معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان

معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان
بهترین و برترین نژاد سگ نگهبان کدام اند؟ معرفی 10 نژاد سگ ایرانی و جهانی محبوب (ژرمن شپرد، سرابی، دوبرمن و آکیتا) + تاریخچه، ظاهر، شخصیت و بیماری سگ گارد

چه سگ هایی جزو نژادهای برتر و محبوب سگ نگهبان در ایران و جهان است؟ آنها چه ویژگی های ظاهری و شخصیتی دارند؟ تاریخچه این نژادهای برتر ایرانی و جهانی چگونه بوده است؟ اگر علاقه مند به دانستن پاسخ سوالات گفته شده هستید و شما هم می خواهید بدانید چه نژادهایی جزو نژادهای محبوب سگ گارد می باشد، به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی 10 مورد از نژادهای پر طرفدار سگ نگهبان بپردازیم.

به چه سگی، سگ نگهبان یا سگ گارد گفته می شود؟

سگ نگهبان یا سگ گارد چیست

سگ ها از خیلی سال پیش از انسان ها محافظت می کردند که نیاز ما به امنیت، همراهی و وفاداری سگ ها از آن زمان تا کنون تغییر چندانی نکرده است و سگ نگهبان را به یک انتخاب محبوب برای محافظت از عزیزان و دارایی هایمان تبدیل کرده است. سگ های نگهبان زمانی که حس کنند صاحبشان در خطر است با پارس کردن او را آگاه می سازند یا خودشان دست به کار می شوند و از او مراقبت می کنند.

سگ های نگهبان معمولا ظاهری ترسناک و غول پیکر داشته اما همچنان به محبت و عشق از سمت صاحبان خود احتیاج دارند.

بهترین نژاد سگ نگهبان ایرانی: دوبرمن پینچر (Doberman Pinscher)

سگ نگهبان نژاد دوبرمن پینچر

شاید برای ما ایرانیان بیشتر از هر نژادی حتی برای کسانی که در زمینه پرورش سگ فعالیت ندارند اشنا باشد. در آخرین نظر سنجی که 5 سال پیش انجام شد، این سگ در رتبه شانزدهمین نژاد پرطرفدار در دنیا قرار گرفت. همچنین برای نیروی های نظامی به علت یاد گیری بسیار سریع اعتماد به نفس بالا و وفادار بودن مورد استقبال بسیاری قرار میگیرد. جالب است بدانید که این نژاد در مقایسه با نژاد های دیگر مواردی که باعث آسیب رساندن به انسان گردیده است بسیار کمتر می باشد.

تاریخچه

در کشور آلمان در یکی از شهر های آن (آپولدا) مامور مالیات بنام کار فردریش لوییس دوبرمن زمانی که مالیات را دریافت میکرد برای جلوگیری دزدی راهزنان در مسیر از این سگ استفاده میکرد و به افتخار این فرد اسم دوبرمن برای این نژاد انتخاب شد. نژاد این سگ از تلاقی بین نژادهای ژرمن پینچر، روتوایلر و تریر های سیاه و قهوه ای مایل به زرد می باشد.

ویژگی های ظاهری

  • سگ نر دوبرمن پینچر

    قد: 71- 68 سانتی متر

    وزن: حدودا 32 کیلوگرم

  • سگ ماده دوبرمن پینچر

    قد: مشابه جنسیت نر آن

    وزن: 27 تا 29 کیلوگرم

سگ دوبرمن قدی بین 61 تا 71 سانتی متر دارد و وزن آن بین 27 تا 45 کیلوگرم می باشد. معمولا به رنگ های مشکی و قهوه ای هستند. بدن انها دارای عضلات قوی است و استقامت، سرعت و قدرت دوندگی بالایی دارند. طول عمر سگ دوبرمن معمولا بین 10 تا 13 سال است.

ویژگی های شخصیتی

سگ نژاد دوبرمن، یک سگ عضلانی خوش اخلاقی است که به وفاداری، نترسی و فداکاری معروف است. شخصیت سگ دوبرمن به دلیل تمایل به جذب نظر صاحبان، سطح انرژی بالا، تمایل به محبت کردن و اطلاعت شناخته شده است. به دلیل عضلانی بودنشان تمایل زیادی به ورزش منظم دارند. آموزش برای محافظ بودن باید هر چه زودتر برایشان انجام شود و از آنجایی که بسیار باهوش اند سریع یاد می گیرند.

بیماری های رایج

یکی از بزرگترین مشکلات سگ دوبرمن دندان درد می باشد که به علت جذب چربی روی دندان از دوسالگی به بعد این عارضه رخ میدهد. وجود بیماری های دیگری مثل چاقی، انگل، عفونت و بیماری قلبی از دیگر موارد شایع در این نژاد می باشد.

برترین نژاد سگ نگهبان ایرانی: آکیتا (Akita)

سگ نگهبان نژاد آکیتا

آکیتا یک نژاد سگ بزرگ از ژاپن است. آنها به وفاداری، شجاعت و استقلال معروف اند و آکیتا در اصل برای شکارهای بزرگ همچون گراز و خرس پرورش داده شده بودند و به عنوان سگ نگهبان نیز استفاده می شدند. . در مورد وفاداری این نژاد حتما قصه هاچیکو را شنیده اید. زمانی که صاحبش فوت کرد او هر روز به مدت 9 سال در ایستگاه قطار منتظر صاحبش بود تا زمانی که در 11 سالگی جانش را از دست داد.

تاریخچه

بعد از تبعید شاهزاده ژاپنی به یک جزیزه در این کشور (آکیتا) و دستور او مبنی بر اهلی کردن سگ برای نگهبانی در نهایت منجر به اهلی کردن نژاد آمیخته ای به نام آکیتا شد. این سگ از خانواده سلطنتی ژاپنی محافظت می کرد و با آنها به شکار پرندگان یا خرس ها می رفت و بعدها این نژاد توسط زنی به آمریکا نیز معرفی شد.

ویژگی نترس بودن سگ آکیتا زمانی که یک توله ببر سوماترایی یتیم شد، در باغ وحش لندن اثبات شد. آنها می دانستند که آکیتا نمی ترسد و می تواند در بازی هایی شرکت کند که به توله ببر در درس های ضروری زندگی کمک کند.

ویژگی های ظاهری

  • سگ نر آکیتا:

    قد: 71- 66 سانتی متر

    وزن: 58- 38 کیوگرم

  • سگ ماده آکیتا:

    قد: 66- 60 سانتی متر

    وزن: 50- 31 کیلوگرم

منشاء سگ آکیتا را به مناطق کوهستانی نسبت می دهند. به واسطه همین محل زندگی، پوشش بدن آن مثل سگ ژرمن شپرد یا سگ هاسکی سیبری از موهای دو لایه تشکیل شده است. آکیتا به رنگ های سیاه، سفید، شکلاتی و ترکیبی از سیاه و سفید مشاهده شده است. بدن آکیتا از خز زیادی پوشیده شده است در نتیجه ریزش موی فراوانی دارد. عمر آکیتا بین 10 تا 12 سال است.

ویژگی های شخصیتی:

می توان گفت که سگ آکیتا از لحاظ استقلال شخصیتی و سلطه گر بودن سرآمد تمام سگ ها است. در ارتباط گیری با صاحب خود بسیار عالی اما در ارتباط با افراد بیگانه اصلا خوب نیست. دارای غریزه نگهبانی قوی، جسور، با اراده، لجبازی و هوش بالا است اما در ابتدای دوره، آموزش پذیرش پایینی دارد که باید این را در مورد نژاد آکیتا بدانید. سگ آکیتا نیاز به ورزش مداوم دارد که مدت زمانی طولانی را شامل نمی شود ولی به صورت روزانه باید باشد.

علی رغم باور رایج که آنها هرگز پارس نمی کنند، در واقع پر سر و صدا هستند و به غر زدن و ناله کردن معروفند و اگر شرایط ایجاب کند شروع به پارس کردن می کنند. آکیتا که به طور طبیعی محافظ است اگر اجازه داده شود رفتار تهاجمی از خود نشان می دهد.

بیماری های رایج

آکیتاها به طور کلی سالم هستند اما مانند همه نژادهای سگ، مستعد ابتلا به برخی بیماری ها هستند. نفخ معده مخصوصا زمانی که غذایشان را سریع بخورند و بعد آب نوشیده و شروع به ورزش و تحرک زیاد کنند. اگر شکم آکیتا ورم کرده باشد و بزاق دهانش بیش از حد باشد نشان دهنده نفخ می باشد که باید سریعا یک دامپزشک معاینه کند.

محبوب ترین نژاد سگ نگهبان ایرانی: مالینویز بلژیکی یا بلژین شپرد (Belgian Malinoise or Belgian Shepherd)

سگ نگهبان نژاد مالینوز بلژیکی

ممکن است فیلم "سگ 2020" را دیده باشید که در این فیلم سگ مالینویز بلژیکی محافظ و همراه بودن او را نشان می دهد.

تاریخچه

در منطقه مالینویز بلژیک یکی از بهترین نژاد های سگ نگهبان به دنیا معرفی شد که به علت وجود گله های دام بسیار زیاد در این کشور و احتیاج دامداران به نگهبانی سگ گله ایجاد و گسترش یافت. سگ نژاد بلژین شپرد پسر عموی ژرمن شپرد لقب گرفته است.

ویژگی های ظاهری

  • سگ نر بلژین شپرد:

    قد: 60- 56 سانتی متر

    وزن: 36- 27 کیلوگرم

  • سگ ماده بلژین شپرد:

    قد: 66- 61 سانتی متر

    وزن: 27- 18 کیلوگرم

سگ مالینویز بلژیکی یک سگی با جثه قوی است و نگهداری آن به کودکان، افراد مسن و بی تجربه در نگهداری سگ پیشنهاد نمی شود. سگ بلژین شپرد معمولا بین 14 تا 16 سال عمر می کند.

ویژگی های شخصیتی

سگ نژاد بلژین شپرد یک نژاد باهوش و دارای آموزش پذیری بالا است که به دلیل کاربرد آن در گله داری، این ویژگی ها بسیار به درد می خورد. همچنین، پر انرژی، فعال و یک سگ نگهبان فوق العاده دارای ویژگی تطبیق پذیری بالا با نیازهای ورزشی نیز است که آن را جزو بارزترین مشخصات این نژاد به کار می برند. در کارهای پلیسی با توجه به جثه متوسط و شخصیت محافظ گونه ای که دارد بسیار کارآمد است. روازنه به چند ساعت ورزش نیاز دارند تا به سگی خوش اخلاق و آرام تبدیل شود. این نژاد نسبتا در هوای سرد مقاوم است و تحمل هوای گرم ندارد.

بیماری های رایج

مالینویز بلژیکی مستعد ابتلا به دیسپلازی لگن است

بهترین نژاد سگ گارد ایرانی: روتوایلر (Rottweiler)

سگ نگهبان نژاد روتوایلر

در گذشته از این سگ های قوی برای کشیدن گاری های پر از گوشت در بازار استفاده می شد اما امروزه سگ های روتوایلر به تطبیق پذیری خود مشهود هستند و در نقش های سگ نگهبان، جست و جو و نجات قرار می گیرند.

تاریخچه

سابقه این نژاد به شهر روتوایل در کشور آلمان و در زمان امپراطوری روم باز می گردد که در دسته سگ های مناسب برای گله داری جای گرفته اند. با توجه به صفات خاص این نژاد به عنوان یک سگ نگهبان تایید می شود و به دلیل داشتن ذات نجیب و با وقار او را نجیب زاده نامیده اند. در حال حاضر سگ های روتوایلر در سه دسته آلمانی، آمریکایی و رومی قرار می گیرند.

ویژگی های ظاهری

  • سگ نر روتوایلر

    قد: 69- 61 سانتی متر

    وزن: 60- 50 کیلوگرم

  • سگ ماده روتوایلر

    قد: 62- 56 سانتی متر

    وزن: 48- 35 کیلوگرم

سگ روتوایلر نسبت به سایر نژادهای سگ نگهبان کمی سنگین تر است اما هنگام عملیات سریع عمل می کند. او 42 دندان دارد و در مبارزات به خوبی استفاده می کند. رنگ های مشکی- خرمایی و مشکی مایل به قهوه ای از رنگ های مشاهده شده برای سگ روتوایلر است و او معمولا بین 8 تا 10 سال عمر می کند.

ویژگی های شخصیتی

دم کوتاه و افقی و پاهای کمی به عقب کشیده شده باعث می شود این سگ همواره ظاهری آماده دفاع داشته باشد. سگ روتوایلر در انجام وظیفه و عدم ترک محل خدمتش بسیار وقت شناس است و با اینکه ذاتا پرخاشگر نیست اما در محافظت و نگهبانی فوق العاده است. آموزش مداوم، اجتماعی شدن زود هنگام و ورزش منظم بسیار موثر است.

از لحاظ اخلاقی بین جنسیت نر و ماده سگ روتوایلر تفاوت هایی است. سگ نر روتوایلر ساکت اما مراقب است و محیط اطراف خود را دائم ارزیابی می کند که خطری تهدید نکند در صورتی که کنترل سگ ماده روتوایلر کمی آسان تر است و محبت آمیزتر می باشد.

بیماری های رایج

عموما سگ های روتوایلر سالم هستند اما ممکن است مانند سایر نژادها مبتلا به بیماری شوند. دیسپلازی هیپ و دیسپلازی آرنج از بیماری های رایج ارثی برای آنها می باشد.

بهترین نژاد سگ محافظ ایرانی: کوموندور (Komondor)

شما کافی است فقط یکبار سگ کوموندور را ببینید! برای کل سال های زندگی تان چهره او از ذهنتان هرگز خارج نمی شود. بدن خز دار سفید او که شباهت زیادی به بدن گوسفند دارد باعث شده تا در گله های گوسفند قرار گیرد و از آنها محافظت کند.

تاریخچه

نام های دیگر این نژادهای کومون ماپ مجارستانی، سگ گله مجارستانی یا موپ داگ است. این نژاد توسط کومون ها که مردم کوچ نشینی بودند به مجارستان و دنیا شناسانده شدند. حمله مغول ها با تمام خرابی هایی که با خود داشت به گسترش نژاد کوموندور کمک کرد ولی متاسفانه بسیاری از سگ های کوموندور در جنگ جهانی دوم از بین رفتند.

ویژگی های ظاهری

  • سگ نر کوموندور

    قد: 78- 69 سانتی متر

    وزن: 59- 45 کیلوگرم

  • سگ ماده کوموندور

    قد: 73- 63 سانتی متر

    وزن: 50- 36 کیلوگرم

بدن سگ کوموندور با یک کت کامل از پشم دارای نمای حالت بافته شده، پوشیده شده است و اگر از کنار به او نگاه کنید مستطیل به نظر می رسد. دمی باریک با پیچی کوتاه، سری پهن با پوزه ای کوتاه و بینی و لب سیاه رنگی دارد. عموما سگ های نژاد کوموندور بین 10 تا 12 سال عمر می کنند.

ویژگی های شخصیتی

به عنوان سگ نگهبان، سگ کوموندور کمی آرام است ولی هنگام بروز مشکل بدون هیچ ترسی دفاع می کند. این سگ در مواجه با صاحب و افراد خانواده مهربان بوده ولی نسبت به افراد غریبه محتاطانه رفتار می کند. از دیگر ویژگی های برتر سگ کوموندور به قدرت بی نظیر، سرعت بالا و مسئولیت پذیری او اشاره کرد. توله سگ های کموندور به زمان قابل توجهی برای بالغ شدن احتیاج دارند که حدودا 3 سال است اما زمانی که به بلوغ رسیدند شخصیتی آرام و فداکار پیدا می کنند.

بیماری های رایج

نفخ معده ممکن است در برخی از سگ های نژاد کومندور مشاهده شود که منجر به حس درد های شدید در ناحیه شکم می شود. معاینات منظم دامپزشکی، رژیم غذایی مغذی و ورزش منظم به کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک می کند.

پر طرفدارترین نژاد سگ نگهبان ایرانی: ژرمن شپرد (German Shepherd)

سگ نگهبان نژاد ژرمن شپرد

سگ نژاد ژرمن شپرد به هوش باور نکردنی و وفاداری معروف است که به دلیل ذات کاری که دارد اغلب نقش های حفاظتی، اجرای قانون و پزشکی قانونی را بر عهده می گیرد. سگ نژاد ژرمن شپرد به واسطه بازی در فیلم "کارآگاه رکس" به شهرت رسیده است و در کشور انگلیس جزو 5 نژاد محبوب است.

تاریخچه

منشا نژاد ژرمن شپرد به اواخر قرن 19 میلادی باز می گردد. در جنگ جهانی اول ژرمن شپردها استعداد خود را به عنوان سگ صلیب سرخ، پیام رسان، نجات دهنده و نگهبان ثابت کردند. این نژاد در طول جنگ و پس از جنگ مورد استقبال ایالات متحده قرار گرفت زیرا در طول جنگ نیروها هوش و شجاعت این سگ را تحسین کردند. در ایران شپردهای پلاس یا دورگه بیشتر یافت می شود اما بیشتر شپردهای خالص از کشورهای اروپایی وارد کشور می شود.

ویژگی های ظاهری

  • سگ نر ژرمن شپرد

    قد: 66- 60 سانتی متر

    وزن: 40- 30 کیلوگرم

  • سگ ماده ژرمن شپرد

    قد: 60- 55 سانتی متر

    وزن: 32- 22 کیلوگرم

سگ ژرمن شپرد به رنگ های مشکی و ترکیب مشکی- قهوه ای می باشد و معمولا بین 9 تا 13 سال عمر می کند.

ویژگی های شخصیتی

شخصیت ژرمن شپرد طوری است که کمی سخت با انسان جدید ارتباط برقرار می کند اما زمانی که پیوندی عمیق ایجاد کند وفاداری خود را اثبات می کند. طبیعتا وقتی اموزش را از سنین پایین آغاز کنید به واسطه خلق و خوی نگهبانی و محافظت خوبی که دارد در کنار حیوانات و اعضای خانواده عملکرد بهتری دارد . اگر شما در آپارتمان زندگی می کنید برخی منابع عنوان نموده اند که می تواند یک گزینه مناسب برای شما هم باشد البته به دلیل فضای کوچک آپارتمان سگ ژرمن شپرد به پیاده روی و ورزش روزانه نیاز خواهد داشت.

توانایی سگ ژرمن شپرد در هشدار دادن به افراد کم شنوا و یافتن افراد گیر کرده در بهمن بی نظیر و شگفت انگیز است.

بیماری های رایج

مشکلات اساسی نژاد سگ ایرانی ژرمن شپردها دو مشکل مفاصل لگن یا کپل و مفصل آرنج است. بیماری های خونی، گوارشی، اگزما و صرع نیز در درجه بعدی از نظر شیوع و اهمیت در این نژاد قرار دارند.

برترین نژاد سگ گارد ایرانی: رودژین ریج بک (Rhodesian Ridgeback)

سگ نگهبان نژاد رودژین ریج بک

سگ رودژین ریج بک، یک نژاد سگ خوش تیپ است که بدنی عضلانی و ورزشکاری دارد.

تاریخچه

یک نژاد بومی مناطق جنوبی آفریقا و کشور آفریقای جنوبی است که هنگام مهاجرت مردم هلند و آلمان به این منطقه در حدود پنج قرن پیش همراه با خود چند نژاد سگ مثل دانمارک های بزرگ سالوو ماستیف ها را به آنجا بردند. به مرور زمان این سگ ها با سگ های بومی آقریقا و کشور زیمباوه بنام هوتنتو آمیخته شدند و اولین رودژین ریج بک ها به وجود آمدند. در مجموع، خاستگاه این سگ را به آفریقا نسبت میدهند. از این سگ اساسا برای شکار، نگهبانی از مزارع و حیوانات استفاده می شد.

ویژگی های ظاهری

  • سگ نر رودژین ریج بک

    قد: 68- 63 سانتی متر

    وزن: 45- 36 کیلوگرم

  • سگ ماده رودژین ریج بک

    قد: 66- 61 سانتی متر

    وزن: 36- 27 کیلوگرم

موهای براق و صاف از زیبایی های سگ رودژین ریج بک می باشد و غالبا فقط به رنگ قهوه ای یک دست مشاهده شده است. عمر سگ رودژین ریج بک بین 9 تا 15 است.

ویژگی های شخصیتی

سگ رودژین ریج بک در تولگی بسیار پر شور و فعال است و محافظ خوبی برای شما خواهد بود زیرا با یک پارس متفاوت شما را از خطر آگاه می سازد. بهتر است در زمان آموزش، اجتماعی شدن او با قرار گرفتن محیط های مختلف را نیز مد نظر قرار دهید. سگ نژاد رودژین ریج بک چابکی فوق العاده و ارتباط بسیار قوی با اعضای خانواده دارد.

بیماری های رایج

زمینه بیماری در این سگ رودژین ریج بک بسیار کم و به اصطلاح سگ سالمی است اما اصلی ترین مشکل بیماری آنها ناهنجاری های مفاصل و عملکرد غده تیروئید است.

خاص ترین نژاد سگ نگهبان ایرانی: ماستیف تبتی (Tibetan Mastiff)

سگ نگهبان نژاد ماستیف تبتی

ماستیف های تبتی سگ های بزرگ، چابک و قوی اند که پوشش موی جذابی مانند یال شیر در نزدیکی گردن خود دارند. این سگ ها هزاران سال پیش برای محافظت از زمین های بزرگ اهلی شدند و این غریزه را حفظ کردند زیرا از خانواده و دارایی آنها محافظت می کنند. سگ های ماستیف تبتی به ویژگی وفاداری و ظاهر سلطنتی خود بسیار محبوب هستند.

تاریخچه

این نژاد بسیار قدرتمند برای محافظت از راهبه ها در معابد و صومعه های بودیان که اکثرا خارج از شهر بود استفاده می شد تا از آنها در برابر حیوانات وحشی مثل خرس و گرگ محافظت کند. خاستگاه آنها را به فلات تبت یا ارتفاعات کوه های هیمالیا نسبت می دهند. بعد ها سگ ماستیف تبتی توسط شاهزاده کشور ولز به انگلستان برده شد.

ویژگی های ظاهری

  • سگ نر ماستیف تبتی

    قد: 76- 66 سانتی متر

    وزن: 71- 61 کیلوگرم

  • سگ ماده ماستیف تبتی

    قد: 71- 61 سانتی متر

    وزن: 54- 34 کیلوگرم

سگ های ماستیف تبتی نیاز به نظافت زیادی ندارد و برس نرم و شانه پهن برای این کار مناسب است زیرا پوشش بدن او بسیار ضخیم و پر پشت می باشد. رنگ های مشکی، کرم، قهوه ای و خاکستری برای این سگ دیده شده است. طول عمر سگ ماستیف تبتی بین 10 تا 12 سال تعیین شده است.

ویژگی های شخصیتی

ماستیف تبتی یک محافظ به تمام معناست که با هوش و دارای روحیه مستقلی است. به رغم جثه و ظاهری که دارند، با بچه ها روابط بسیار خوبی می توانند برقرار کنند. آموزش های آنها باید مستمر و و مداوم باشد و نیاز به فعالیت های بدنی زیادی ندارد. از ویژگی های این نژاد پارس کردن زیاد است و برای آپارتمان مناسب نیست. همچنین، برای کسانی که سگ نداشته اند گزینه مناسبی برای آغاز تجربه داشتن یک سگ نیستند. در سن بالا فعالیت کمی دارند اما در ابتدای زندگی پر جنب و جوش هستند.

بیماری های رایج

شرایط سلامتی برای سگ های ماستیف تبتی کمی با شرایط ایده آل فاصله دارد و مستعد مشکلاتی هستند. از جمله، مشکلات مفصلی و غشای مردمک چشم در آنها شایع است.

وفادارترین نژاد سگ نگهبان ایرانی: بول ماستیف (Bull Mastiff)

سگ نگهبان نژاد بول ماستیف

سگ بول ماستیف یک سگ عضلانی و بزرگ است که طبیعتی ملایم و وفادار دارد اما با این حال محافظ خوبی برای خانواده خود است. آموزش این نژاد بسیار خوشحال کننده است زیرا آنها تمایل به یادگیری و خوشحال کردن صاحبان خود را دارند.

تاریخچه

اولین محل پیدایش سگ بول ماستیف را به انگستان نسبت می دهند و در اوایل قرن بیستم از تلاقی بین ماستیف انگلیسی و بول داگ انگلیسی جهت نگهبانی از دارایی ها و کمک به شکارچیان به وجود آمده است. هدف از این کار ایجاد این سگ بزرگ، بی باک و سریع برای یافتن شکارچیان غیر قانونی بود.

ویژگی های ظاهری

  • سگ نر بول ماستیف

    قد: 59- 50 سانتی متر

    وزن: 69- 64 کیلوگرم

  • سگ ماده بول ماستیف

    قد: 41- 54 سانتی متر

    وزن: 66- 61 کیلوگرم

رنگ فندقی روشن برای سگ بول ماستیف جزو رنگ های خاص اوست. سن 8 تا 10 سال طول عمر این سگ می باشد.

ویژگی های شخصیتی

سگ بول ماستیف نگهبان فوق العاده ای است ولی به طور همزمان به دلیل تعامل خوب با کودکان برای خانواده هایی که بازی کردن سگ با بچه هایشان مهم است، انتخاب خوبی می تواند باشد. از نیاز های اساسی آنها می توان به نیاز به ورزش روزانه به مدت حداقل 40دقیقه اشاره نمود. همچنین، تمایل زیاد به خروپف، پارس کردن و کندن زمین جزو ویژگی های سگ بول ماستیف است.

بیماری های رایج

پارگی رباط صلیب زانو یک آسیب شایعی است که سگ های چاق و مسن به آن دچار می شوند و منجر به لنگیدن پای عقب سگ بول ماستیف می شود.

مجبوب ترین نژاد سگ گارد ایرانی: سرابی

تاریخچه

قوی ترین و شناخته شده ترین سگ نگهبان نژاد خالص در ایران در کنار یک یا دو نژاد دیگر است. آنها جثه غول پیکر و پرهیبتی دارند که متاسفانه همین امر باعث شده امروزه سگ های خالص این نژاد (به خصوص در نقاط شهری) کمتر یافت شود . در مورد تاریخچه سگ سرابی و چگونگی ورود به ایران منابع دقیقی در دسترس نیست ولی گفته می شود از زمان اشکانیان این سگ در دست اغنیا و فرمانروانیان بوده تا جایی که در کشورهای همسایه نیز مانند تعدادی از نژادهای اسب ایرانی زبانزد و شهره عام و خاص بوده اند.

ویژگی های ظاهری

  • سگ نر سرابی

    قد: 90- 75 سانتی متر

    وزن: 90- 70 کیلوگرم

  • سگ ماده سرابی

    قد: 80- 65 سانتی متر

    وزن: 70- 50 کیلوگرم

رنگ زرد یا نارنجی از رنگ های دیده شده برای سگ سرابی است. از دور کمی شبیه به سگ بولداگ است اما بدن سگ سرابی عضلانی تر و صورت استخوانی و باریک تری نسبت به بولداگ دارد. او بین 12 تا 15 سال عمر می کند.

ویژگی های شخصیتی

سگ سرابی محافظ خوب و پر قدرتی برای انسان هاست و از آنجا که بسیار مسئولیت پذیر می باشد، اگر خطری شما را تهدید کند او دست به کار می شود. اعتماد به نفس خوبی دارد و بسیار سریع و چابک است به طوری که این ویژگی منجر به محبوبیت او شده است.

بیماری های رایج

سگ سرابی نیز مانند اغلب سگ ها در حالت کلی سالم است اما گاها به بیماری هایی همچون دیسپلازی هیپ و آرنج و مشکلات مفصلی دچار می شود.

نتیجه گیری

سگ نگهبان بر خلاف سگ های خانگی مانند امریکن بولی، شیتزو و ... که در آپارتمان نگه داری می شود، نیاز به زندگی در فضای بزرگ دارند که به راحتی ورزش کنند تا بدن عضلانی خود را حفظ کنند و در مواقع لزوم وارد عملیات شوند. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است هرگز گیاهان سمی برای سگ را در اطراف او قرار ندهید زیرا ممکن است با مصرف آنها مسموم شده و گاها به مرگ نیز دچار شود. از طرفی شما به عنوان صاحب سگ باید غذاهای ممنوعه سگ را بشناسید و از تهیه آن برای سگ نگهبان خود خودداری فرمایید.

شما برای محافظت و نگهداری از نژاد سگ نگهبان ایرانی به یکسری از بهترین لوازم نگهداری پت همچون قلاده و باکس حمل و نقل نیاز دارید تا هنگام پیاده روی و در مسافرت مشکلی نداشته باشید. اگر هم جزو افراد تازه کار هستین که برای اولین بار قصد نگهداری از سگ نگهبان را دارید و نمی دانید چه نژادی را انتخاب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه کار را مطالعه فرمایید.


کد مطلب : 1466
معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان
سرفصل ها

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر
حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر
همه چیز درباره مرغ عشق؛ راهنمای جامع نگهداری و مراقبت
همه چیز درباره مرغ عشق؛ راهنمای جامع نگهداری و مراقبت
تغذیه سالم عروس هلندی: چه غذایی برای عروس هلندی مناسب است؟
تغذیه سالم عروس هلندی: چه غذایی برای عروس هلندی مناسب است؟
همه چیز درباره ماهی گوپی که باید بدانید!!!
همه چیز درباره ماهی گوپی که باید بدانید!!!
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی بدون برق + لوازم مورد نیاز
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی بدون برق + لوازم مورد نیاز
مشخصات سگ نژاد سرابی چیست؟ چگونه او را تربیت کنیم؟
مشخصات سگ نژاد سرابی چیست؟ چگونه او را تربیت کنیم؟
نگهداری از ماهی فایتر + غذای مناسب و روش های تکثیر
نگهداری از ماهی فایتر + غذای مناسب و روش های تکثیر
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان و خانگی
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان و خانگی
معرفی 130 اسم سگ نر محبوب و ترند+ معنی و تلفظ
معرفی 130 اسم سگ نر محبوب و ترند+ معنی و تلفظ
معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان
معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان

سایر اخبار

سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
 ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
آرشیو مطالب