پرورش ماهی زینتی + راهنمای مراقبت از آن ها در آکواریوم خانگی

پرورش ماهی زینتی + راهنمای مراقبت از آن ها در آکواریوم خانگی
جهت آشنایی با شرایط نگهداری و پرورش ماهی زینتی و مراقبت از آن ها در آکواریوم خانگی در این نقد و بررسی با ما همراه باشید تا نکات مهمی را برای شما بیان نماییم.

پرورش ماهی زینتی

دنیای زیر آب یکی از شگفت انگیزترین و اعجاب انگیزترین چیزها برای انسان است که خالی از رمز و راز نیست. ماهی های زیبا و رنگارنگ که می توانند سبب تحیر انسان ها شوند در زیر آب دریاها و اقیانوس ها به وفور یافت می شوند اما چه اتفاقی می افتد اگر قسمت کوچکی از اقیانوس بیکران را در منزل خود داشته باشید؟ از این رو انسان ها به فکر پرورش ماهیان زینتی در آکواریوم خانگی و مراقبت از آن ها افتادند که در ادامه تمامی نکات مربوط به آن را ذکر می کنیم.

انتخاب بهترین ماهی زینتی برای پرورش

برای رشد و پرورش ماهی زینتی در آکواریوم خانگی باید شناخت کافی نسبت به انواع مختلف ماهی‌ هایی که می‌توان آنها را در منزل نگهداری کرد داشته باشید. به‌همین دلیل در این بخش تعدادی از آنها را با ویژگی‌هایی که دارند به شما معرفی می‌کنیم.

پرورش ماهی زینتی در آکواریوم خانگی
  • جک‌دمپسی: ماهی زینتی جک‌دمپسی از گونه‌های جذاب و دوست داشتنی آکواریوم آب شیرین محسوب می‌شود. این ماهی‌ که بسیار جنگجو است، بیشتر از غذاهای خشک و فریز شده تغذیه می‌کند. از جمله ویژگی‌های ماهی‌ جک‌دمپسی می‌توان به تغییر رنگ ماهی در زمان استرس اشاره نمود.
  • ماهی تترای نئون: این ماهی زینتی بسیار خوشرنگ و زیبا، در آکواریوم آب شیرین زندگی می‌کند؛ بطوری که رژیم غذایی گسترده‌ای از غذاهای خشک، یخ‌زده و زنده دارد.
  • ماهی دیسکاس: دیسکاس یکی از ماهی‌های زینتی بسیار زیبا است که در آب‌های شیرین رشد می‌کند. این ماهی آکواریومی بسیار صلح‌جو و ترسو است و غذاهای خشک، منجمد یا زنده می‌توانند ضامن رشد و سلامتی آن باشند.
  • گربه ماهی کوریدوراس: این ماهی زینتی برخلاف نامی که دارد از ماهی‌های صلح‌طلب، آرام و بدون جنب‌و‌جوش آب‌های شیرین است که از لارو حشرات، کرم‌های مختلف و برخی مواد گیاهی تغذیه می‌کند.
  • پلاتی: ماهی زینتی پلاتی از جمله ماهی‌های زنده‌زا است که در تعداد بالا تکثیر می‌شود. این ماهی که در آکواریوم آب شیرین زندگی می‌کند، نگهداری آسانی دارد و خوراک آن از جوانه‌ها، حشرات و غذاهای خشک مخصوص ماهی‌ها تشکیل می‌شود.
  • ماهی‌های لجن‌خوار: ماهی‌های لجن‌خوار نمونه‌ای دیگر از ماهی‌های آکواریومی هستند. آنها با چسبیدن به قسمت‌های مختلف آکواریوم، لجن‌های ریزی که به چشم دیده نمی‌شوند را مکیده و از بین می‌برند.
  • گلوفیش: ماهی‌های زینتی گلوفیش بسیار زیبا و رنگارنگ هستند و به صورت گروهی در آکواریوم‌های آب شیرین زندگی می‌کنند. معمولا این ماهی‌ها از پلت‌ها و تکه‌های مواد غذایی خشک یا منجمد تغذیه می‌کنند.
روش نگهداری از ماهیان زینتی آکواریوم

توجه به تغذیه ماهیان زینتی، مهم ترین اصل در پرورش

بحث غذای ماهی‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در هنگام نگهداری ماهی زینتی در آکواریوم به آن توجه ویژه‌ای نمایید. امروزه مواد غذایی مختلفی برای ماهی‌های آکواریومی در بازار وجود دارد که به دو دسته غذاهای آماده و غذاهای طبیعی تقسیم می‌شوند. غذاهای طبیعی که از منابع جانوری تهیه می‌شوند به شکل غذاهای زنده منجمد یا پودر شده تولید می‌گردند. غذاهای آماده را معمولاً با توجه به نیازی که ماهی دارد، گونه و سن ماهی تهیه کرده و به آنها می‌دهند.

برای غذا دادن به ماهی‌ها باید حداقل دو نوع غذای آماده را که ترکیبی از انواع کرم‌های توبیفکس هستند، تهیه نموده و بین میان وعده‌های غذایی به آن‌ها بدهید. لازم به ذکر است غذاهای آماده هیچ وقت جای غذای طبیعی را نمی‌گیرند. به همین دلیل باید سعی کنید بین وعده‌های مختلف غذایی ماهی‌ها، غذاهای طبیعی را تهیه نموده و به صورت ترکیبی برای آنها استفاده کنید. هنگام غذا دادن به ماهی‌ زینتی در آکواریوم باید برای آنها وقت بگذارید و در این‌کار عجله‌ای نداشته باشید.

توجه نمایید که غذای اضافه برای ما‌هی‌ها در محوطه آکواریوم نریزید. ماهی‌ها از گشنه ماندن نمی‌میرند اما از اینکه محیط زندگی آنها به غذاهای مصرف نشده آلوده گردد از بین می‌روند. بنابراین در تعداد دفعات بیشتر با مقدار کم، به آنها غذا دهید تا مواد غذایی درون آب باقی نماند.

همچنین در زمان غذا دادن به ماهی‌ها باید، سیستم فیلتراسیون، مخصوصاً پمپ هوا را خاموش نمایید. با این‌کار ماهی‌ها می‌توانند به راحتی غذای خود را مصرف کنند. همچنین برای اینکه محیط بهتری برای غذا خوردن ماهی‌ها فراهم گردد، باید مرتباً شرایط آب را از لحاظ تمیز بودن، میزان اکسیژن و دما چک نمایید. علاوه بر آن توجه به کیفیت غذا، تاریخ مصرف، برند تولید‌کننده و تمیز بودن غذا از نکات مهم تهیه غذای ماهی‌ها محسوب می‌شوند.

انتخاب بهترین ماهی زینتی برای پرورش

فصل مناسب برای پرورش ماهیان زینتی

با توجه به اینکه آغاز فصل بهار زمان تخم‌ریزی ماهی‌ها است، بهترین زمان برای پرورش ماهی زینتی در آکواریوم، اواخر فصل زمستان می‌باشد. شما با انتخاب یک جفت ماهی سالم و سرحال و با قرار دادن آنها در یک آکواریوم که امکانات مناسبی دارد، می‌توانید به پرورش ماهی زینتی در خانه بپردازید. لازم به ذکر است هر چقدر محیط آکواریوم به شرایط زندگی ماهی در طبیعت شباهت داشته باشد، نتیجه بهتری در هنگام پرورش ماهی به دست می‌آورید. این شرایط می‌تواند مواردی از قبیل گیاهان محل زندگی ماهی، استفاده از غذاهای طبیعی، آب پاکیزه با دمای مناسب را شامل شود.

روش نگهداری از ماهیان زینتی در آکواریوم چگونه است؟

برای اینکه بتوانید ماهی‌های سرحال و سالمی در آکواریوم خود نگهداری کنید، باید شناخت کافی نسبت به اصول نگهداری و پرورش ماهی زینتی از قبیل انتخاب یک آکواریوم مناسب و ایجاد شرایط محیطی طبیعی، برای زندگی ماهی‌ها داشته باشید. در ادامه برای آشنایی شما با این شرایط، به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

اندازه آکواریوم برای پرورش ماهی زینتی

  • اندازه آکواریوم باید متناسب با تعداد ماهی‌هایی باشد که در آن نگه‌داری می‌شود. باید بدانید در صورت ازدحام جمعیت ماهی‌ها در آکواریوم، سطح اکسیژن آب کاهش پیدا می‌کند و افزایش فضولات باعث تلف شدن ماهی‌ها می‌گردد. توجه نمایید این نکته در هنگام پرورش ماهی زینتی در خانه از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • مواد معدنی آب برای پرورش ماهی زینتی

    آب آکواریوم باید شامل تمامی مواد معدنی مورد نیاز، برای نگهداری‌ ماهی‌های آبزی و خانگی باشد. به همین دلیل باید از عوامل بیولوژیکی یا مکمل‌هایی که می‌توانند، شرایط آب زندگی ماهی‌ها را آماده کنند استفاده نمایید.

  • سطح ph آب آکواریوم برای پرورش ماهی زینتی

    برای نگهداری و پرورش ماهی زینتی باید سطح ph آب را تنظیم کنید. به عبارت دیگر باید تعادل اسیدی بودن آب را حفظ نمایید. برای این‌کار باید از کیت‌های آزمایشگاهی تشخیص میزان اسیدی بودن آب استفاده کرده و متناسب با نوع ماهی که نگهداری می‌کنید، ph آب را تنظیم نمایید. به طور کلی سطح ph آب، برای ماهی‌هایی که در آب شیرین زندگی می‌کنند بین 5.5 تا 7.5 می‌باشد. در مقابل ماهی‌هایی که در آب شور زندگی می‌کنند، نیازمند آبی با میزان اسیدیته 8 تا 8.5 هستند.

  • دمای آب آکواریوم برای پرورش ماهی زینتی

    دمای آب آکواریوم باید مناسب نگهداری ماهی‌ زینتی باشد. ماهی‌های آب شیرین در دمایی بین ۷۲ تا ۸۲ درجه فارنهایت و ماهی‌های آب شور می‌توانند در آبی با دمای بین ۷۵ درجه تا ۸۰ درجه فارنهایت زندگی کنند.

    فصل مناسب برای پرورش ماهیان زینتی
  • نظافت آب آکواریوم برای پرورش ماهی زینتی

    تمیز بودن آب برای نگهداری و پرورش ماهی زینتی در آکواریوم خانگی بسیار مهم است. باید مرتباً آب آکواریوم را چک کنید و از نبودن مواد زائد، داخل آن مطمئن شوید. فضولاتی که از اضافه غذاها، داخل آکواریوم باقی می‌مانند، باعث تغییراتی در ترکیب شیمیایی آب شده و منجر به از بین رفتن ماهی‌ها و تیره شدن آب می‌شوند. به همین دلیل تمیز نگه داشتن آب از اهمیت بالایی برخوردار است. برای از بین بردن این مواد، باید از فیلترهای شیمیایی مانند رزین‌ها، زغال فعال، زئولیت‌ها و بیوفیلترها استفاده کنید و به کمک آنها سطح مواد شیمیایی موجود در آب را تنظیم نمایید. در مقابل فیلترهای فیزیکی مانند تصفیه کننده‌های برقی، فیلتر دستی یا تصفیه کننده‌های شنی لوازمی هستند که برای از بین بردن مواد اضافی و ضایعاتی مانند فضولات حیوانات یا باقی مانده‌ مواد غذایی بر روی آب استفاده می‌شوند.

    در همین راستا به صورت دوره‌ای باید داخل آکواریوم را نیز تمیز کنید. برای این‌کار بهتر است از آب معمولی استفاده کرده و کمتر مواد شیمیایی را برای نظافت به کار ببرید. همچنین وسایلی که به طور مستقیم در آکواریوم مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند تور دستی، لوله‌های باریک، بخاری، فیلتر، لوازم تزیینی و شیشه پاک‌کن‌ها باید به طور مداوم با محلول آب نمک و ضدعفونی کننده آکواریوم پاکسازی شوند.

کدام ماهیان زینتی نباید در یک آکواریوم نگهداری شوند؟

به طور کلی ماهی‌هایی که نباید در کنار یکدیگر قرار بگیرند به دو دسته ماهی‌های زینتی استوایی و ماهی‌های آب سرد تقسیم می‌شوند. در حقیقت این دو دسته در آب‌های گرم و سرد زندگی می‌کنند و هر کدام شرایط نگهداری مخصوص به خود را دارند و نمی‌توان در کنار یکدیگر آنها را نگهداری کرد.

باید بدانید ماهی‌‌ها را از گونه‌های مختلف یا هم‌سان با جثه‌های متفاوت نمی‌توانید در یک آکواریوم قرار دهید. علاوه بر آن ماهی‌های گوشتخوار و گیاه‌خوار را در شرایطی خاص، برای مدتی محدود می‌توان در یک آکواریوم نگه داشت. به طور کلی بین گونه‌های مختلف، ماهی‌های جنگجویی وجود دارند که امکان نگهداری آنها بین گونه‌های یکسان و مختلف ماهی ‌های زینتی وجود ندارد. در این زمینه می‌توان به مثال‌های زیر اشاره نمود:

  • ماهی‌های بتا از ماهی‌های زینتی جنگجوی استوایی هستند که نه تنها در کنار گونه‌های دیگر نمی‌توان آنها را قرار داد، بلکه دو ماهی نر بتا کنار هم، برای از بین بردن کل آکواریوم کافی می‌باشند.
  • ماهی بارب نوع دیگری از ماهی زینتی جنگ طلب است که به هیچ گونه‌ای رحم نمی‌کند. به همین دلیل نگهداری آن در آکواریوم باعث تلف شدن ماهی‌های دیگر می‌شود.
  • ماهی زینتی اسکار نمونه‌ای از ماهی‌های آکواریومی است که بسیار پرخاشگر بوده، به طوری‌که حتی با جفت خود نیز نمی‌تواند برای مدت زیادی در یک آکواریوم باقی بماند.

لازم به ذکر است تغییر در اکوسیستم زندگی ماهی‌ها، باعث می‌شود آنها با یکدیگر به جنگ بپردازند. به همین دلیل یکی از مواردی که باید در نگهداری آنها توجه نمایید، عدم نگهداری ماهی‌ زینتی آب شور و آب شیرین در کنار یکدیگر است. در نهایت باید بدانید ماهی‌ها تا زمانی که غذا و فضای مناسب برای زندگی داشته باشند یا سایر ملزومات مورد نیازشان مرتب باشد با یکدیگر کاری ندارند.

جمع‌بندی

به دلیل اینکه آکواریوم‌ها مملو از انواع مختلف ماهی‌های زینتی رنگارنگ هستند، بسیار زیبا بوده و در جایی که نگهداری می‌شوند، فضایی طبیعی و آرام‌بخشی را به وجود می‌آورند. به همین دلیل خیلی از افراد دوست دارند که در محیط زندگی خود، آکواریومی زیبا با تعداد زیادی ماهی‌های رنگارنگ نگهداری نمایند. این افراد برای داشتن آکواریومی سالم و سرحال، باید برای ماهی‌ها، محیط طبیعی را فراهم کرده تا آنها بتوانند در کمال آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند؛ بنابراین قبل از تهیه آکواریوم، باید در مورد گونه‌های مختلف ماهی و شرایط نگهداری و پرورش آنها تحقیقات لازم را انجام داده تا بتوانید ماهی‌‌هایی سرحال داشته باشید. همچنین در این زمینه می‌توانید از افرادی که تخصص کافی درباره نگهداری ماهی‌های مختلف دارند، مشورت گرفته و از نظر تخصصی آنها بهره‌مند شوید.


کد مطلب : 1384
پرورش ماهی زینتی + راهنمای مراقبت از آن ها در آکواریوم خانگی

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
10 خاصیت شگفت انگیز عسل که نمی دانید!!!
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
8 خوراکی مناسب برای افزایش تخم گذاری مرغ
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
از ساختار بدن و آناتومی زنبور عسل تا تولید عسل با کیفیت
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
اهمیت بهداشت آب در پرورش طیور
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
غذاهای ممنوعه برای سگ ها را بشناسید!
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
توکسین بایندر چیست؟ + اهمیت آن در خوراک دام و طیور
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
دلایل مسمومیت طیور (علائم + روش‌های درمان)
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
خوراکی های انرژی زا در طیور کدامند؟
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها
12 ماهی برای مبتدیان و تازه کارها + شرایط نگهداری آن ها

سایر اخبار

نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
مجوز ها صادر شد. تا قبل از ماه رمضان، ورود ۴۰ هزار تن گوشت منجمد به کشور
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
برنامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیلات
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
جبران کمبود مرغ در اواخر آذر ماه
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
اخبار خوب از دنیای مرغداری‌ها در گیلان
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
واکسن های آشامیدنی، کلیات و روش های صحیح مصرف
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
زمان ترخیص نهاده های دامی در بنادر کاهش یافت
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
خرید تضمینی دام زنده و دستورات جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دام
آرشیو مطالب