بهترین و موثرترین غذا برای مرغ تخم گذار چیست؟

بهترین و موثرترین غذا برای مرغ تخم گذار چیست؟
برای افزایش کیفیت و تعداد تخم مرغ های تولیدی، جیره مرغ تخم گذار در این دوره باید سرشار از کلسیم، پروتئین و ویتامین باشد + معرفی جیره سالم و کامل مرغ تخم گذار

صنعت طیور به ویژه پرورش مرغ از سالیان گذشته مورد استقبال مردم بوده است و دلیل آن هم استفاده زیاد انسان ها از گوشت مرغ و تخم مرغ در وعده های غذایی خود می باشد. شما به عنوان صاحب مرغداری باید از نیازهای غذایی مرغ آگاه باشید و آنها را برای مرغ های تخم گذار خود فراهم کنید تا کمیت و کیفیت تخم مرغ های تولید شده افزایش یابد. در دوره تخم گذاری نیاز غذایی مرغ با دوران جوجه و پولت کاملا متفاوت است و در این دوره مرغ ها به کلسیم، پروتئین، ویتامین A و E فراوانی در جیره غذایی خود احتیاج دارند. با ما همراه باشید تا تمام مواد معدنی ضروری که باید در دان مرغ تخم گذار وجود داشته باشد را برایتان بیان کنیم.

چرا تغذیه صحیح مرغ دارای اهمیت است؟

اهمیت غذای مرغ تخم گذار

همانطور که نگهداری از طیور محبوبیت بیشتری پیدا کرده، درک ما از تغذیه مرغ نیز افزایش یافته است در نتیجه دانش مورد نیاز برای پرورش مرغ های سالم و مولد باید به مرغداران منتقل شود. تغذیه نامناسب یا رژیم غذایی نادرست علت اصلی کاهش تخم گذاری مرغ یا حتی توقف آن می باشد و از طرفی می تواند منجر به به بیماری در مرغ های شما شود. حفظ تعادل در تغذیه مرغ ها بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا اگر مرغ شما غذای بیشتری مصرف کند باز هم مشکل ساز است و تولید تخم کاهش می یابد.

غذای مرغ تخم گذار از بدو تولد تا دوره تخم گذاری

غذای جوجه، پولت و مرغ تخم گذار

غذای جوجه (از 0 تا 8 هفتگی)

از زمان تولد تا حدود هشت هفته، جوجه ها به سرعت از جوجه یک روزه به پولت تغییر می کنند. آنها برای داشتن بدنی سالم و استخوان های قوی و محکم به غذای اولیه مفید نیاز دارند. یک غذای اولیه سالم باید با پروتئین کامل، اسیدهای آمینه (لیزین و متیونین)، ویتامین ها و مواد معدنی پر شود. پس این جوجه ها تا هشت هفتگی باید از غذای استارتر تغذیه کنند و یک خوراک با کیفیت برای آنها بین 16 تا 20 درصد پروتئین دارد و با امگا 3 تقویت شود. همچنین مواد مغذی اضافی باید شامل بیوتیک ها، پروبیوتیک ها، کلسیم و منیزیم باشد.

خوراک پولت ها (از 8 تا 16 هفتگی)

جوجه ها اکنون به عنوان پولت در نظر گرفته می شوند. در این مرحله غذایشان باید دارای مقدار کمی پروتئین با سطح کمتری از کلسیم داشته باشد اما باید همچنان حاوی امگا 3 و سایر مواد مغذی باشد.

غذای مرغ تخم گذار (از 16 هفتگی به بعد)

هنگامی که پولت ها شروع به تخم گذاری کردند، وقت آن است که غذای این مرغ ها سرشار از کلسیم و پروتئین شود تا به آنها در تخم گذاری قوی و سالم کمک کند. زیاد، اسیدهای چرب امگا 3 و دانه ها باشد. در لیست زیر مواد معدنی ضروری برای مرغ تخم گذار با توضیح کامل بیان کرده ایم:

پروتئین

از آنجایی که پروتئین در بسیاری از جنبه های عملکرد بدن و تولید پرندگان ( به ویژه رشد و تولید تخم مرغ) حیاتی است، معمولا متخصصان تغذیه در انتخاب رژیم غذایی مناسب برای مرغ ها به آن اشاره می کنند. وجود پروتئین در رژیم غذایی منجر به تولید هورمون ها و آنزیم های مورد نیاز، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و قادر بودن به حمل و انتقال اکسیژن در خون می شود. اگر یک ورزشکار باشید قطعا میزان مصرف بالای سفیده تخم مرغ در رژیم غذایی خود به دلیل دارا بودن پروتئین دارید. درنتیجه مرغ هم باید پروتئین بالایی را مصرف کند که سفیده تخم مرغش سرشار از پرتئین شود. منبع اصلی پروتئین در اکثر جیره های طیور کنجاله سویا می باشد.

برخی از غذاها ممکن است حاوی مقادیر کمتری پروتئین حیوانی باشند مانند پودر گوشت و استخوان، پودر جوجه و پودر ماهی. کنجاله کلزا نیز ماده دیگری است که 35% پروتئین در آن یافت می شود و وجود آن در جیره غذایی مرغ بسیار توصیه می شود. کرم ها غذای دیگری هستند که به عنوان یک منبع برای پروتئین باید در دسترس مرغ ها قرار گیرند و گفته می شود، خوراک مرغ تخم گذار بهتر است شامل 16 تا 18 درصد پروتئین باشد.

انرژی

یک مرغ از انرژی موجود در جیره غذایی خود برای کار مفید استفاده می کند و هر عملکرد مرغ مانند دویدن،غذا خوردن و تولید تخم نیاز به انرژی دارد. انرژی برای مرغ از سه منبع تامین می شود:

  • کربوهیدرات ها (نشاسته)
  • لیپیدها (چربی ها یا روغن ها)
  • پروتئین

بیشتر خوراک طیور حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات و مقدار کمتری لیپید می باشد. در اکثر مرغداری ها از ذرت به عنوان بهترین و عالی ترین منبع برای کربوهیدرات در جیره غذایی مرغ ها استفاده می کنند. بهتر است غذای مرغ ها مقادیر کمتری از روغن های گیاهی مانند روغن سویا یا ذرت داشته باشد تا انرژی خوراک آنها حفظ شود.

کلسیم و فسفر

هر دو جزو ضرورین ترین ماده معدنی موجود در تغذیه مرغ هستند. پوسته تخم مرغ از 96 درصد کلسیم کربنات تشکیل شده پس این نشان می دهد که مصرف کلسیم برای مرغ تخم گذار چقدر مهم و ضروری می باشد. اگر چه فقط 0.5 درصد فسفر در پوست تخم مرغ موجود بوده اما همچنان بیانگر اهمیت وجود فسفر در جیره غذایی مرغ می باشد تا مرغ بتواند به راحتی کلسیم را متابولیزه کند. کلسیم و فسفر در خوراک مرغ باید نسبت صحیح با یکدیگر داشته باشند. نسبت آنها، دو قسمت کلسیم به یک قسمت فسفر در جیره غذایی مرغ می باشد. حدودا بین 2.5 تا 3.5 درصد کلسیم باید در غذای مرغ تخم گذار باشد.

جدول میزان فسفر و کلسیم برای مرغ تخم گذار:

اندازه ذرات کلسیم

ریز %: درشت %

فسفر گرم در روز

کلسیم گرم در روز

سن

50:50

490

3.8

اولین تخم تا اول پیک

50:50

480

4.15

پیک 35 هفتگی

40:60

465

4.3

35 تا 55 هفتگی

30:70

440

4.4

56 تا 72 هفتگی

30:70

400

4.6

73 تا 85 هفتگی

30:70

380

4.75

86 هفتگی به بالا

ویتامین

ویتامین ها موادی هستند که برای حیات انسان ها و حیوانات ضروری می باشند. آنها متعلق به ریز مغذی هایی هستند که برای متابولیسم طبیعی در حیوانات الزامی می باشند. ویتامین ها همچنین برای رشد، نمو، نگهداری و تولید مثل ضروری هستند و در جیره غذایی طیور نیز باید ویتامین وجود داشته باشد. برای مرغ های تخم گذار ویتامین A بسیار پر اهمیت می باشد زیرا به تخم گذاری بیشتر کمک می کند و همچنین ویتامین E کیفیت تخم مرغ های تولید شده را بالا می برد. وجود ویتامین C و D نیز در غذای مرغ ها برای حفظ سلامت جسمانی آنها توصیه می شود.

چه غذاهای مفید دیگری هم باید در جیره مرغ تخم گذار وجود داشته باشد؟

کاملترین دان برای مرغ تخم گذار

در اینجا می خواهیم جزئی تر مواد غذایی مفید برای مرغ ها را با ذکر دلیل مصرف آن برای شما بیان کنیم و در آخر یک جیره غذایی رایج و تایید شده برای مرغ تخم گذار را معرفی کنیم. لیست زیر شامل خوراک ضروری و پر خاصیت برای مرغ تخم گذار می باشد که عبارتند از:

شن

شن برای مرغ تخم گذار

مرغ باید شن بخورد؟! بله به نظر عجیب می رسد اصلا چرا باید یک مرغ شن مصرف کند؟ شن غذا نیست و از لحاظ مواد معدنی هیچ خاصیتی ندارد اما دلیل اینکه مرغ ها باید شن مصرف کنند این است که، شن به هضم و آسیاب غذا در سنگدان کمک می کند. اندازه شن ها با متناسب با سن جوجه و مرغ های شما باشد زیرا اگر خیلی بزرگ باشند، سنگدان های آنها نمی توانند شن ها را تحمل کنند و اگر هم خیلی کوچک باشند به سادگی از دستگاه گوارش عبور می کنند بدون اینکه هضمی انجام دهند. جوجه ها و مرغ ها دندان ندارند پس توانایی خورد کردن شن ها و غذاها را ندارند در نتیجه غذا و شن وارد دستگاه گوارش شده و با استفاده از شیره های گوارشی شروع به هضم می کند.

آب

آب برای مرغ تخم گذار

دستگاه گوارش پرندگان بسیار کوتاه تر از پستانداران است. اگر چه نیاز غذایی آنها نیز بیشتر است اما مرغ های تخم گذار به آب زیادی در طول روز نیاز دارند و نیاز روزانه یک مرغ تخم گذار روزانه حدود 250 تا 300 میلی لیتر است. کمبود آب منجر به هضم سخت تر غذا برای مرغ می شود و در نهایت مرغ، غذای کمتری از حد تعادل مصرف می کند. همچنین کمبود آب در مرغ های تخم گذار منجر به کوچک شدن و نازک شدن پوست تخم مرغ تولید شده می شود.

چاودار یا گندم سیاه

چاودار یا گندم سیاه برای مرغ تخم گذار

چاودار یا گندم سیاه سرشار از فیبر می باشد که هضم غذا در سنگدان را برای مرغ راحت تر می کند. این غذای پر خاصیت می تواند میزان تولید و وزن تخم مرغ را افزایش دهد. با افزودن چاودار به جیره غذایی مرغ تخم گذار می توان به بهینه سازی غذای مرغ کمک کرد.

سبزیجات

سبزیجات برای مرغ تخم گذار

راز تخم مرغ های غنی از مواد مغذی و خوشمزه سبزیجات هستند که شامل کاهو، هویج، شلغم، خیار، چغندر، کلم پیچ یا هر سبزی دیگری می باشد. علاوه بر اینکه سبزیجات روی کیفیت تخم مرغ ها تاثیر شگفت انگیزی دارد، روی افزایش راندمان تولید تخم مرغ نیز تاثیر چشمگیری می گذارد و سرشار از کلسیم، سدیم، پتاسیم و ... می باشد.

پودر صدف

پودر صدف برای مرغ تخم گذار

پودر صدف سرشار از کلسیم برای مرغ تخم گذار می باشد و کمک بسیار زیادی به تولید تخم مرغ هایی با پوسته قوی و محکم می کند. دلیل ما برای محکم شدن پوسته تخم مرغ این است که منجر به از بین رفتن باکتری های موجود روی پوسته تخم مرغ شده، از نفوذ باکتری ها به داخل تخم مرغ به خصوص جلوگیری کرده و در آخر تخم مرغ های با کیفیتی را خواهیم داشت.

غلات

غلات برای مرغ گذار

هنگامی که مرغ های تخم گذار (پولت) شروع به تخم گذاری می کنند، باید غلات کامل را به رژیم غذایی آن ها بیافزاییم تا رشد سنگدان به تدریج رخ دهد. معمولا توصیه می شود در دو هفته اول حدود 5 درصد غلات کامل را در رژیم غذایی مرغ ها بیافزایید و سپس به مرور زمان افزایش دهید. دانه کتان، ذرت، سویا، سبوس گندم و ...

دان (غذا) مرغ تخم گذار را چگونه تهیه کنیم؟

تهیه خوراک (دان) مرغ تخم گذار

غذای مرغ تخم گذار و میزان ترکیبات موجود در آن بسیار حائز اهمیت می باشد. خوراک مرغ تخم گذار باید ترکیبی از کربوهیدرات (غلات)، چربی (روغن های گیاهی)، سبزیجات (پودر یونجه، کاهو و ...)، پروتئین گیاهی (کنجاله سویا و آفتابگردان)، پروتئین حیوانی (پودر ماهی)، مکمل اسید آمینه، کلسیم و فسفر (پودر صدف) باشد. نکته مهم این است که میزان هر کدام باید دقیق باشد تا یک ترکیب یکنواخت به دست آید. معمولا گفته می شود هر مرغ تخم گذار به طور میانگین حدود 110 گرم دان مصرف می کند البته این مقدار به شرایط آب و هوایی و وضعیت جسمانی و سن مرغ تخم گذار بستگی دارد پس بهتر است پیش از تهیه دان برای مرغ هایتان از یک مشاوره تغذیه طیور کمک بگیرید.

یک نمونه جیره مناسب برای مرغ تخم گذار بر حسب درصد(%):

مرغ تخم گذار

ترکیبات

15

پروتئین

56-68

غلات

12-14

پروتئین گیاهی

7-9

پودر ماهی

4-10

کنجاله یونجه

2

کلسیم و فسفر

1

نمک

4

ویتامین و مواد معدنی

چگونه به مرغ ها غذا بدهیم؟

دانخوری و آبخوری مرغ تخم گذار

از آنجایی که تغذیه در مرغ های تخم گذار بسیار حائز اهمیت می باشد، استفاده از دانخوری و آبخوری در مرغداری ها ضروری است زیرا ترغیب کننده مرغ ها برای مصرف غذای بیشتر و نوشیدن آب بوده و با استفاده از این تجهیزات مدرن غذا و آب همیشه در دسترس مرغ ها می باشد و نیاز آنها را تامین می کند.

سخن آخر

در این مقاله هدفمان بر این بود اطلاعات مفید در مورد کامل ترین و مناسب ترین غذا برای مرغ تخم گذار در اختیار شما قرار دهیم. حال توصیه ما به مرغداران این است که بررسی مداوم وضعیت جسمانی مرغ و تخم مرغ های تولید شده در اولویت خود قرار دهند و پیش از گسترده شدن مشکل، جلوی ضرر و زیان گرفته شود. کنسانتره طیور و کنسانتره مرغ گوشتی نیز به عنوان یک مکمل برای طیور که حاوی مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای افزایش راندمان تولید تخم مرغ می باشد و مصرف آن در کنار جیره غذایی مرغ ها پیشنهاد می شود. دان آماده نیز گزینه مناسبی برای مرغ تخم گذار می باشد و برای تهیه آن می توانید به این صفحه مراجعه فرمایید.


کد مطلب : 1441
بهترین و موثرترین غذا برای مرغ تخم گذار چیست؟

مطالب آموزشی

ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با لپ تاپ در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
ویرایش قیمت آگهی ثبت شده با موبایل در سایت مرغابی
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
مرغابی، نمایشگاه مجازی کسب و کار ها (پلتفرم مرغابی)
 آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
آموزش نحوه ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با رایانه
شیوه ثبت غرفه  در رایانه
شیوه ثبت غرفه در رایانه
 آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش دانلود و نصب اپلیکیشن پلتفرم مرغابی در موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
ثبت آگهی در پلتفرم مرغابی با موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
آموزش نحوه ثبت نام در پلتفرم مرغابی در موبایل
 آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه
آموزش نحوه انتقال آگهی در اپلیکیشن مرغابی به غرفه

سایر مقالات

حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر
حقایقی در مورد ماهی کوی و انواع آن+ روش نگهداری در آکواریوم، حوضچه و استخر
همه چیز درباره مرغ عشق؛ راهنمای جامع نگهداری و مراقبت
همه چیز درباره مرغ عشق؛ راهنمای جامع نگهداری و مراقبت
تغذیه سالم عروس هلندی: چه غذایی برای عروس هلندی مناسب است؟
تغذیه سالم عروس هلندی: چه غذایی برای عروس هلندی مناسب است؟
همه چیز درباره ماهی گوپی که باید بدانید!!!
همه چیز درباره ماهی گوپی که باید بدانید!!!
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی بدون برق + لوازم مورد نیاز
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی بدون برق + لوازم مورد نیاز
مشخصات سگ نژاد سرابی چیست؟ چگونه او را تربیت کنیم؟
مشخصات سگ نژاد سرابی چیست؟ چگونه او را تربیت کنیم؟
نگهداری از ماهی فایتر + غذای مناسب و روش های تکثیر
نگهداری از ماهی فایتر + غذای مناسب و روش های تکثیر
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان و خانگی
آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان و خانگی
معرفی 130 اسم سگ نر محبوب و ترند+ معنی و تلفظ
معرفی 130 اسم سگ نر محبوب و ترند+ معنی و تلفظ
معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان
معرفی 10 مورد از بهترین نژادهای سگ نگهبان ایران و جهان

سایر اخبار

سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
سازمان شيلات ايران در خدمت تشكل هاي آبزي پروري/ افزايش توليد ميگو به 100 هزار تن
 ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
ایران در رده ۲۳ تولید شیر در جهان قرار دارد
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
افزایش تکثیر ماهی سفید در استان گیلان (رهاسازی بچه ماهی سفید در رودخانه چِلَوند آستارا)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته | ایران پلکس تهران ۱۴۰۳ (Iran Plex)
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
بیست و دومین نمايشگاه بين المللي تخصصی صنعت دام و طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران – تبریز
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ در بازار / مرغ کیلویی چند؟
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز  1403
نمایشگاه‌بین‌المللی‌صنعت‌دام،‌ طیـور،‌ آبزیـان، دامپـزشکی‌ و صنایع وابسته شیراز 1403
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
نوسانات قیمت تخم مرغ مشکل ساز شد!!
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
مقام نخست جوجه‌ریزی کشور با تولید ۱.۵ میلیون قطعه نصیب تهران شد
آرشیو مطالب