8 مزیت سونوگرافی در دام نسبت به سایر روش های تشخیص آبستنی و سایر نکات مهم

8 مزیت سونوگرافی در دام نسبت به سایر روش های تشخیص آبستنی و سایر نکات مهم
سونوگرافی در حیوانات تقریباً هم زمان با استفاده از این روش در انسان آغاز گشته است. با اینکه یک دانشمند روسی برای اولین بار در سال 1928 میلادی از امواج فراصوت (اولتراسوند) برای تصویربرداری استفاده نمود و دستگاه ابداعی او توان تولید تصاویری سایه مانند داشت که قابل تفسیر و بررسی بودند.

در مقاله " اصول سونوگرافی در اسب و موارد مهمی که باید در مورد آن در نظر گرفت" به اصول اساسی سونوگرافی یا تصویربرداری به روش اولتراسوند و نکات مهمی که در مورد سونوگرافی در اسب باید مدنظر قرار گیرند، پرداخته شد. در این مقاله علاوه بر بررسی اجمالی تاریخچه استفاده از تصویربرداری اولتراسوند در حیوانات و دام، به نکات مهم سونوگرافی در دام ها پرداخته خواهد شد. اگرچه استفاده از امواج صوتی برای مشخص نمودن محل اجسام از اواخر قرن هجدهم میلادی آغاز گشت، اما بر اساس آنچه در منابع آمده است، سونوگرافی در حیوانات تقریباً هم زمان با استفاده از این روش در انسان آغاز گشته است. با اینکه یک دانشمند روسی برای اولین بار در سال 1928 میلادی از امواج فراصوت (اولتراسوند) برای تصویربرداری استفاده نمود و دستگاه ابداعی او توان تولید تصاویری سایه مانند داشت که قابل تفسیر و بررسی بودند، اما تمرکز او بیشتر بر روی بررسی ساختارهای فلزی بود تا اینکه بررسی های پزشکی یا دامپزشکی را مدنظر قرار دهد.

"

یکی از اولین کسانی که در کاربردهای پزشکی از امواج اولتراسوند استفاده نمود، دانشمند آمریکایی با نام جورج لودویگ بود که در تحقیقات خود از این روش برای سنجش سنگ های صفراوی استفاده نمود. تقریباً هم زمان با اولین استفاده ها از روش سونوگرافی برای مقاصد پزشکی در سال 1956، یکی از اولین سوابق استفاده از امواج اولتراسوند یا فراصوت در دام ها به ثبت رسید که در آن محققین کالج A&M در کلرادو از این روش برای بررسی ضخامت چربی پشت در گاوهای پرواری یا گوشتی استفاده نمودند. تقریباً هم زمان با این رخداد، در اروپا نیز از روش اولتراسونوگرافی یا سونوگرافی برای تخمین ضخامت چربی پشت استفاده شد. برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه کرنل در آمریکا نیز علاوه بر تخمین ضخامت چربی پشت از این روش برای اندازه گیری توده عضلانی نیز استفاده نمودند تا دقت تخمین ترکیب توده بدنی را بالاتر ببرند.

"

8 مزیت سونوگرافی در دام نسبت به سایر روش های تشخیص آبستنی و سایر نکات مهم

با توجه به اینکه در همان سال 1956 میلادی نیز توجه دانشمندان علم پزشکی بر روی استفاده از اولتراسونوگرافی یا اصطلاحاً سونوگرافی برای کاربردهایی مانند تعیین قطر سر جنین بود، به سرعت استفاده از روش سونوگرافی در موارد مرتبط با باروری و آبستنی نیز در انسان و دام ها شروع به گسترش نمود.

"

امروزه سونوگرافی را می توان به عنوان در دسترس ترین روش با دقت و صحت کافی جهت بررسی سلامت اندام درونی و تشخیص آبستنی به حساب آورد که با ابداع و گسترش دستگاه های سونوگرافی قابل حمل یا پرتابل، به راحتی می تواند در محل دامداری ها توسط دامپزشکان یا تکنسین های دامپزشکی آموزش دیده مورداستفاده قرار گیرند و در لحظه وضعیت آبستنی را در دام ها مشخص کنند. آشنایی با اصول اساسی کار با دستگاه سونوگرافی و اهمیت آن در بهبود سلامت و عملکرد تولیدمثلی گله های دام می تواند بسیار برای دامداران مفید واقع شود.

"

اگر توضیح ساده ای از نحوه کار دستگاه سونوگرافی (اولتراسونوگرافی) و نحوه کار آن با استفاده از امواج اولتراسوند (فراصوت) مدنظر باشد، می توان به این شکل آن را توصیف نمود که این دستگاه دارای یک بخش مبدل است که نزدیک به بدن نگه داشته می شود تا با فعال شدن میدان الکتریکی، از طریق کریستال های خاصی که در آن وجود دارد شروع به تولید و ارسال امواج صوتی یا فراصوتی کند. این مبدل، علاوه بر ارسال امواج مذکور، انعکاس آنها از بافت های بدن را نیز دریافت می کند که با توجه به چگالی یا دانسیته متفاوت بافت های بدن باعث ایجاد و جذب امواج انعکاسی متفاوتی می شود. این امواج صوتی منعکس شده و دریافت شده توسط مبدل دستگاه به رایانه دستگاه ارسال شده و توسط آن مورد محاسبه و تفسیر قرار می گیرند.

به طور خلاصه، با اندازه گیری سرعت انعکاس امواج صوتی فرستاده شده از مبدل دستگاه به بافت های بدن، دستگاه می تواند تصویری تولید کند که روی صفحه نمایش دستگاه نشان داده می شود. این تصویر سایه ای توسط افراد متخصص در امر سونوگرافی قابل تفسیر است که بر اساس آن محل، وضعیت، ابعاد و سایر ویژگی های اندام درونی، سیستم تناسلی و البته جنین در حیوانات آبستن مشخص می شود. سونوگرافی می تواند توسط مبدلی که بر روی سطح بدن قرار می گیرد انجام شود و در مورد وضعیت آبستنی و تولیدمثلی در دام ها نیز از پروب های رکتوم (Rectal Probe) استفاده می شود. گرچه برای دام ها بیشتر از پروب های رکتومی استفاده می شود، اما شاید این سؤال پیش بیاید که وقتی مبدل بر روی سطح بدن برای سونوگرافی استفاده می شود چرا از ژل استفاده می شود؟

ژل ها به این جهت استفاده می شوند که حداقل نفوذ هوا بین مبدل و پوست صورت گیرد. زیرا حباب های هوای موجود بین مبدل و سطح بدن می تواند امواج صوتی را مسدود نموده و باعث زحمت و خطا در تصویربرداری اولتراسوند (سونوگرافی) شوند. در موقع استفاده از پروب های رکتومی نیز استفاده از مواد لوبریکانت (Lubricant)یا روان کننده مناسب توصیه شده است. سه دلیل اصلی برای آن وجود دارد. اول اینکه سطح پروب را تمیز نگه می دارند، دوم اینکه امکان تماس بهتر بین پروب و سطح داخلی را فراهم می کند و نهایتاً به حرکت بهتر و راحت تر پروب در فضای درونی کمک می کند.

"

انواع مختلفی از پروب ها یا مبدل های دستگاه سونوگرافی برای اهداف مختلف در دسترس هستند که از میان آنها پروب ها یا مبدل های T شکل برای سونوگرافی از سطح بدن در انسان یا حیوانات کوچک، پروب های رکتومی خطی یا استوانه ای و یا پروب های کانوِکس (Convex) یا محدب برای دام های بزرگ مانند اسب و گاو و پروب های سه و نیم مگاهرتزی مناسب برای دام های کوچک مانند گوسفند و بز رایج تر هستند. البته پروب ها یا مبدل های مخصوص تعیین کیفیت لاشه و گوشت که میزان چربی درون عضلانی و نسبت چربی به عضله را نشان می دهند نیز وجود دارند.

"

پروب های کانوِکس (Convex) یا محدب سه و نیم یا 4 مگاهرتزی رایج ترین پروب ها برای دام ها (به خصوص دام های سنگین مانند گاوها) هستند. زیرا منطقه وسیع تری را برای تهیه تصویر از یک نقطه خاص (مثلاً رحم یا جنین) پوشش می دهند. به خصوص این مزیت در مقایسه با پروب رکتومی استوانه ای یا خطی که منطقه محدودتری را پوشش می دهد بارز است و در مراحل پیشرفته آبستنی باعث تشخیص سخت تر جنین، موقعیت آن و سن آن می شود. این موضوع مثال خوبی است از اینکه انتخاب دستگاه سونوگرافی و ضمائم آن که مناسب برای سونوگرافی هر نوع دام در هر شرایطی باشد، نیازمند تجربه و تخصص مناسبی است و یا باید از مشاور متخصص و مجربی کمک گرفته شود. علاوه بر این دسترسی به مرجعی جامع که تمام گزینه های در دسترس را از نظر کاربری، قیمت و سایر مؤلفه ها به شکل قابل مقایسه ای در مقابل دیدگان قرار دهد، بسیار در جهت اتخاذ بهترین تصمیم کمک کننده است.

اصولاً سونوگرافی به این دلیل بسیار رایج شده است و بسیار مورد توصیه است که دقت بالاتری نسبت به سایر روش ها دارد، آموزش و فراگیری آن نسبت به سایر روش ها مانند روش لمس با توش رکتال راحت تر و دارای خطای کمتری است و مزایای بارز دیگری دارد که در ادامه شرح داده خواهند شد:

1- تشخیص سریع و دقیق تر آبستنی که در حدود 25 تا 27 روزگی قابل تشخیص است، در حالی که در روش لمس با توش رکتال اولین تشخیص آبستنی حدود 35 تا 40 روزگی قابل انجام است

2- تشخیص زنده مانی جنین (تشخیص ضربان قلب داشتن جنین) تنها از طریق سونوگرافی قابل تشخیص است

3- تشخیص جنسیت جنین در روش سونوگرافی قابل انجام است که در روشی مانند لمس با توش رکتال امکان پذیر نیست

4- در منابع آمده است که دقت تشخیص دوقلوها در روش دستی حدود 65 درصد است که در روش سونوگرافی تا 95 درصد نیز دقت آن تخمین زده شده است

5- از روش سونوگرافی با دقت بالاتری می توان برای انتقال جنین (Embryo Transfer) کمک گرفت که شامل مواردی مانند دقت بالاتر در سنجش ساختار جسم زرد (Corpus Luteum) با توجه به نقش آن در موفقیت انتقال جنین می شود.

6- علاوه بر جسم زرد، سنجش وضعیت سایر ساختارهای تخمدانی و به ویژه وضعیت فولیکول های تخمدانی و سنجش وجود یا عدم وجود کیست های تخمدانی نیز با استفاده از سونوگرافی امکان پذیر است که نقش بسیار مهمی در سنجش سلامت تولیدمثلی، باروری و تصمیم گیری در مورد تدابیر لازمه دارد.

7- تشخیص عفونت رحمی یا متریت (Metritis) نیز در روش سونوگرافی نسبت به روش دستی (لمسی) که نوسان در تشخیص دارد، دارای دقت بالاتری است و معمولاً وجود یا عدم وجود آن تشخیص داده می شود.

8- التهاب یا عفونت واژن (Vaginitis) نیز جزو معضلاتی است که در سنجش به وسیله اولتراسوند (اولتراسونوگرافی) یا سونوگرافی قابل سنجش و بررسی است.

علاوه بر مزایایی که نسبت به سایر روش ها و به ویژه روش لمسی برای سونوگرافی وجود دارد، این روش به عنوان یک روش غیرتهاجمی شناخته می شود که در صورت انجام به شکل استاندارد و توسط افراد مجرب و کاربلد دارای هیچ اثر مضر و مخربی بر دام ها نیست و امروزه تکنیک اصلی ترجیحی بر سایر روش ها جهت سنجش آبستنی در گاوها است. این روش درد یا زخم در بر ندارد و نیاز به جراحی ندارد. همچنین، به دلیل اینکه مبتنی بر امواج صوتی و فراصوت است، دارای هیچ گونه تشعشع نیست که به ویژه در مورد حیوانات آبستن احتمال خطری در برداشته باشد.

8 مزیت سونوگرافی در دام نسبت به سایر روش های تشخیص آبستنی و سایر نکات مهم

البته سونوگرافی در دام ها دارای چالش ها، نکات و ریزه کاری های خاص خود است که داشتن تخصص و تبحر در انجام سونوگرافی را برجسته تر می کند. همان طور که گفته شد، مانیتور دستگاه سونوگرافی تصویری سایه ای شکل تولید می کند که تفسیر آن از عهده هر فردی خارج است و علاوه بر آن نکات دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، امواج فراصوت یا اولتراسوند (اُلتراساند) توان عبور از مواردی مانند گازها و استخوان ها را ندارند که بر کیفیت تصویر تولیدی توسط دستگاه سونوگرافی مؤثر هستند. به همین دلیل اگر دام در شرایطی باشد که فضولات تولید شده در دستگاه گوارشی خشک و دارای ابعاد بزرگ باشد و دارای گاز زیادی باشد، می تواند بر سر راه سونوگرافی دام چالش زا باشد.

"

یکی از چالش های سونوگرافی تعیین هرچه دقیق تر سن جنین است که امروزه چارت ها و جداول مناسبی برای تعیین آن از روی مؤلفه هایی مانند ابعاد جفت یا سر و چشم جنین و سایر مؤلفه ها وجود دارد. به ویژه قطر یا دیامتر سر جنین به عنوان دقیق ترین مؤلفه برای تعیین سن جنین در بین دامپزشکان شناخته شده است که به خصوص در تعیین سن 50 تا 150 روزگی جنین کاربرد دارد. همچنین، فاصله سر تا کفل (Crown rump length/CRL) نیز یک مؤلفه بسیار اساسی و پرکاربرد در تعیین سن جنین است که به خصوص برای تخمین سن جنین در اوایل بارداری بسیار مهم است. زیرا تنها مؤلفه در چارت یا جدول سنجش سن جنین است که از سن 30 تا 45 روزگی جنین می تواند برای تعیین سن آن به کار رود.

"

8 مزیت سونوگرافی در دام نسبت به سایر روش های تشخیص آبستنی و سایر نکات مهم

تحقیقات نشان داده که اگر همه گاوها در یک روز مورد تلقیح مصنوعی قرار گیرند، معمولاً زایش ها با اختلاف زمانی حدود 10 تا 15 روز رخ می دهد که البته تا 28 روز هم در مواردی گزارش شده است. ثبت دقیق رکوردهای تلقیح مصنوعی در گله ها می تواند به افزایش دقت تخمین سن جنین و زمان زایش کمک کند. انجام سونوگرافی در فواصل مناسب از زمان تلقیح مصنوعی یا اولین تشخیص وجود جنین و سن آن می تواند کمک کند که رشد مناسب جنین و عدم بروز مشکل خاص در طی این دوره برای جنین را زیر نظر داشت. در این مورد باید از دامپزشک مجرب و متخصص در مامایی دام ها کمک گرفت تا بهترین استفاده از سونوگرافی های طول دوره آبستنی انجام شود.

یکی از موارد مهم استفاده از سونوگرافی به تشخیص گاوهایی که اصطلاحاً در روزهای باز (Open Days) یا فاصله بین زایش یا اولین لقاح بعد از آن قرار دارند، برمی گردد. در واقع تشخیص زمان مناسب برای اولین تلقیح بعد از زایمان از روی شرایط دستگاه تناسلی گاوهای ماده و آمادگی آن برای تلقیح را شامل می شود. یکی از ریزه کاری های سنجش سلامت و آمادگی دستگاه تناسلی گاوهای ماده به این موضوع برمی گردد که رحم گاوها مانند مادیان ها در جای خود ثابت نیست و کمی جابجایی در طول زمان دارد. به همین دلیل چندین سطح مقطع مختلف از یک رحم خالی و بدون جنین در تصاویر سونوگرافی دیده می شود که برای افراد مبتدی می تواند گیج کننده و مشکل زا باشد. معمولاً در تصویری که از محل قرارگرفتن رحم در روزهای باز (Open Days) دیده می شود علاوه بر دیدن تصویر طولی (سوسیسی شکل) و یا عرضی (تقریباً دوناتی شکل) از خود رحم، تصویر مثانه (به شکل حفره سیاه رنگ) و استخوان لگن در گوشه تصویر دیده می شود.

"

در مورد گوسفند نسبت به گاوها مواردی مانند اندازه کوچک رکتوم، باروری بالای میش ها نسبت به گاوهای ماده و ارزش مادی پایین تر هر رأس میش یا هر رأس بره در مقابل هر رأس گاو ماده و گوساله باعث شده که سونوگرافی تولیدمثلی بسیار کمتر رایج باشد. به خصوص بررسی سلامت دستگاه تناسلی میش های غیرآبستن بسیار کمتر رخ می دهد و آن مواردی که در گوسفندها اقدام به سونوگرافی می شود نیز عموماً در زمان بارداری یا در طرح های تحقیقاتی مرتبط با باروری و تولیدمثل در گوسفند رخ می دهد.

"

با این حال، معاینات سونوگرافی در دام های سبک یا کوچک مانند گوسفند و بز دارای مزایایی مانند سرعت و ایمنی بالا برای تشخیص آبستنی (به خصوص در مراحل اولیه آبستنی) است که برای فارم های صنعتی پرورش گوسفند یا نژادهای گران قیمت و خارجی (به خصوص دارای نرخ دوقلو یا چندقلوزایی بالا) می تواند جذب کننده توجه باشد.

در گوسفند و بز می توان هم از روش ترنس رکتال (پروب رکتومی) و هم روش ترنس ابدومینال (پروب خارجی یا شکمی) با حساسیت و دقتی بالا استفاده نمود. در عمل روش ترانس ابدومینال (transabdominal) یا شکمی که با استفاده از پروب های تی شکل بر سطح بدن انجام می شود به دلیل ایجاد درد و مزاحمت کمتر، سهولت بیشتر، سرعت و میدان دید وسیع تر در مقایسه با روش رکتومی رایج تر است. اما روش رکتومی نیز مزایای خاص خود را دارد و از جمله نتایج بهتری (به خصوص قبل از روز 40 ام آبستنی) از آن به دست می آید.

8 مزیت سونوگرافی در دام نسبت به سایر روش های تشخیص آبستنی و سایر نکات مهم

می توان روش رکتومی را برای گوسفندها و بزهای ماده با پروب های محدوده سه و نیم تا 5 مگاهرتز انجام داد که تا عمق 15 سانتی متری وارد می شود تا موقعی که تصویر مثانه دیده شود و پروب با زاویه 90 درجه نسبت به مثانه به هر دو سمت راست و چپ چرخانده می شود تا تصویر دوشاخ رحم شناسایی شود. پروب های مخصوص دام سبک هم وجود دارد؛ اما در برخی منابع برای میش های بزرگ نیز استفاده از پروب استاندارد استوانه ای یا خطی گاوی نیز بلامانع تشخیص داده شده است. در عملیات سونوگرافی از روی شکم (روش ترانس اَبدومینال)، پروب بر روی سطح بدن در قسمت جلوی پستان قرار می گیرد و با پیدا نمودن مثانه در تصویر، رحم بلافاصله بعد از آن به سمت سر (جلوی) حیوان قرار دارد. البته معمولاً ناحیه متمایل به سمت راست برای سونوگرافی رحم میش ها و بزهای ماده در روش سونوگرافی از روی شکم ترجیح داده می شود. زیرا در اغلب موارد سمت چپ توسط شکمبه اشغال شده است.

در رحم میش های آبستن دو مورد خاص قابل تشخیص است. یکی وجود مایعات در مجرای رحم و دیگری مشاهده جفت به شکل O یا C انگلیسی و البته مشاهده جنین در رحم نیز به این دو مورد اضافه می شود. عدم مشاهده این موارد در رحم میش ها به وسیله دستگاه سونوگرافی به معنای عدم آبستنی است. در میش ها نیز مانند گاوها با پیشرفت آبستنی و رفتن از مرحله ای به مرحله بعدی، مشاهدات تغییراتی خواهند داشت. معمولاً مایعات درون رحم خیلی زود دیده می شود و سپس در حدود روز 20 تا 28 آبستنی نیز جنین مشاهده می شود. جفت نیز دیرتر از آن (از روز 33 آبستنی) قابل تشخیص است. با پیشرفت آبستنی در میش ها، تشخیص ها توسط دستگاه آبستنی راحت تر و مشخص تر می شوند. به طوری که با روش ترانس رکتال (با استفاده از پروب رکتومی) در روز 21 آبستنی حساسیت تشخیص حدود 40 درصد و در روز 39 آبستنی حدود 100 درصد برآورد شده است.

این موضوع به این معنا است که گرچه می توان در حدود 20 یا 21 روزگی روی تشخیص آبستنی با سونوگرافی حساب کرد، اما بهترین زمان برای تشخیص آبستی در میش ها با استفاده از پروب رکتومی در حدود 39 یا 40 روزگی است. این در حالی رخ می دهد که در روش سونوگرافی از سطح شکم به دلیل اینکه در روزهای اولیه آبستنی هنوز رحم در داخل لگن محدود است، تشخیص ها بسیار ضعیف تر است و از روز 40 ام به بعد می توان روی این روش سونوگرافی تا حد معقولی حساب کرد. اگر تاریخ دقیق جفت گیری یا تلقیح منجر به آبستنی در میش مشخص نیست، می توان تا 15 روز بعد از سونوگرافی ناموفق در روز حدس زده شده، دوباره اقدام به سونوگرافی نمود. با توجه به مجموع مواردی که در مورد سونوگرافی در دام (گاو یا گوسفند و بز) گفته شد، مشاهده می شود که این کار یک عملیات بسیار مفید ولی بسیار تخصصی است که می تواند بسیار به مدیریت تولیدمثلی گله ها کمک کند.

سرفصل ها

کد مطلب : 327
8 مزیت سونوگرافی در دام نسبت به سایر روش های تشخیص آبستنی و سایر نکات مهم4fd459e7-bc7b-466a-8b71-08b20f68b4a1.webp,7375446e-e64d-4a04-857a-8f3961964737.webp,4f96d040-4db7-4f20-899d-3dc74973aa03.webp,4033d054-34a6-4345-a9f9-6de72b135741.webp

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر
حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر
همه چیز درباره مرغ عشق؛ راهنمای جامع نگهداری و مراقبت
همه چیز درباره مرغ عشق؛ راهنمای جامع نگهداری و مراقبت
تغذیه سالم عروس هلندی: چه غذایی برای عروس هلندی مناسب است؟
تغذیه سالم عروس هلندی: چه غذایی برای عروس هلندی مناسب است؟
همه چیز درباره ماهی گوپی که باید بدانید!!!
همه چیز درباره ماهی گوپی که باید بدانید!!!
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی بدون برق + لوازم مورد نیاز
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی بدون برق + لوازم مورد نیاز
مشخصات سگ نژاد سرابی چیست؟ چگونه او را تربیت کنیم؟
مشخصات سگ نژاد سرابی چیست؟ چگونه او را تربیت کنیم؟
نگهداری از ماهی فایتر + غذای مناسب و روش های تکثیر
نگهداری از ماهی فایتر + غذای مناسب و روش های تکثیر
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان و خانگی
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان و خانگی
معرفی 130 اسم سگ نر محبوب و ترند+ معنی و تلفظ
معرفی 130 اسم سگ نر محبوب و ترند+ معنی و تلفظ
معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان
معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان

سایر اخبار

سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
 ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
آرشیو مطالب