهداری ساده: شاید بدانید که ساده ترین نگهداری در میان ماهی ها متعلق به کت فیش یا همان لجن خوار است. شرایط خاصی برای حضور آن ها در آکواریوم ندارد و خاصیت تمیز کنندگی، آن ها را به یک ماهی ایده آل بدل کرده است.
  • سازگاری بالا: لجن خوارها یا کت فیش ها جزو ماهیانی هستند که مسالمت آمیزی با دیگر ماهیان دارند و می توانند با شرایط متفاوت خود را وفق دهند اما به یاد داشته باشید که گونه های بزرگتر آن ها کمی خشن هستند، بنابراین آن ها را کنار ماهی های گیاهخوار دیگر رها نکنید.

7 - زبرا دانیو

کت فیش

دانیو گورخری یا زبرا دانیو یکی از ماهی هایی است که نگهداری از آن ها بسیار ساده و راحت می باشد و از این نظر برای مبتدیان و تازه کارها بسیار مناسب است. از خانواده سیپرینید ها هستند و زیبایی منحصر به فرد آن ها، این ماهیان را از دیگر هم نوعان خود جدا می سازد. برخی از ویژگی های مهم زبرا دانیو شامل:

  • طراحی زیبای ظاهری: یکی از برجستگی های برتر زبرا دانیو الگوی زییای ظاهر آن هاست. این ماهی ها دارای خطوط نقاط زیبا و رنگارنگ در تمام بدنشان است که نام زبرا یا گورخر را از همین طرح های موجود در سطح پوست آن ها گرفته اند.
  • سازگاری بالا: ماهی های زبرا دانیو در طیف گسترده ای از دما و شرایط مختلف آبی می توانند زندگی کنند و تحمل بالایی داشته باشند که می تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتدی باشد.
  • طول عمر بالا: زبرا دانیو نگهداری ساده و راحتی دارد اما اگر شرایط برای زندگی این ماهی ها کاملا مهیا باشد طول عمر آن ها به 5 سال نیز خواهد رسید.

8 - بارب

ماهی زبرا دانیو

بارب ها از جمله ماهیانی هستند که دارای گونه های متنوعی هستند و از ظاهر و رفتارهای مختلفی برخوردار می باشند. این ماهی ها دارای ویژگی های مختلف و برجسته ای هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهر متنوع: از آن جا که بارب ها در انواع مختلف و گوناگون وجود دارند، ظاهر آن ها نیز با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. بارب ها دارای ظاهرها و الگوی مختلفی هستند که شامل رنگ های مختلف، نقاط، خطوط و الگوهای دیگر است. همین موضوع آن ها را به ماهیان زینتی جذاب تبدیل کرده است.
  • رفتار های مختلف: بارب ها دارای تنوع در رفتارها و واکنش های خود هستند مانند رفتارهای گروهی، تغذیه ای و اجتماعی. برخی از بارب ها اجتماعی هستند درحالی که برخی دیگر تنها و آرام.
  • نیازهای محیطی: بارب ها نیازهای متنوعی دارند اما به طور کلی این ماهیان به آب تمیز و باکیفیت، محیط با تنوع گیاهی و مکان هایی برای مخفی شدن نیاز دارند.
  • مناسب برای انواع آکواریوم ها: بارب ها برای آکواریوم های مختلفی مناسب هستند از جمله آکواریوم های کوچک، بزرگ، مدرن و تازه تاسیس.

9 - پلاتی

ماهی بارب

پلاتی ها جزو ماهیان زیبایی هستند که علاوه بر حفظ ظاهر آکواریوم، برای افرادی که مبتدی نیز هستند بسیار مناسب می باشند. این گونه از ماهیان نیز از آمریکای مرکزی منشا گرفته اند و ظول بدن آن ها به 7 سانتی متر نیز می رسد. از جمله ویژگی های ماهی پلاتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظهر زیبا: پلاتی ها دارای رنگ و الگوهای متنوعی هستند. آن ها دارای بدن باریک، بال های طولانی و جذابی می باشند که باعث می شود آن ها را جزو ماهیان زینتی در آکواریوم به حساب آورد.
  • تکثیر: ماهی پلاتی می تواند به راحتی تولید مثل کرده و تکثیر شود که همین موضوع می تواند برای افراد تازه کار بسیار کارآمد باشد تا د راین زمینه مشکلی نداشته باشند.
  • نگهداری: نگهداری از ماهی پلاتی نیاز به شرایط خاصی ندارد و نگهداری از آن بسیار ساده است که برای افراد تازه کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • گونه های متنوع: ماهی پلاتی در گونه و انواع متنوعی وجود دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به پلاتی قرمز طلایی، پلاتی هایفین، پلاتی میکی موس، پلاتی رنگین کمانی و... اشاره کرد.

10 - فایتر

ماهی پلاتی

ماهی فایتر یا بتا فایتر، یکی از ماهیان زینتی و محبوب در آکواریوم های خانگی و آکواریوم پلنت است که می تواند زیبایی و جذابیت را به آکواریوم شما هدیه کند. منشا اصلی پیدایش ماهی فایتر به تایلند باز می گردد اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا این ماهی ها را با نام فایتر یا جنگجو می شناسند.

فایترهای نر و بالغ زمانی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند، بین آن ها مبارزه ای جدی انجام می شود که به همین دلیل معمولا نرها را به صورت تکی نگهداری می کنند. از جمله ویژگی های برتر ماهی فایتر شامل:

  • ظاهر دلربا: ماهی های فایتر، کوچک، زیبا و شکوهمند هستند. این زیبایی به دلیل وجود باله های بلند و جذاب که با پیچ و تابی خیره کننده همه تماشا کنندگان را میخکوب و مجذوب خود می کنند.
  • مناسب برای آکواریوم های خانگی: آکواریوم های خانگی اندازه نسبتا کوچک تری دارند و ماهی های بتا فایتر به دلیل اینکه در سایز و اندازه ریزی هستند برای استفاده در آکواریوم های خانگی مناسب می باشند.
  • تغذیه ساده: فایترها حساسیتی برای خوردن غذا ندارند و می توانند از غذاهای خشک و منجمد استفاده کنند.
  • نیازهای محیطی: نیازهای محیطی ماهی های بتا تقریبا ساده است و تنها با آب نسبتا گرم و ولرم با کیفیت بالا می توانند به زندگی خود ادامه دهند.

11 - آنجل

ماهی فایتر

آنجل یا فرشته ماهی ها، از ماهی های بسیار زیبا و مشهور در آکواریوم های آب شیرین و شور به شمار می رود که نسبت به ماهی های دیگر معمولا رنگارنگ تر و بزرگ تر می باشند. دلیل نامگذاری فرشته بر روی این ماهی، باله های زیبای آن هاست که این ماهی را به شکل فرشته بدل کرده است. از ویژگی های برتر این ماهی می توان موارد زیر را برشمرد:

  • زیبایی غیرقابل وصف: فرشته ماهی یا آنجل ها در انواع مختلفی به لحاظ ظاهری هستند که می توان آن ها را در انواع راه راه، سیاه سفید و سفید نقره ای یافت نمود. همچنین اندازه نسبتا بزرگی دارند که طول آن ها به 15 سانتی متر می رسد.
  • رفتار آرام: ماهیان آنجل بسیار آرام هستند و نسبت به ماهیان دیگر آکواریوم، می توانند آرامش بیشتری را در دنیای آبی کوچک شما فراهم کنند.
  • مناسب برای انواع آکواریوم ها: ماهی آنجل به دلیل آرامشی که دارند مشکلی برای شما ایجاد نخواهند کرد؛ بنابراین می توانند برای انواع مختلف آکواریوم ها مناسب باشند.

یک نکته بسیار مهم پیرامون ماهی های آنجل که لازم است بدانید این بوده که آن ها را با گوپی ها یا تترا ها نباید در یک آکواریوم قرار داد، چراکه مورد حمله قرار می گیرند و بال هایشان دچار پارگی خواهد شد اما ماهی های زبرا که نسبتا فرز هستند می توانند به راحتی از مسیر ماهی های آنجل خارج شوند.

12 - لوچ نواری

ماهی آنجل

لوچ نواری

لوچ های نواری ماهی های زینتی هستند که که منشا آن ها در مالزی است و گاها به آن لوچ پلنگی نیز می گویند. رشد آن ها درون آکواریوم نهایتا به 11 سانت می رسد و نگهداری از آن ها بسیار ساده و راحت است. لوچ های نواری نسبت به ماهی های دیگر ظاهر متفاوت تری دارد که می تواند آکواریوم شما را نسبت به دیگر آکواریوم ها متفاوت سازد.

جمع بندی

نگهداری ماهی ممکن است برای بسیاری از افراد یک فعالیت هیجان انگیز و زیبا باشد اما برای شروع هر ماهی ای نمی تواند مناسب باشد، از این رو ما در مقاله به معرفی 12 ماهی مناسب برای افراد مبتدی و تازه کارها پرداختیم. خرید ماهی های ذکر شده برای شروع کار پرورش ماهی های زینتی می تواند بسیار کم کننده، چراکه با کمترین زحمت، دانش و اطلاعات پیرامون ماهی ها، می توان یک آکواریوم زیبا داشت. همچنین شما می توانید تمامی ماهی های ذکر شده را از مرغابی تهیه کنید.


کد مطلب : 1415
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها

سایر اخبار

نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
آرشیو مطالب