10 وسیله ضروری برای به سرپرستی گرفتن و نگهداری سگ و گربه در منزل و تاریخچه نگهداری از سگ و گربه

10 وسیله ضروری برای به سرپرستی گرفتن و نگهداری سگ و گربه در منزل و تاریخچه نگهداری از سگ و گربه
امروزه حیوانات خانگی و به ویژه سگ و گربه جایگاه ویژه ای در سراسر دنیا و بین خانواده ها یافته اند. حتی در خانواده های شهری که در محیط محدود شده ای از لحاظ وسعت و دسترسی به فضای باز زندگی می کنند نیز سگ ها و گربه ها جایگاهی بسیار نزدیک به یکی از اعضای خانواده دارند

امروزه حیوانات خانگی و به ویژه سگ و گربه جایگاه ویژه ای در سراسر دنیا و بین خانواده ها یافته اند. حتی در خانواده های شهری که در محیط محدود شده ای از لحاظ وسعت و دسترسی به فضای باز زندگی می کنند نیز سگ ها و گربه ها جایگاهی بسیار نزدیک به یکی از اعضای خانواده دارند. این نزدیکی عمیق ریشه در تاریخی عمیق و طولانی دارد که حتی به عصر یخ بندان و دوران اولیه زندگی گروهی بشر باز می گردد. این تاریخ همراهی بین بشر و حیوانات اهلی در مورد سگ آن قدر طولانی است که حتی تشخیص دقیق زمان آغاز آن را دچار چالش نموده است

مطالعات ژنتیکی نشان داده است که سگ ها از گرگ خاکستری ریشه گرفته اند و تنها در بخش بسیار اندکی از DNA (ماده ژنتیکی) میتوکندری سلولی با گرگ ها اختلاف دارند. برخی از صاحب نظران انشعاب سگ ها از گرگ ها را به عنوان یار وفادار انسان به زمانی حدود هزار سال پیش نسبت داده اند. این زمان بسیار قبل از زمان آغاز یک جانشینی و کشاورزی در جوامع بشری است و عمق رابطه و نزدیکی سگ ها را با انسان نشان می دهد۱۳۰.

در مورد گربه ها کمی تشخیص زمان آغاز این همنشینی راحت تر است و در اکثر منابع زمان آغاز این همنشینی را با اطمینان بالایی به حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و مصر باستان نسبت داده اند. نقش مهمی که گربه ها برای کنترل جمعیت جوندگان و در نتیجه حفظ منابع غذایی و سلامت آن جامعه ایفا نمودند کار را به جایی رساند که جایگاهی الهه گونه در تمدن مصر باستان یافتند و آثار هنری متعددی شامل نقاشی و مجسمه با نقش گربه ها از زمان فراعنه باقی مانده است.

با توجه به این عمق رفاقت و همنشینی، جای تعجب ندارد که امروزه گربه ها و سگ ها و آسایش آنها در نزد انسان ها دارای اهمیت ویژه ای شده است. اکنون طیف گسترده ای از تدابیر و راهکارها، وسایل و مواد برای حفظ سلامت و آسایش گربه ها و سگ های اهلی مورداستفاده است که بازار گسترده و بزرگی را در سراسر دنیا شامل می شود. تنها در سال های اخیر در ایالات متحده آمریکا چیزی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار توسط صاحبان حیوانات خانگی برای نگهداری آن ها هزینه شده است که پیش بینی می شود که به راحتی در سال های آینده به مبلغی حدود بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار برسد.

اقلام موردنیاز سگ ها و گربه های خانگی در سه گروه عمده طبقه بندی می شود که ملزومات پیش از آوردن حیوان به خانه، اقلام کاملاً ضروری برای حیوان و اقلام نسبتاً ضروری یا غیرضروری را شامل می شود. آشنایی با آنها (به خصوص اقلام الزامی در قبل و حین ورود سگ و گربه به خانه) در بدو تصمیم گیری برای به سرپرستی گرفتن گربه های خانگی یا سگ های خانگی ضروری به نظر می رسد. در این نوشته سعی خواهد شده که شرحی از وسایل موردنیاز برای نگهداری سگ و گربه ارائه شود.

وسایل ضروری و پرکاربرد در نگهداری سگ و گربه خانگی

معمولاً وقتی صحبت از به سرپرستی گرفتن سگ یا گربه می شود، در مورد توله یا بچه تقریباً کم سن و سالی می شود که هنوز آشنایی و آموزش کافی را در مورد زندگی با خانواده انسانی کسب نکرده است. اینکه شاهد رشد و عجین شده سگ یا گربه خود از سن کم تا بالغ شدن کامل باشیم، بسیار خاطره انگیز و لذت بخش است، اما نگهداری آنها در خانه تا رشد کامل نیز چالش های خاص خود را به همراه دارد. راهکار اصلی برای کنترل این چالش ها در انتخاب وسایل و فضای موردنیاز برای نگهداری یک سگ یا توله سگ یا یک گربه یا بچه گربه، انتخاب وسایل و مواد مصرفی است که تا آنجا که ممکن است، آسایش حیوان را در عین کاهش اضطراب در حیوان تأمین کند. با توجه به اصل اساسی حفظ سلامت و آسایش حیوان و صاحب آن و سایر پیش نیاز های نگهداری از سگ و گربه در خانه است که لیست اقلام ضروری (جدا از خدمات و آموزش های ضروری) در ادامه معرفی خواهد شد.

بخشی از آموزش های ضروری برای به سرپرستی گرفتن سگ ها در مقاله 5 نکته اساسی در تربیت و پرورش سگ گارد یا محافظ و سایر الزامات قابل مشاهده است.

  1. آب و غذا

    بدیهی است که اولین نیاز هر موجود زنده آب و غذا است که در مورد جانداران گوشتخوار مانند سگ و گربه که دوران شیرخوارگی را سپری کرده و از شیر گرفته شده باشند، غلبه در خوراک مصرفی با گوشت قرمز و سفید است. در هر مرحله از زندگی (از تولگی و بچگی تا کهن سالی) خوراک مناسب برای آن مرحله و با توجه به چالش های احتمالی مانند حساسیت غذایی یا دیابت یا ... موردنیاز است. با توجه به این موارد و بالانس مواد مغذی لازم برای هر سگ یا گربه، نمی توان در اکثر قریب به اتفاق موارد از همان غذایی که خانواده مصرف می کنند به سگ یا گربه داد. همچنین در بدو ورود سگ یا گربه به خانه سعی می شود که از همان غذایی که تا قبل از ورود به خانه مصرف می کرده (اگر برای سلامت او مضر نبوده باشد) استفاده شود. اگر قرار به تغییر خوراک باشد، طی چند هفته و به تدریج جایگزینی خوراک قبلی با خوراک جدید، تحت نظارت دامپزشک یا فرد متخصص و مجرب انجام می شود.

    امروزه طیف گسترده ای از خوراک خشک یا تر یا تشویقی های خوراکی و مواد جویدنی قابل مصرف برای حفظ سلامت و قدرت دهان، دندان و فک در بازار وجود دارند که با توجه به جثه، سن، نژاد و یا حتی فعالیت تخصصی به طور اختصاصی فرموله شده اند. در انتخاب خوراک مناسب برای سگ یا گربه خود، با توجه به لیبل استاندارهای اخذ شده توسط محصول، لیبل مشخصات تغذیه ای و گروه سگ یا گربه ای که روی بسته بندی، آن محصول تولیدشده برای آن گروه عنوان شده است، از افراد متخصص و مجرب (به ویژه ترینر یا آموزش دهنده و یا دامپزشک متخصص سگ و گربه) جهت انتخاب خوراک مناسب مشورت گرفته شود. علاوه بر خوراک، مکمل های غذایی، داروهای خوراکی یا آشامیدنی و واکسن های لازمه را هم باید در رأس مشورت و تهیه در قبل از ورود یا بدو ورود حیوان به خانه قرار داد.

    آب تازه و تمیز را هم اصلاً و ابداً نباید مورد غفلت قرار داد و همیشه آبی دارای کیفیت برابر یا بسیار نزدیک به آب آشامیدنی انسان باید در ظرف آب مناسب و مجزا از ظرف خوراک در دسترس سگ و گربه خانگی باشد تا از سلامت حیوان اطمینان کافی حاصل شود. در برخی از منابع نیز توصیه شده که در صورت امکان چند ظرف مناسب حاوی آب تمیز و تازه در چند نقطه مناسب در خانه قرار داشته باشد تا دسترسی کامل و آسان به آب آشامیدنی حاصل شود. حتی اگر حیوانی علاقه به مصرف آب جاری دارد، آبخوری های نازل دار نیز در بازار جهت تشویق آنها به مصرف آب کافی وجود دارد. محدودیت دسترسی به آب، فقط در شرایط خاص پزشکی و با تجویز مستقیم دامپزشک محتمل است.

  2. ظروف آب و غذا

    نحوه ارائه خوراک و آب به حیوان نیز اهمیت به سزایی در سلامت و آسایش حیوان دارد. معمولاً از ظروف آب و غذای استیل ضدزنگ به عنوان یک گزینه مناسب نامبرده می شود که نظافت آنها راحت است. ظروف سرامیکی نیز رایج هستند که از نظر ثابت ماند روی زمین و چپه نشدن یا عدم لغزش روی زمین گزینه های مناسبی هستند. امروزه ظروف آب و غذای پلاستیکی نیز بسیار رایج هستند، ولی به طور معمول هرچند وقت یکبار به دلیل بو گرفتن یا جرم گرفتن و یا شکستگی نیاز به تعویض دارند. البته جویده شدن احتمالی ظروف پلاستیکی توسط سگ ها نیز محتمل است. در انتخاب ظروف آب و غذا به اندازه و ابعاد حیوان و فضای لازم برای خود حیوان و ظرف آب و غذای او نیز در کنار مناسب بودن قیمت ظروف بسته به کارایی و دوام آنها توجه شود. امروزه ظروف غذای هوشمند یا جلوگیری کننده از تند خوردن غذا نیز در بازار در دسترس هستند که برای آموزش و کنترل چاقی کاربرد وسیعی دارند.

  3. قلاده، بند قلاده و سایر وسایل مقیدسازی

    انتخاب و خرید وسایل مقیدسازی مناسب و به ویژه قلاده و بند قلاده (در کنار اقلامی مانند پوزه بند برای سگ های گارد یا نژادهای دارای خلق و خوی تهاجمی تر) از این جهت بسیار حائز اهمیت است که علاوه بر نیاز به این وسائل جهت آموزش درست و اصولی، مسئولیت پذیری در قبال جامعه و آسیب های ناشی از سگ و یا گربه به محیط و افراد در صورت عدم آموزش و مقیدسازی درست حیوان، یک اصل اخلاقی و اجتماعی اساسی برای دارندگان حیوانات خانگی است. امروزه خوشبختانه بندها و قلاده ها در اشکال و انواع مختلف که قابل شخصی سازی برای هر حیوان باشد، در بازار به وفور موجود است. در این وسایل علاوه بر مقیدسازی کافی و راحت توسط صاحب حیوان، راحتی و عدم آسیب به حیوان یک اصل اساسی است. از جهت همین راحتی است که قلاده های گردنی یا کتفی و بند آن که دارای قابلیت تنظیم و شخصی سازی هستند، بهترین امکان راحتی و البته استفاده طولانی مدت از توله تا بالغ را می دهد که از نظر اقتصادی و هزینه ای هم مهم است.

    انواع مختلفی از قلاده گردنی یا کتفی ساده یا انعکاسی و یا دارای نور ال ای دی با بندهای جمع شونده، بندهای متصل به کیسه جمع آوری فضولات، بندهای دارای دسته های راحت و پد دار و... با قیمت ها و کیفیت های مختلف در بازار برای سگ ها و گربه های سنین و جثه های مختلف موجود است. حتی قلاده های لوکس و تزئینی از جنس چرم باکیفیت در رنگ های مختلف و یا از جنس زنجیر های نقره و پلاتین نیز به راحتی در بازار در دسترس هستند که همان طور که گفته شد، قبل از توجه به زیبایی یا همپای آن باید به راحتی و ایمنی استفاده از آن برای حیوان، صاحب آن و ایجاد ایمنی در مقابل واکنش های احتمالی غیر قابل پیش بینی آن حیوان در مقابل سایر حیوانات و انسان های اطراف توجه شود.

    آوردن یک سگ یا گربه به خانه بدون داشتن وسایل مقیدکننده لازم اصولاً توصیه نمی شود. حتی توصیه شده که همیشه در کنار قلاده و بند اصلی، یک دست قلاده و بند پشتیبان نیز چه در خانه و چه در محیط عمومی در دسترس باشد. همچنین، می توان از حک کردن یا نوشتن نام و مشخصات و آدرس سگ و صاحب آن بر روی قلاده به عنوان یک راهکار شناسایی و جلوگیری از گم شدن حیوان در کنار میکرو چیپ ها و تگ ها استفاده نمود که البته در بسیاری از کشورها اکنون الزامی است.

  4. تگ ها یا میکرو چیپ های شناسایی و تعیین محل

    شاید استفاده از تگ ها یا میکرو چیپ های شناسایی و مکان یابی یک هزینه مازاد و کالای لوکس به نظر برسد. اما با توجه به موارد گم شدن و یا دزدیده شدن حیوانات که تعداد وقوع آن در طی سالهای اخیر در سراسر دنیا و ایران چندان کم نبوده است و اثرات روانی عمیقی که از دست دادن حیوان بر روی صاحب او می گذارد، آن چنان هم استفاده از این ابزار غیرضروری به نظر نمی رسد. اگر پناهگاه، فروشگاه یا فردی که حیوان را از آن تهیه نموده اید قادر به تعبیه درست و ایمن میکرو چیپ نیستند، جهت این امر به فرد دامپزشک یا مراکز دامپزشکی معتبر و مورد تأیید مراجع مربوطه مراجعه شود.

    برچسب حاوی اطلاعات را با توجه به تغییرات محل زندگی و کار یا اطلاعات تماس خود باید به روز نمود و این برچسب با تگ مکان یابی جی پی اس را به طوری که تحت هر شرایطی متصل بماند به قلاده حیوان وصل نمود. با توجه به امکان هرچند اندک پاک شدن، کنده شدن و گم شدن و البته خرابی های احتمالی، اصولاً داشتن اطلاعات تماس و تگ مکان یاب جی پی اس در کنار میکرو چیپ متصل به بدن حیوان می توانند مکمل های خوبی برای همدیگر در حفظ ایمنی حیوان باشد.

  5. مواد بستر و جایگاه دفع فضولات، جایگاه، خانه و محفظه استراحت

    در اینجا یکی از تفاوت های عمده نگهداری از سگ و گربه خود را نشان می دهد. معمولاً گربه ها وقتی یک باکس حاوی خاک یا بستر مخصوص در اختیارشان قرار گیرد، به راحتی از آن برای دفع فضولات خود استفاده می کنند و به آن عادت می کنند. اما در مورد سگ ها آموزش کافی جهت استفاده از سرویس بهداشتی و یا محل دفع فضولات لازم است. به همین جهت است که یکی از الزامات نگهداری و به گردش بردن سگ ها و به ویژه سگ های کم سن و سال و یا آموزش ندیده به همراه داشتن کیسه جمع آوری فضولات و پدهای ادرار است.

    به ویژه در زندگی آپارتمانی که فضای خانه محدود و بدون فضای باز است و نیاز به پیاده روی در محیط عمومی مانند پارک وجود دارد، این وسایل جزو ضروریات هستند. برخی بندهای قلاده قابلیت وصل شدن با کیسه های مخصوص فضولات سگ را جهت استفاده راحت و همراه داشتن در هنگام پیاده روی دارند. اصولاً یک پیش نیاز فرهنگی برای صاحبان سگ و گربه مدیریت فضولات آنها و عدم رهاسازی غیربهداشتی آنها در محیط عمومی است که عدم رعایت آن می تواند منجر به دیدگاه منفی در جامعه نسبت به حیوانات خانگی شود.

    در کنار کیسه جمع آوری فضولات و پد ادرار برای سگ و محفظه حاوی خاک بستر مناسب برای گربه که برای سگ و گربه (به ویژه کم سن و سال) مانند پوشک برای نوزاد ضروری هستند، داشتن یک محل مناسب و راحت برای استراحت نیز برای سگ و گربه جزو الزامات است. این فضا علاوه بر حس راحتی و کمک به کاهش یا رفع تنش و اضطراب، باید فضای کافی جهت چرخیدن و غلتیدن و کش دادن خود به حیوان بدهد. در طول عمر حیوان خانگی (به ویژه سگ ها)، نیاز به تعویض چند تشک یا محفظه استراحت با توجه به رشد بدنی و سن خواهد بود. اهمیت فراهم نمودن این محل استراحت به همراه تشک راحت خود را در سگ های تازه به سرپرستی گرفته شده از جهت احساس آرامش و عادت نمودن بیشتر و زودتر در محیط زندگی جدید، به طور مضاعفی نشان می دهد.

    حتی رایحه خاک بستر، تشکچه راحتی و فضای استراحت اختصاصی حیوان نیز اهمیت خاص خود را دارد و افزودن یک رایحه آشنا مانند رایحه محل قبلی نگهداری یا هم گروه های قبلی (مادر یا خواهر و برادرها و...) یا رایحه های موردعلاقه سگ ها و گربه ها می تواند بسیار به آسایش آنها در بستر و محل استراحت کمک کند. در اختیار داشتن بستر و محل استراحت اختصاصی که با اتخاذ این تدابیر حداکثر آسایش و آرامش را به حیوان دهد، به حفظ آرامش خانه و حفظ وسایل خانه از آسیب های ناشی از رفتار استرسی و یا تحرک گسترده و بیش از حد حیوان در فضای خانه نیز کمک می کند.

    امروزه طیف گسترده ای از باکس های دفع فضولات گربه، خاک بستر گربه با رایحه مناسب و جذب رطوبت بالا، تشکچه های راحتی و خانه یا باکس یا محفظه استراحت سگ و گربه، پدهای مخصوص خراشیدن با ناخن ها و... در بازار موجود است که می توان با رجوع به تجارب و توصیه های سایر دارندگان حیوانات خانگی و متخصصین امر نگهداری از حیوانات خانگی، بهترین انتخاب ممکن را انجام داد.

  6. باکس حمل و نقل سگ و گربه

    نقل و انتقال سگ و گربه خانگی (به ویژه با وسایل حمل و نقل عمومی و در مسافرت ها) نیازمند داشتن یک باکس مخصوص حمل نقل است که استانداردهای خاصی (به ویژه در حمل و نقل بین المللی) دارد و به اندازه کافی باید بزرگ باشد تا سگ یا گربه بتواند در آن خود را بچرخاند. در مورد گربه ها اگر امکان استفاده از بستر دفع فضولات هم فراهم باشد بسیار خوب است. همچنین مقاومت آن برابر ضربات و تصادفات احتمالی نیز یکی از مؤلفه های مهم در انتخاب باکس حمل و نقل سگ و گربه است. گزینه های متنوعی از باکس و کوله حمل سگ و گربه با قیمت های متنوع در بازار وجود دارند که برای انتخاب آن با توجه به جثه و نیازهای سگ و گربه خود نیاز به بررسی، مقایسه و اخذ مشورت از افراد مطلع و مجرب است.

  7. وسایل کمک آموزشی و اسباب بازی ها

    داشتن وسیله سرگرمی یا اسباب بازی که لذت بردن از بازی با آن حیوان خانگی و صاحب آن را شاد کند، یکی از مهم ترین لذت های داشتن حیوان خانگی است. گرچه انتخاب های بسیار متنوعی در دسترس است، اما انتخاب اسباب بازی هایی که هدف خاصی مانند سلامتی، آموزش و تحریک فعالیت بدنی در حیوان را دنبال کند بسیار ارزشمند است. این موضوع وقتی اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد که چاقی ناشی از تغذیه نامتناسب با فعالیت بدنی و عوارضی مانند دیابت، بیماری قلبی، فشارخون بالا حتی سرطان در حیوان خانگی مدنظر قرار گیرد. جایگاه اختصاصی خراش یا اسکرچر که معمولاً حالت یک مجموعه چند خانه ای با چند اسباب بازی توپی آویزان از آن را دارد، یک وسیله تفریحی محبوب برای گربه ها است. اکثر گربه ها اسباب بازی هایی که شکارهای محبوب آنها مانند جوندگان یا پرندگان را شبیه سازی می کند را نیز بسیار می پسندند.

    سگ ها و به ویژه توله سگ ها نیز اسباب بازی های جویدنی را دوست دارند که باید دقت نمود که تکه تکه نشوند و قطعات آنها قابل بلعیدن نباشد و فقط ساییده شوند. دقت شود که اسباب بازی هایی که شروع به خراب شدن نموده اند، جهت حفظ ایمنی حیوان دور انداخته شوند. طیف متنوعی از توپ، عروسک، تونل بازی و تاگ ها (ابزار ساخته شده از ریسمان و طناب برای بازی طناب کشی سگ ها) و... در بازار به راحتی در دسترس است، اما بهتر است در ابتدای ورود سگ یا گربه به خانه به جای تعداد زیادی از اسباب بازی ها، چند عدد اسباب بازی ایمن، بادوام و متناسب با سن را برای او خرید و در اختیارش قرار داد تا در طول زمان بازی بتوان پیوند ارتباطی و عاطفی خود را با او ایجاد و تقویت نمود.

  8. وسایل و ابزار پیرایش، نظافت پوشش بدن، دندان ها و ناخن ها

    جدا از پیرایش کامل که به صورت دوره ای و توسط فرد متخصص در پیرایش موی سگ و گربه انجام می شود و مراکز مخصوص به خود را دارد، برس و سایر وسایل پیرایش برای برس کشیدن و مرتب نمودن روزانه پوشش بدن و جلوگیری از به هم ریختگی، گره خوردن و مات شدن پوشش آنها اهمیت دارد. به خصوص در برخی نژادهای سگ و گربه که خز و پوشش متراکم و بلندی دارند، وسایل منظم نمودن و آرایش روزانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برس زدن روزانه به وسیله انواع مختلفی از برس ها از جمله برس های سیمی یا مویی یا حتی برس های دستکشی قابل انجام است که می توان از مرکز آرایش حیوانات خانگی یا فروشگاه های معتبر لوازم حیوانات خانگی در زمینه انتخاب برس مناسب مشورت گرفت. همچنین، نژادهایی از این حیوانات که گوش های بلندی دارند نیازمند بازدید و نظافت گوش ها به طور ویژه هستند.

    گرچه بسیاری از حیوانات خانگی مسواک زدن را چندان نمی پسندند و این موضوع باعث تا برخی از صاحبان حیوانات خانگی در مورد بهداشت دهان و دندان حیوانات خود سهل انگاری کنند، اما این موضوع می توان برای سلامت حیوان خانگی پرهزینه و پردردسر شود. علاوه بر معاینه و نظافت دوره ای دندان ها به وسیله دامپزشک و یا کلینیک دامپزشکی، توصیه شده که دندان های سگ و گربه به طور روزانه یا حداقل سه بار در هفته مسواک زده شوند. جهت این کار خمیردندان های مخصوص سگ ها و گربه ها با طعم هایی مطلوب آنها به فروش می رسد که کار مسواک زدن را آسان تر می کند. این خمیردندان ها مناسب مینای دندان سگ و گربه طراحی شده اند و قورت دادن آنها برای حیوان مشکل ساز نمی شود. همچنین مسواک های انگشتی یا سایر مسواک های مخصوص سگ و گربه نیز جهت سهولت در انجام این کار در دسترس هستند.

    با توجه به اینکه اکثر سگ ها و گربه ها از لمس پنجه های خود توسط دیگری خوششان نمی آید، اصلاح کردن ناخن های آن ها می تواند به کاری سخت و وقت گیر و حتی آسیب زننده تبدیل شود. اما با این حال انجام اصلاح ناخن های سگ ها و گربه ها در هر سه تا چهار هفته از طرف منابع مختلف برای حیوان ضروری دانسته شده است. موضوع دیگری که کار اصلاح ناخن ها را سخت می کند، احتمال بریدن رگ های خونی و اعصاب در ناحیه مورد اصلاح است. جهت جلوگیری از این موضوع آموزش اصلاح ناخن با استفاده از ناخن گیر مخصوص سگ و گربه توسط افراد مجرب توصیه شده است. همچنین، موادی مانند پودر استیپتیک (Styptic Powder) نیز به کنترل خونریزی احتمالی ناشی از اصلاح ناخن کمک می کند.

  9. مواد و وسایل از بین برنده بو، لکه ها و کنه ها (ضدعفونی و نظافت)

    نگه داشتن سگ و گربه در محیط های محدودتر و بسته تر مانند محیط آپارتمانی نیاز به مواد کنترل کننده و از بین برنده بو و لکه را به طور محسوسی افزایش می دهد. با توجه به اینکه ایجاد لکه، بو و کثیفی بر اثر اتفاقات تصادفی و روند نگهداری از سگ و گربه اجتناب ناپذیر است، باید پاک کننده ها، ضدعفونی کننده ها و خوشبوکننده هایی استفاده شود که در مورد ایمنی آنها برای حیوان خانگی و سطح مصرف ایمن آنها، اطمینان وجود داشته باشد. به عنوان مثال، امروزه پاک کننده های آنزیمی در بین صاحبان حیوانات خانگی از محبوبیت بالایی به دلیل ایمنی بالاتر آنها برخوردارند.

    در مورد پیشگیری کنه، کک، جرب و سایر انگل های پوستی و درونی در حیوانات خانگی نیز باید دقت عمل کافی را داشت. گزینه های نسبتاً متنوعی در بازار برای جلوگیری از بروز این مشکلات وجود دارند که قلاده های ضد کنه و داروهای ضد کنه را به طور عمده شامل می شوند. در مورد راهکارهای جلوگیری و یا درمان کنه ها حتماً از دامپزشک مشورت گرفته شود و معاینات دوره ای لازم نیز مورد غفلت قرار نگیرد.

  10. جعبه کمک های اولیه

    داشتن جعبه کمک های اولیه برای سگ و گربه می تواند در شرایط اضطراری فاصله مرگ و زندگی را رقم زند. می توان پکیج های آماده کمک های اولیه مخصوص حیوانات خانگی را خریداری نمود یا اقلام ضروری را خریداری نموده و یک بسته کمک های اولیه را با دست خود ساخت. حداقل اقلام الزامی برای جعبه کمک های اولیه حیوانات خانگی در منابع مختلف به شرح زیر اعلام نموده اند (می توان از دامپزشکان در مورد اقلام داخل بسته کمک های اولیه مشورت گرفت):

    پد گاز استریل، باند در ابعاد و ویژگی های مناسب برای سگ و گربه، دستمال مرطوب ضدعفونی کننده، پماد آنتی بیوتیک، آب اکسیژنه، موچین، دماسنج، پنبه و پدهای پنبه ای، چسب های بانداژ و چسب زخم و...

مواردی که به عنوان اقلام ضروری و اولیه جهت به سرپرستی گرفتن سگ یا گربه خانگی شرح داده شدند، می تواند با افزودن اقلامی مانند ظروف نگهداری مواد خوراکی، وسایل حفاظتی در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی، وسایل ورزشی و ... همچنان گسترش یابند. همچنین، طیف گسترده ای از خدمات لازم مانند خدمات بیمه ای، عقیم سازی، خدمات آموزشی و تمرینی، خدمات نگهداری و پانسیون و... نیز می تواند مدنظر قرار گیرد. این موارد نشان دهنده گستردگی بی حدومرز ملزومات سگ و گربه در جهان امروز است.

با توجه به گستردگی گزینه های در دسترس در گروه اقلام ضروری برای به سرپرستی گرفتن سگ و گربه خانگی و نکات مربوط به آنها، بررسی و مقایسه بین این گزینه ها قبل از تصمیم به خرید و انتخاب بهترین گزینه ها از لحاظ کارایی و قیمت، یک الزام اولیه و اساسی به نظر می رسد. گرچه این کار سخت و وقت گیر به نظر می رسد، اما اکنون وب سایت و اپلیکیشن مرغابی امکان انجام این امر بسیار مهم را به سهولت در اختیار علاقه مندان به سگ و گربه خانگی قرار داده است و البته در کنار آن خدمات مشاوره ای تخصصی را نیز به عنوان اولین مرجع جامع برای این کار در اختیار قرار داده است تا بهترین نتیجه ممکن برای مخاطبین این اپلیکیشن و وب سایت فراهم گردد.


کد مطلب : 95
10 وسیله ضروری برای به سرپرستی گرفتن و نگهداری سگ و گربه در منزل و تاریخچه نگهداری از سگ و گربه

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها

سایر اخبار

نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
آرشیو مطالب